Pagina 24 van 25

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 19:30
door jan_olieslagers
desirootje schreef: 05 okt 2023, 19:22
maarten schreef: 05 okt 2023, 13:28 De Nederlandse overheid heeft een onderzoek laten doen naar de reizigersverbinding Weert-Hamont en welke opties er zijn.
Spoiler: vanwege de eis van minstens 12 minuten kering is de enige optie een nieuwe brug. Anders past het niet tussen de andere treinen door. En dat kost 17 miljoen extra.

Het lijkt me dat in dat licht bekeken er gekeken moet worden naar treinen die niet in Weert keren, en misschien zelfs niet gefocused moet worden op de dienst vanuit Antwerpen doortrekken. De oplossing moet dus zijn om (als we kijken naar de huidige situatie) de stoptrein van Arriva van Roermond door te trekken naar Weert (mogelijk met heropening van Baexem en Haelen) en die door te trekken naar Hamont of zelfs Neerpelt (makkelijker keren/overstappen, anders moet je in Hamont ook iets doen).
Ik zou dan eerder tot in Mol gaan, wat een veel beter overstapstation zou zijn.
Ik zou ineens tot Antwerpen gaan, als we dan toch bezig zijn :) Maar de lijn of dienst mag niet te lang worden, want wordt daarmee te storinggevoelig. Mij lijkt Neerpelt het beste compromis.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 19:34
door groentje
Is er veel vraag naar een verbinding tussen Roermond en Neerpelt, of zelfs Mol? Of heb je toch echt wel Antwerpen op de vertrekborden nodig om reizigers te lokken? Ik ben niet echt overtuigd van een trein die maar tot Mol, laat staan Neerpelt rijdt..
Een nieuwe brug lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slecht idee, zeker als je ze ook voor andere treinen kan gebruiken. Ik begrijp dat er sowieso geen overschot aan capaciteit is op Weert...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 20:21
door 4017-4018
Of mss richting Turnhout?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 20:22
door groentje
Da's lastig, je moet dan gaan kopmaken in Herentals...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 21:06
door trainlovertje
4017-4018 schreef: 05 okt 2023, 20:21 Of mss richting Turnhout?
[ironie]En dan ineens doortrekken tot Tilburg, dan reactiveren we dat lijntje ook en eindigt de Nederlandse trein opnieuw in Nederland![/ironie]

Nee, dat zie ik niet gebeuren, geen enkel van alle voorstellen die hier gedaan zijn. Als er ergens overgestapt dient te worden - als de verbinding er ooit komt - lijkt de meest geschikte plaats mij Weert.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:30
door Portbou
groentje schreef: 05 okt 2023, 19:34 Of heb je toch echt wel Antwerpen op de vertrekborden nodig om reizigers te lokken?
Weze het Hamont, Neerpelt of Mol…

Als de overstap naar Antwerpen kort en betrouwbaar is maakt het naar mijn mening niet uit wat er op de borden staat.

In Ronse staat er nooit Brussel op de borden en toch zijn er dagelijks talrijke reizigers die dat traject heen- en terug afleggen.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:35
door jan_olieslagers
Portbou schreef: 05 okt 2023, 22:30
groentje schreef: 05 okt 2023, 19:34 Of heb je toch echt wel Antwerpen op de vertrekborden nodig om reizigers te lokken?
Weze het Hamont, Neerpelt of Mol…

Als de overstap naar Antwerpen kort en betrouwbaar is maakt het naar mijn mening niet uit wat er op de borden staat.

In Ronse staat er nooit Brussel op de borden en toch zijn er dagelijks talrijke reizigers die dat traject heen- en terug afleggen.
Ja, dat neem ik graag aan, maar Ronse-Brussel is een pendelaarstraject. (Een paar P-treinen zouden daar misschien niet misstaan, bedenk ik me nu.) Maar een (Maastricht)-(Roermond)-Weert-Neerpelt-(Mol)-(Antwerpen) zou niet op pendelaars gericht zijn, eerder op recreanten, shoppers, e.d.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:38
door groentje
Klopt, maar dat zijn meestal pendelaars die de weg al kennen. Ik verwacht voor een internationale verbinding meer gelegenheidsreizigers die niet altijd zo vertrouwd zijn met treinen in het buitenland, en geen van die stations leent zich ook echt voor een makkelijke overstap, te lage perrons, te weinig verbindingen tussen de perrons, weinig of geen comfortabele wachtruimte als je door vertraging je aansluiting mist... Vanuit Ronse ken ik ook behoorlijk wat pendelaars die trouwens om exact die reden verkiezen met de auto tot Oudenaarde, respectievelijk Leuze te rijden...
Je merkt het bijvoorbeeld ook bij de IC Antwerpen-Rijsel de dagen dat er moet worden overgestapt, de verbinding is een pak minder populair.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:56
door Portbou
groentje schreef: 05 okt 2023, 22:38 Vanuit Ronse ken ik ook behoorlijk wat pendelaars die trouwens om exact die reden verkiezen met de auto tot Oudenaarde, respectievelijk Leuze te rijden...
Dat is eigenlijk alles wat we niet willen. NMBS moet zorgen dat de overstap betrouwbaar en robuust is zodat mensen zich niet genoodzaakt zien extra km te maken naar Oudenaarde of Leuze.

Ik wil geen complotdenker zijn maar als NMBS een manier zoekt om Ronse-Oudenaarde te sluiten is het onbetrouwbaar maken van de overstap wel een heel goede manier om de instapcijfers in Ronse snel te doen dalen.

Terug on topic : zou men geen vertrekbord kunnen maken met duidelijke vermelding van de overstap ?

Bvb. op de vertrektabel van Weert :
10h03 > Hamont 10h15 (Antwerpen 11h51)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 23:13
door Shrek
Dromen is leuk, maar vergeet het allemaal maar. Er gaat geen enkel Nederlands bedrijf, NS of privé, tot in België komen. Als ze infrastructuurgewijs niets kunnen bedenken om Belgische treinen in Weert te ontvangen, gaat er niets komen.
Er worden al heel serieuze vragen gesteld bij de rendabiliteit van de ideale oplossing -doortrekken van de IC uit Antwerpen. Als je dan naar een veel slechtere oplossing gaat is het zeker helemaal hopeloos.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 05 okt 2023, 23:19
door groentje
Portbou schreef: 05 okt 2023, 22:56
groentje schreef: 05 okt 2023, 22:38 Vanuit Ronse ken ik ook behoorlijk wat pendelaars die trouwens om exact die reden verkiezen met de auto tot Oudenaarde, respectievelijk Leuze te rijden...
Dat is eigenlijk alles wat we niet willen. NMBS moet zorgen dat de overstap betrouwbaar en robuust is zodat mensen zich niet genoodzaakt zien extra km te maken naar Oudenaarde of Leuze.

Ik wil geen complotdenker zijn maar als NMBS een manier zoekt om Ronse-Oudenaarde te sluiten is het onbetrouwbaar maken van de overstap wel een heel goede manier om de instapcijfers in Ronse snel te doen dalen.

Terug on topic : zou men geen vertrekbord kunnen maken met duidelijke vermelding van de overstap ?

Bvb. op de vertrektabel van Weert :
10h03 > Hamont 10h15 (Antwerpen 11h51)
"A connection can be reliable or fast. Pick one." De overstap is trouwens niet zo onbetrouwbaar, maar met slechts 1 trein per uur wil je je niet al te ver riskeren, zeker niet met de laatste trein. En daarnaast is het vaak ook gewoon sneller, veel reizigers uit de regio zitten toch al in de auto, of ze daarmee naar Ronse, dan wel Oudenaarde of Leuze rijden, maakt hen al niet veel meer uit.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 06 okt 2023, 08:23
door maarten
Shrek schreef: 05 okt 2023, 23:13 Dromen is leuk, maar vergeet het allemaal maar. Er gaat geen enkel Nederlands bedrijf, NS of privé, tot in België komen. Als ze infrastructuurgewijs niets kunnen bedenken om Belgische treinen in Weert te ontvangen, gaat er niets komen.
:?: Is dat het beleid, van Infrabel, NMBS of de overheid? Is dat ook de reden waarom de drielandentrein zo lang duurt? Dat er actieve tegenwerking is omdat het gewoon niet mag?
Wat kan er de reden van zijn dat er geen Nederlandse trein naar Hamont of Neerpelt zou komen?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 06 okt 2023, 09:19
door Shrek
maarten schreef: 06 okt 2023, 08:23
Shrek schreef: 05 okt 2023, 23:13 Dromen is leuk, maar vergeet het allemaal maar. Er gaat geen enkel Nederlands bedrijf, NS of privé, tot in België komen. Als ze infrastructuurgewijs niets kunnen bedenken om Belgische treinen in Weert te ontvangen, gaat er niets komen.
:?: Is dat het beleid, van Infrabel, NMBS of de overheid? Is dat ook de reden waarom de drielandentrein zo lang duurt? Dat er actieve tegenwerking is omdat het gewoon niet mag?
Wat kan er de reden van zijn dat er geen Nederlandse trein naar Hamont of Neerpelt zou komen?
Neen dat is gewoon logica. Er is niemand in Nederland geïnteresseerd om in een verbinding te investeren waar amper reizigers op gaan zitten.
De drielandentrein is een ander verhaal: dat is wel een nuttige verbinding en daar willen alle betrokken partijen wel, maar is Arriva gewoon zo amateuristisch bezig dat het veel langer duurt dan nodig.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 06 okt 2023, 15:14
door desirootje
jan_olieslagers schreef: 05 okt 2023, 22:35
Portbou schreef: 05 okt 2023, 22:30
groentje schreef: 05 okt 2023, 19:34 Of heb je toch echt wel Antwerpen op de vertrekborden nodig om reizigers te lokken?
Weze het Hamont, Neerpelt of Mol…

Als de overstap naar Antwerpen kort en betrouwbaar is maakt het naar mijn mening niet uit wat er op de borden staat.

In Ronse staat er nooit Brussel op de borden en toch zijn er dagelijks talrijke reizigers die dat traject heen- en terug afleggen.
Ja, dat neem ik graag aan, maar Ronse-Brussel is een pendelaarstraject. (Een paar P-treinen zouden daar misschien niet misstaan, bedenk ik me nu.)
niet voor 2030, Ronse-De Pinte wordt momenteel nog niet geëlektrificeerd en dat zal wel zo blijven voor de komende decenia en diesels zijn niet welkom in de NZV. Ik denk niet dat NMBS staat te popelen voor een P trein Ronse-Brussel-Zuid met materieel met een vrij lage capaciteit waar je dan mag overstappen...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 07 okt 2023, 08:57
door giuseppe
Zou er geen versnelling mogelijk zijn van de huidige trein? Bijvoorbeeld Overpelt sluiten? Dan win je misschien net voldoende minuten voor de kering.