reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door BlackEagle »

Zoals je kan zien was het vooral een reactie op de uitspraak van de burgemeester van Hamont-Achel, maar dat terzijde. Het tweede deel van mijn reactie was iets belangrijker: hoeveel van die inwoners maakt verplaatsingen naar Eindhoven/Weert/Nederlands Limburg? En hoeveel daarvan zijn dan ook nog eens bereid om daar de trein voor te nemen? Neem bv. Geel-Eindhoven: 52km/50min met de auto, met wat geluk 1u20 met de trein via Weert. Dat is ruim boven de brever-tijd van 30 minuten: H/T ben je meer dan 2,5 uur onderweg, er zijn niet zoveel mensen die bereid zijn om dat als dagelijkse pendelverplaatsing te doen.

Maar tenslotte: er zijn meerdere potentieelstudies (zie onder) geweest die uitkomen op een relatief laag potentieel van rond de 1000 reizigers per dag. Dat is vergelijkbaar met bv. uitlopers zoals Veurne-De Panne, Ieper-Poperinge of Philippeville-Couvin. Verantwoordbaar als quick win in het kader van infrastructuuraanpassingen voor de IJzeren Rijn (die er, neem ik aan, ook zullen moeten komen in het station Weert als men eindelijk eens beslist om daarmee door te gaan), maar om daar op zich grote investeringen voor te doen lijkt het mij moeilijk te verantwoorden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140916_01272430
https://www.hln.be/hamont-achel/dagelij ... ~a836d8d9/
https://middenlimburgactueel.nl/2021/02 ... ont-weert/
AlexNL
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 28 feb 2021, 00:43 Als je met interessanter bedoelt nog veel ingewikkelder en duurder heb je gelijk. Maar dat is dus allemaal volledig onrealistisch. Een Belgische trein die net tot Weert gaat is echt het enige wat, met heel veel politieke overtuiging, net mogelijk is.
Als ik kijk naar de grensoverschrijdende verbindingen die er de afgelopen jaren terug bij zijn gekomen in Nederland, en die er nog gaan komen, is er best wel wat mogelijk: Bielefeld - Hengelo, Düsseldorf - Arnhem, het doortrekken van de stoptrein Düsseldorf - Venlo naar Eindhoven, doortrekking Bad Bentheim - Neuenhaus naar Coevorden.

In Nederland werken de provincies en de Rijksoverheid hieraan mee, onder andere met financiële bijdrages. Als de wil er is (vooral van Nederlandse zijde) zou het nog wel kunnen.
Iain Dobson
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Iain Dobson »

Sorry for posting in English.

What is stopping Prorail putting back the bay platform?
Weert Bay Platform.jpg
Each hour there are

Two 800 Series Alkmaar – Maastricht
Two 3900 Series Enkhuizen – Heerlen
Two 5200 Series Tilburg Universiteit – Weert. These trains arrive at xx:09 and xx:39 past the hour and return at xx:20 and xx:50 past the hour. These trains occupy Platform 3 for eleven minutes.

Reinstate the bay platform and use it for the Tilburg Universiteit terminating trains or the trains in from Belgium.

As for the stock why not get some of the Flirt 3s that Arriva are using and run a Roosendaal - Weert wervice via Antwerpen and Neerpelt? They will be shortly passed for the Nederlands and Belgium. Even the Belgians cannot progress for ever.

A sub station has gone in at Hamont with the overhead wires being supplied from that. I suspect that the 3000 V dc will run all the way to junction near Weert.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Eindhoven (NL)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door DDietzen »

Perroncapaciteit in Weert is niet het probleem. Operationeel gezien is er al een kopspoor: spoor 3a wordt enkel voor de kerende Sprinter 5200 gebruikt, doorgaande IC's richting Roermond gaan over '4a' naar 3b en halteren daar. Een doorgetrokken Belgische trein zou op 3a tussen de Sprinters door op de hele uren keren. Op 3a kunnen maximaal 3 stellen MW41 keren, wat volgens Beluxtrains nu precies de maximale treinlengte naar Hamont is. Een nieuw zakspoor aanleggen zou dus zonde van geld en moeite zijn.

Arriva heeft maar 8 multicourante Flirts, en die zullen allemaal nodig zijn voor de beoogde Drielandentrein (2x/u Liège/Visé-Herzogenrath/Aachen). Arriva zal ook sowieso niet happig zijn om concurrenten NMBS en NS uit de brand te helpen.

Platform capacity at Weert isn't the issue. Operationally speaking, there already is a dead-end track: track 3a is only used for the terminating Sprinter 5200, through IC trains to Roermond use track 4a to circumvent 3a, and use 3b to stop themselves. An extended Belgian train could use 3a around xx:00 in between the Sprinters. 3a allows for up to 3 AR41 trainsets to turn around, which is exactly the current maximal train length to Hamont according to Beluxtrains. Building a new bay platform would therefore be a waste of money and effort.

Arriva only has 8 multi-system Flirts, and each of those will be absolutely necessary for the envisaged Drielandentrein service (2tph Liège/Visé-Herzogenrath/Aachen). Arriva will also not be keen on helping out its competitors NMBS and NS.
LML
Berichten: 1222
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Artikel van reizigersvereniging Rover uit Nederland n.a.v. Hamont-Weert: https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg ... K1dxi-MF3o
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie