reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Alles over reizigerstreinen in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Trein Hamont-Weert: 1 miljoen per jaar
Een treinverbinding tussen Weert en Hamont kost 1 miljoen euro per jaar aan exploitatiekosten. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Movares. Volgens het rapport zouden dagelijks 450 passagiers gebruik maken van de lijn. De verbinding loopt over het historisch tracé van de IJzeren Rijn. Om dat traject geschikt te maken voor personenvervoer is eenmalig zeven miljoen euro nodig, voor investeringen in infrastructuur en materiaal. Op basis van het rapport gaan de betrokken gemeenten nu verder praten, onder meer met mogelijke exploitanten
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AGE-411 »

7 miljoen?
Wordt dat stuk dan direct geëlektrificeerd?
Waarom niet?

edit: ging blijkbaar niet over Neerpelt - Hamont :oops:
Laatst gewijzigd door AGE-411 op 20 dec 2012, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door AlexNL »

1 miljoen euro per jaar, waarbij men uitgaat van gemiddeld 450 reizigers per dag. Dat betekent dus dat je reizigers € 6,10 zou moeten rekenen voor de afstand Weert - Hamont, om kostendekkend te spelen. Dat klinkt mij op zich niet onredelijk in de oren.

Mij lijkt het het meest praktische als de lijn onderdeel zou worden van het Belgische spoorwegnetwerk. Dit houdt dus ook in eventuele elektrificatie onder 3 kV en Belgische treinbeveiligingssystemen. Het spoor in Weert zou dan geheel los moeten komen te liggen (zoals ook het geval met de DB-trein in Enschede). De trein Antwerpen - Neerpelt (- Hamont) zou dan in principe kunnen doorrijden naar Weert.
zwart look

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door zwart look »

Het spoor in Weert zou dan geheel los moeten komen te liggen
.

Dat betekent dat er dan een nieuw derde viaduct moet komen, net voor het station van Weert. Kost een paar centen, en ik ken de situatie niet goed genoeg om te beoordelen of er ook wel ruimte voor is.
Verder kom je wellicht nog problemen tegen in de vorm van kruisende, onder 1500V rijdende, goederentreinen die in Weert langs de kant moeten. . ..
centerfold

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door centerfold »

In het kader van de heropening van Hamont station heb ik me al meermaals afgevraagd waar de treinen gaan kruisen in hun rit van/naar Antwerpen.
Men heeft immers wel wat marge om vanuit Neerpelt, Mol te bereiken zonder de trein, afkomstig uit Antwerpen te hinderen. Maar om vanuit Hamont naar Mol tuffen in een 1-uurs dienst, zonder hinder voor de tegemoetkomende trein, dat lijkt me niet echt haalbaar.

Nu liggen er sinds enkele weken een aanzienlijk aantal dwarsliggers klaar in Lommel station. (kant Mol) Vreemd, aangezien alle dwarsliggers tussen Mol en Overpelt, (Het kleine stukje tot Neerpelt wordt momenteel nog onder handen genomen.) enkele jaren geleden vervangen werden. Het zou me tevens verwonderen, moesten deze dwarsliggers dienen om de rangeersporen naar het philips-fabriek te vernieuwen. (Maakt philips Lommel uberhaupt nog gebruik van de spoorwegen?)

Zouden deze dwarsliggers dan iets te maken kunnen hebben met de reactivering van het station van Hamont en de verplaatsing van het punt waar de treinen van/naar Antwerpen elkaar kruisen? Iemand??? :roll:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door Bibke »

Ik weet ook niet wat er aan de hand is maar volgens mij is men iets van zin aan de Philips.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

centerfold schreef:In het kader van de heropening van Hamont station heb ik me al meermaals afgevraagd waar de treinen gaan kruisen in hun rit van/naar Antwerpen.
Men heeft immers wel wat marge om vanuit Neerpelt, Mol te bereiken zonder de trein, afkomstig uit Antwerpen te hinderen. Maar om vanuit Hamont naar Mol tuffen in een 1-uurs dienst, zonder hinder voor de tegemoetkomende trein, dat lijkt me niet echt haalbaar.

Nu liggen er sinds enkele weken een aanzienlijk aantal dwarsliggers klaar in Lommel station. (kant Mol) Vreemd, aangezien alle dwarsliggers tussen Mol en Overpelt, (Het kleine stukje tot Neerpelt wordt momenteel nog onder handen genomen.) enkele jaren geleden vervangen werden. Het zou me tevens verwonderen, moesten deze dwarsliggers dienen om de rangeersporen naar het philips-fabriek te vernieuwen. (Maakt philips Lommel uberhaupt nog gebruik van de spoorwegen?)

Zouden deze dwarsliggers dan iets te maken kunnen hebben met de reactivering van het station van Hamont en de verplaatsing van het punt waar de treinen van/naar Antwerpen elkaar kruisen? Iemand??? :roll:
de lijn Mol-Hamont heeft kruismogelijkheden te Balen Werkplaatsen en Neerpelt

wat die dwarsliggers er doen is mij ook een raadsel tot nu toe , dat ze voor de lijn zelf zijn lijkt me uitgesloten die is in 2009 nog vernieuwd , voor het wijkspoor Hamont is mogelijk maar waarom zouden ze die niet in Hamont Lossen daar is plaats genoeg ,
de aansluiting zelf is niet mee in gebruik sinds 2008 ongeveer , maar volgende week wordt er wel een DMS pakwagen geplaatst op die aansluiting
mogelijk zijn de Dwarsliggers voor de vernieuwing van het station in Neerpelt , dit is maar puur een gokje
centerfold

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door centerfold »

ijzeren rijn 82 schreef:
centerfold schreef:In het kader van de heropening van Hamont station heb ik me al meermaals afgevraagd waar de treinen gaan kruisen in hun rit van/naar Antwerpen.
Men heeft immers wel wat marge om vanuit Neerpelt, Mol te bereiken zonder de trein, afkomstig uit Antwerpen te hinderen. Maar om vanuit Hamont naar Mol tuffen in een 1-uurs dienst, zonder hinder voor de tegemoetkomende trein, dat lijkt me niet echt haalbaar.

Nu liggen er sinds enkele weken een aanzienlijk aantal dwarsliggers klaar in Lommel station. (kant Mol) Vreemd, aangezien alle dwarsliggers tussen Mol en Overpelt, (Het kleine stukje tot Neerpelt wordt momenteel nog onder handen genomen.) enkele jaren geleden vervangen werden. Het zou me tevens verwonderen, moesten deze dwarsliggers dienen om de rangeersporen naar het philips-fabriek te vernieuwen. (Maakt philips Lommel uberhaupt nog gebruik van de spoorwegen?)

Zouden deze dwarsliggers dan iets te maken kunnen hebben met de reactivering van het station van Hamont en de verplaatsing van het punt waar de treinen van/naar Antwerpen elkaar kruisen? Iemand??? :roll:
de lijn Mol-Hamont heeft kruismogelijkheden te Balen Werkplaatsen en Neerpelt

wat die dwarsliggers er doen is mij ook een raadsel tot nu toe , dat ze voor de lijn zelf zijn lijkt me uitgesloten die is in 2009 nog vernieuwd , voor het wijkspoor Hamont is mogelijk maar waarom zouden ze die niet in Hamont Lossen daar is plaats genoeg ,
de aansluiting zelf is niet mee in gebruik sinds 2008 ongeveer , maar volgende week wordt er wel een DMS pakwagen geplaatst op die aansluiting
mogelijk zijn de Dwarsliggers voor de vernieuwing van het station in Neerpelt , dit is maar puur een gokje
Dat de dwarsliggers daar opgestapeld liggen voor de vernieuwing van het station van Neerpelt, zou me wel heel vreemd lijken. In Neerpelt is men enerzijds nog lang niet klaar met de 1e sectie van de voetgangerstunnel en anderzijds liggen er in Overpelt ook nog dwarsliggers aan beide zijden van het station. Mijn idee rond de dwarsliggers was dat ze de sectie van Balen werkplaatsen zouden verlengen om een vlottere passage van de treinen mogelijk te maken. Nu, bij infrabel mag je wel vanalles verwachten. We zullen zien.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door LML »

Die zitten ook op facebook: Trein Weert-België.

Ik heb gezien dat ze constant zitten te vragen om hun petitie te tekenen en hun pagina leuk te vinden. Daarmee dat ik het hier ook zet...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door BlubBlub »

LML schreef:
Die zitten ook op facebook: Trein Weert-België.

Ik heb gezien dat ze constant zitten te vragen om hun petitie te tekenen en hun pagina leuk te vinden. Daarmee dat ik het hier ook zet...
En op twitter @TreinWB (https://twitter.com/TreinWB voor mensen die twitter niet gebruiken maar toch willen kijken wat er daar staat)
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

de werkzaamheden aan het wijkspoor in Hamont zijn gestart
http://www.flickr.com/photos/ijzerenrijn82/8938057608/
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Nieuwe petitie voor trein Hamont-Weert
Maandag 15 juli 2013
Opnieuw hebben meer dan 3300 mensen hun handtekening gezet onder een petitie voor een treinverbinding tussen Weert en Hamont. Het station in Hamont ligt op slechts 700 meter van de grens en zo’n 9 km kilometer van het station in Weert. Het doortrekken van de lijn kan volgens de initiatiefnemers voor de petitie eenvoudig omdat er al een niet-gebruikte spoorverbinding ligt. Vrijdag wordt de petitie "Trein Weert-België" aangeboden aan de Belgische en Nederlandse Spoorwegen.
Vorig jaar werd een gelijkaardige petitie aangeboden aan de besturen van beide Limburgen.
Maar er is weinig hoop dat de treinverbinding vanuit Hamont wordt doorgetrokken. Eerder antwoordde minister voor overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille op een vraag in die richting schamper dat er "al een treinverbinding met Nederlands-Limburg is vanuit Luik..."

Bron ; Internetgazet
neigezug

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Bericht door neigezug »

Labille mag schamper reageren (voor een Waals minister is Luik-Maastricht belangrijker dan Hamont-Weert), NS en NMBS mogen foert zeggen......vanaf het moment dat zo'n lijn rendabel is kan Arriva of Veolia de oplossing bieden.Europa zal er voor zorgen dat NS en NMBS niet meer incontournable blijven.
Plaats reactie