Pagina 1 van 25

reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 15 aug 2012, 10:26
door ijzeren rijn 82
de peronboorden zijn al aangekomen in Hamont
http://www.tvl.be/nl/2012-08-13/wel-deg ... ont-achel/

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 15 aug 2012, 10:35
door Steve
Grappig, de laatste opmerking in het verslag: "er zullen voorlopig dus enkel dieseltreinen kunnen rijden, en die zijn gevoeliger voor defecten"!!! Akkoord dat de MW41 van al het NMBS-materieel misschien niet het allerbetrouwbaarste is (al moet je dat zeker ook niet overdrijven), maar dit is toch een schromelijke veralgemening!

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 15 aug 2012, 10:52
door dentheo
En toch hebben "ze" gelijk, de "gereden" afstand tussen fouten bij een dieselstel is ongeveer de helft van een electrisch treinstel.
dwz. (geen exacte getallen) als een electrisch treinstel een fout heeft om de 30.000 km is dat bij een dieselstel om de+- 15.000 km.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 11:00
door ijzeren rijn 82
Weert en Roermond vragen treinverbinding met Hamont
De Nederlandse steden Weert en Roermond vragen in een brief aan de Nederlandse provincie Limburg
om dringend werk te maken van de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert. Het initiatief zal hoe dan
ook van Nederlandse kant moeten komen, want onze eigen NMBS maakt geen aanstalten om haar treinen
naar Weert te laten doorrijden.De spoorlijn tussen Hamont en Weert wordt op dit moment enkel
sporadisch gebruikt voor goederenvervoer.
wethouders van Mobiliteit van Weert en Roermond vragen de provincie Nederlands-Limburg om dringend werk te maken van voor passsagiersvervoer, In 2013 wordt het station in Hamont na jarenlang gelobby van
lokale politici opnieuw in gebruik genomen door de NMBS. Vanaf dan zullen er dagelijks passagierstreinen
rijden van Hamont naar Antwerpen. Maar de NMBS is niet van plan om die treinen ook te laten
doorrijden tot in Weert.Dat verklaarde minister voor Overheidsbedrijven Paul Magnette vorig
jaar nog in het parlement, na een vraag van N-VA-kamerlid StevenVandeput. Volgens de NMBS is
het reizigerspotentieel op de lijn Hamont-Weert beperkt tot 25 passagiers per uur. Maar een Nederlandse
studie spreekt volgens Vandeput over heel wat meer passagiers.“De lijn zou volgens die studie
zelfs een kostendekkingsgraad van om en bij de 60 procent halen,
dat is meer dan de meeste bestaande spoorlijnen in België”, zegt Vandeput.

Privé-uitbater
De gouverneur van Nederlands-Limburg, Theo Bovens, vraagt
net deze week aan de fracties in de Tweede Kamer om ondanks de economische
crisis toch te blijven investeren in Nederlands-Limburg.Een van de speerpunten is volgens
Bovens het grensoverschrijdende openbaar vervoer. De gouverneur
pleit er onder andere voor om de spoorlijn Weert-Roermond over
te dragen naar de provincie. De provincie kan die lijn dan zelf uitbesteden aan een privé-uitbater,
bijvoorbeeld Veolia.Maar eer zo’n privé-maatschappij ook op Belgisch grondgebied mag rijden,
moet het passagiersvervoer eerst worden geliberaliseerd.
Volgens Vandeput is zo’n scenario bij ons nog niet aan de orde. “Een vrijmaking van het passagiersvervoerzal in België pas gebeuren als Europa dat verplicht. Zo’n operatie zou op termijn zeker tot een beter aanbod kunnen leiden
aangezien privé-maatschappijen dan lijnen kunnen uitbaten waarvan de NMBS nu nog zegt dat ze niet rendabel zijn

bron krant HBVL

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 15:45
door groentje
Er kunnen nu al privétreinen rijden, het internationale vervoer is immers al geliberaliseerd. Ook een kort stukje de grens over is genoeg, dus wie zich geroepen voelt om van Weert naar Hamont, Neerpelt en eventueel verder te rijden, kan dat al, op voorwaarde dat die onderneming de juiste vergunningen kan voorleggen.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 16:04
door dekooiker
Wat NMBS vergeet is dat er in die regio reizigers zijn die naast interesse in het lokale treinverkeer op langere afstand denken.
Zo is er in Weert een verbinding tussen Eindhoven en Maastricht.
Dat kan voor Belgische Limburgers interessant zijn omdat zowel de lijn Hasselt-Neerpelt als Hasselt-Maastricht niet meer bestaat.
Op die manier zouden ze immers vlot kunnen sporen naar Nederland en Duitsland.
In het weekend zijn er trouwens genoeg meer noordelijke klanken te horen op de trein Neerpelt-Antwerpen.
Waarom niet de moeite doen om deze reizigers meteen in Nederland op te pikken?
Bang voor een verhaal à la zuidkant van het land?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 18:22
door Bibke
Inderdaad, in Neerpelt stappen veel Nederlanders op die graag een verbinding per trein vanuit Nederland zouden willen hebben.
Let wel, op dit moment heeft Prorail de sectie Weert - Budel gesloten voor treinen.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 19:21
door K V B
groentje schreef:Er kunnen nu al privétreinen rijden, het internationale vervoer is immers al geliberaliseerd. Ook een kort stukje de grens over is genoeg, dus wie zich geroepen voelt om van Weert naar Hamont, Neerpelt en eventueel verder te rijden, kan dat al, op voorwaarde dat die onderneming de juiste vergunningen kan voorleggen.
Maar zo een trein kan nooit rendabel zijn tenzij hij ook reizigers mag oppikken tussen Neerpelt en Antwerpen. Ik zie heer toch een rol weggelegd voor de regionale overheden aan beide zijden van de grens. Wanneer mag Vlaanderen eindelijk ook eens treindiensten aanbesteden?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 19:23
door dentheo
Bibke schreef:Inderdaad, in Neerpelt stappen veel Nederlanders op die graag een verbinding per trein vanuit Nederland zouden willen hebben.
Tariefverschil al eens bekeken ??
In Essen staat de parking ook vol en stappen de Nederlanders op de stoptrein uit Roosendaal naar Antwerpen.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 sep 2012, 20:03
door groentje
Een internationale verbinding verbiedt geen cabotage, dus zolang de trein uit het buitenland komt, zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om een treindienst in te leggen die ook de stations tussen Neerpelt en Antwerpen bedient. Maar het makkelijkst zou inderdaad een samenwerking zijn, zodat Belgische tickets gewoon geldig zijn op zo'n trein, en daar moet ook de NMBS voor te vinden zijn. Hoedanook moet een aangepast internationaal tarief te krijgen zijn, dus niet te hoge grenstarieven zoals die nu gelden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 sep 2012, 06:13
door Asterix
groentje schreef:Hoedanook moet een aangepast internationaal tarief te krijgen zijn, dus niet te hoge grenstarieven zoals die nu gelden.
Wat is eigenlijk de filosofie achter de hoge grenstarieven?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 sep 2012, 10:09
door K V B
groentje schreef:Een internationale verbinding verbiedt geen cabotage, dus zolang de trein uit het buitenland komt, zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om een treindienst in te leggen die ook de stations tussen Neerpelt en Antwerpen bedient.
Voor zover ik weet mag Cabotage nog steeds niet. Tenzij in België de NMBS als vervoerder optreedt.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 sep 2012, 10:09
door K V B
Jeroen schreef:
groentje schreef:Hoedanook moet een aangepast internationaal tarief te krijgen zijn, dus niet te hoge grenstarieven zoals die nu gelden.
Wat is eigenlijk de filosofie achter de hoge grenstarieven?
Dat is een mysterie.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 sep 2012, 11:25
door Steven
K V B schreef:
groentje schreef:Er kunnen nu al privétreinen rijden, het internationale vervoer is immers al geliberaliseerd. Ook een kort stukje de grens over is genoeg, dus wie zich geroepen voelt om van Weert naar Hamont, Neerpelt en eventueel verder te rijden, kan dat al, op voorwaarde dat die onderneming de juiste vergunningen kan voorleggen.
Maar zo een trein kan nooit rendabel zijn tenzij hij ook reizigers mag oppikken tussen Neerpelt en Antwerpen. Ik zie heer toch een rol weggelegd voor de regionale overheden aan beide zijden van de grens. Wanneer mag Vlaanderen eindelijk ook eens treindiensten aanbesteden?

Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 sep 2012, 14:40
door rvdborgt
K V B schreef:
groentje schreef:Een internationale verbinding verbiedt geen cabotage, dus zolang de trein uit het buitenland komt, zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om een treindienst in te leggen die ook de stations tussen Neerpelt en Antwerpen bedient.
Voor zover ik weet mag Cabotage nog steeds niet. Tenzij in België de NMBS als vervoerder optreedt.
Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).

Groetjes,
Rian