reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 1891
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jan_olieslagers »

Zou de simpelste formule dan niet zijn om een dubbelspoor met dubbelperron te behouden voor de IC's, en een tweede dubbelspoor eveneens met dubbelperron, maar mogelijks kopspoor, voor de Tilburgsprinter plus de nieuwe dienst naar Antwerpen/Vlaanderen? Maar dan blijft het probleem dat er op dat tweede spoorpaar zowel Belgisch materiaal zou moeten kunnen rijden als Nederlands, dus 1500V= én 3000V=
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1221
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Dat moet nog langs Nederlandse zijde allemaal beslist worden: Budel(grens)-Weert op 1500V of 3000V, al dan niet een bijkomende brug over de Zuid-Willemsvaart, binnenrijden te Weert, zakspoor of bijkomend perron,... enz. En als dat allemaal klaar is: wie en met welk materieel gaat er rijden? Maar dat zijn (vrees ik) dingen die nog enkele jaren zullen aanslepen, spijtig genoeg...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1221
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

De Hamont-Achelse ex-burgemeester deed onlangs de uitspraak in een interview (Het belang van Limburg) dat de verlenging van de treindienst van Hamont naar Weert losgekoppeld moet worden van de IJzeren Rijn. Het ene is een Antwerpse kwestie, het andere is een groot verlangen voor de ov-/treingebruikers uit de regio Noord-Limburg die naar en via Weert verder Nederland of Duitsland in willen.
Voor de 2 grote actiegroepen die hier al jarenlang, zeg maar decennia lang voor ijveren, toch een positieve uitspraak en figuurlijke duwtje in de rug om z.s.m. vanuit die regio per reizigerstrein naar Weert te kunnen reizen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 1891
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, toch enige scepsis hoor... De burgemeester heeft wel een punt dat IJzeren Rijn niet relevant is voor de burgers van Hamont-Achel (en al evenmin voor die van Weert, trouwens). Maar wat is de relevantie voor al die burgers van treinverkeer tussen Weert en Hamont? Niet zodanig veel, lijkt me. En wie verder wil dan Weert, die zal sowieso moeten overstappen, niemand moet hopen op een Belgische trein die verder gaat dan Weert.

Het meeste reizigerspotentieel zie ik nog in Weert-Antwerpen of misschien misschien Weert-Hasselt.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 feb 2021, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10494
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 27 feb 2021, 17:13 Hm, toch enige scepsis hoor... De burgemeester heeft wel een punt dat IJzeren Rijn niet relevant is voor de burgers van Hamont-Achel (en al evenmin voor die van Weert, trouwens). Maar wat is de relevantie voor al die burgers van treinverkeer tussen Weert en Hamont? Niet zodanig veel, lijkt me.
Dat is net de reden dat het niet vooruit gaat tussen Hamont en Weert: het is allemaal niet heel erg relevant dus niemand is bereid er echt veel geld tegenaan te gooien.
Moest het een quick-win zijn was het allemaal al lang gebeurd, maar dat is het dus absoluut niet.
TB_worden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 27 feb 2021, 17:16
jan_olieslagers schreef: 27 feb 2021, 17:13 Hm, toch enige scepsis hoor... De burgemeester heeft wel een punt dat IJzeren Rijn niet relevant is voor de burgers van Hamont-Achel (en al evenmin voor die van Weert, trouwens). Maar wat is de relevantie voor al die burgers van treinverkeer tussen Weert en Hamont? Niet zodanig veel, lijkt me.
Dat is net de reden dat het niet vooruit gaat tussen Hamont en Weert: het is allemaal niet heel erg relevant dus niemand is bereid er echt veel geld tegenaan te gooien.
Moest het een quick-win zijn was het allemaal al lang gebeurd, maar dat is het dus absoluut niet.
Ik snap die terughoudendheid volkomen.

Een andere inrichting van het station in Weert, een extra perron (is dat überhaupt bereikbaar via de onderdoorgang of moeten er nog zottere kosten gemaakt worden?) en mogelijk een hele 'Belgische' lijn inclusief eigen bovenleiding en extra brug?

Als het toch geëxploiteerd wordt door de NMBS zullen de Nederlanders al rap zeggen dat de Belgen maar met geld over de brug moeten komen en als het toch een volledig Belgische lijn wordt al helemaal.

Dan is het maar de vraag of het inderdaad rendabel is om er zoveel geld in te steken. Als dat niet zo is, zelfs niet op langere termijn, dan moet je er gewoon de stekker uittrekken. Reizigers voor Eindhoven en verder kunnen dan nog met de auto tot Weert, en omgekeerd tot Hamont voor Antwerpen en/of Brussel.
TB_worden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door TB_worden »

LML schreef: 27 feb 2021, 16:25 De Hamont-Achelse ex-burgemeester deed onlangs de uitspraak in een interview (Het belang van Limburg) dat de verlenging van de treindienst van Hamont naar Weert losgekoppeld moet worden van de IJzeren Rijn. Het ene is een Antwerpse kwestie, het andere is een groot verlangen voor de ov-/treingebruikers uit de regio Noord-Limburg die naar en via Weert verder Nederland of Duitsland in willen.
Voor de 2 grote actiegroepen die hier al jarenlang, zeg maar decennia lang voor ijveren, toch een positieve uitspraak en figuurlijke duwtje in de rug om z.s.m. vanuit die regio per reizigerstrein naar Weert te kunnen reizen...
Ik vind het persoonlijk vooral een schrijnend voorbeeld van kerktorenmentaliteit.

De Antwerpse haven is 's lands grootste economische motor. Wat voor hen goed is, is voor ons allemaal goed.
LML
Berichten: 1221
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Al 'n geluk dat er toch nog mensen en ov-verenigingen zijn die dit thema warm houden, want als die er niet waren, was er van grensoverschrijdend treinverkeer voor reizigers geen sprake...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 3546
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door rvdborgt »

TB_worden schreef: 27 feb 2021, 18:08 Als het toch geëxploiteerd wordt door de NMBS zullen de Nederlanders al rap zeggen dat de Belgen maar met geld over de brug moeten komen en als het toch een volledig Belgische lijn wordt al helemaal.
Dat is speculatie die nergens op gebaseerd is. Investeringen worden normaliter gedragen door de overheid of overheden op wiens grondgebied die moeten gebeuren. Voor exploitatiebijdragen geldt iets soortgelijks: die worden, onafhankelijk van de vervoerder, normaliter alleen verleend voor de exploitatie op het eigen grondgebied; wettelijk gezien kan dat vaak niet eens voor exploitatie niet op het eigen grondgebied.

Vooralsnog is het even afwachten wat er aan Nederlandse kant wordt besloten. De NMBS heeft de gevraagde potentieelstudie aan het Nederlandse ministerie geleverd en dat denkt er nu over na, zeer waarschijnlijk in samenwerking met de Nederlandse provincie Limburg, en daarna zal er een beslissing komen, en als die positief is, met een afspraak over de verdeling van de kosten. Wanneer die komt, is moeilijk te voorspellen, aangezien de Nederlandse regering momenteel demissionair is.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

Wellicht wordt het geheel een stuk interessanter door er een trein naar Eindhoven van te maken. Ofwel met een kering in Weert, ofwel door een verbindingsboog aan te leggen (Budel<->Maarheeze) en Weert in z'n geheel over te slaan. In Nederland zou de trein dan 1x/u kunnen rijden in plaats van de stoptrein.

Dat levert wel weer andere vraagstukken op zoals "wie gaat dat betalen?" en "wie gaat het gebruiken?" Een reis van Antwerpen naar Eindhoven zal sneller zijn en blijven via Breda, dus op die markt hoef je niet te mikken. "Is een aanpassing naar Eindhoven - Mol wenselijk, of is de vervoersvraag naar Antwerpen te groot?", "met welk materieel?" enzovoorts.
rvdborgt
Berichten: 3546
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 27 feb 2021, 23:24 Wellicht wordt het geheel een stuk interessanter door er een trein naar Eindhoven van te maken. Ofwel met een kering in Weert, ofwel door een verbindingsboog aan te leggen (Budel<->Maarheeze) en Weert in z'n geheel over te slaan. In Nederland zou de trein dan 1x/u kunnen rijden in plaats van de stoptrein.

Dat levert wel weer andere vraagstukken op zoals [...]
... "waar is de verplichte bediening van Weert - Heeze gebleven".

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door AlexNL »

"Uit de concessie gehaald, volgende vraag" :D

Er zijn in Nederland wel meer stations die weliswaar aan dezelfde lijn liggen, maar waartussen geen directe verbinding bestaat. Als je van Bunnik, Driebergen-Zeist of Maarn naar Veenendaal-de Klomp wil reizen moet je dat doen via Utrecht Centraal of via Ede-Wageningen. Er is geen trein die al die stations aandoet.

Als er op dit moment nagenoeg geen vraag is tussen Geldrop/Heeze/Maarheeze en Weert, terwijl er wel een vraag is tussen bijvoorbeeld Eindhoven en Neerpelt, dan zou er een case te maken zijn voor het veranderen van het bedieningspatroon. Reizigers van en naar Weert kunnen gewoon gebruik blijven maken van de intercity, die vaker rijdt en ook nog eens sneller is.

En dan kun je nog denken aan een patroon zoals 1x/u Eindhoven - Weert en 1x/u Eindhoven - België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10494
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 27 feb 2021, 23:24 Wellicht wordt het geheel een stuk interessanter door er een trein naar Eindhoven van te maken. Ofwel met een kering in Weert, ofwel door een verbindingsboog aan te leggen (Budel<->Maarheeze) en Weert in z'n geheel over te slaan. In Nederland zou de trein dan 1x/u kunnen rijden in plaats van de stoptrein.

Dat levert wel weer andere vraagstukken op zoals "wie gaat dat betalen?" en "wie gaat het gebruiken?" Een reis van Antwerpen naar Eindhoven zal sneller zijn en blijven via Breda, dus op die markt hoef je niet te mikken. "Is een aanpassing naar Eindhoven - Mol wenselijk, of is de vervoersvraag naar Antwerpen te groot?", "met welk materieel?" enzovoorts.
Als je met interessanter bedoelt nog veel ingewikkelder en duurder heb je gelijk. Maar dat is dus allemaal volledig onrealistisch. Een Belgische trein die net tot Weert gaat is echt het enige wat, met heel veel politieke overtuiging, net mogelijk is.
BlackEagle
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door BlackEagle »

Een keerbeweging in Weert en dan naar Eindhoven zou inderdaad omslachtig en traag zijn. En een bocht voor Weert om naar Eindhoven te gaan geeft ook een grote omweg wanneer je van Lommel of Pelt komt. Als er een verbinding naar Nederland komt, zal het enkel tot Weert zijn en dan met een (hopelijk goede) overstap op de Nederlandse IC's verder naar Eindhoven en Limburg.

En ik stel me toch serieuze vragen bij het 'groot verlangen voor de ov-/treingebruikers uit de regio Noord-Limburg die naar en via Weert verder Nederland of Duitsland in willen'. Hoeveel mensen uit die regio (Hamont-Achel/Pelt/Lommel, +/- 80.000 inwoners) maken lange verplaatsingen die niet op Antwerpen, Brussel of Hasselt/Genk gericht zijn?
LML
Berichten: 1221
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Bericht door LML »

Reken er gerust Mol bij (rond de 37000 inwoners), evt. Geel (rond de 40700) en Weert (rond de 50000), dan zit je al meer dan aan een dubbel getal. Het gaat niet enkel over de regio Lommel-Overpelt-Neerpelt-Hamont-Achel...
En voor een reizgerstreinverbinding wordt er - hopelijk toch - in beide richtingen gekeken?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie