Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Stijn91 »

Dat L50A tussen Brussel en Denderleeuw maar snel 4 sporen heeft, zal ook beter zijn voor de stiptheid en gaan ze meer treinen kunnen plannen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Dat L50A tussen Brussel en Denderleeuw maar snel 4 sporen heeft, zal ook beter zijn voor de stiptheid en gaan ze meer treinen kunnen plannen.
Als de politiek met genoeg geld over de brug komt is dat in 1-2-3 gebeurd, maar helaas is besparen op de spoorwegen in de mode tegenwoordig...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Dat L50A tussen Brussel en Denderleeuw maar snel 4 sporen heeft, zal ook beter zijn voor de stiptheid en gaan ze meer treinen kunnen plannen.
Als de politiek met genoeg geld over de brug komt is dat in 1-2-3 gebeurd, maar helaas is besparen op de spoorwegen in de mode tegenwoordig...
De werken schieten toch op langs L50A.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Dat L50A tussen Brussel en Denderleeuw maar snel 4 sporen heeft, zal ook beter zijn voor de stiptheid en gaan ze meer treinen kunnen plannen.
Als de politiek met genoeg geld over de brug komt is dat in 1-2-3 gebeurd, maar helaas is besparen op de spoorwegen in de mode tegenwoordig...
De werken schieten toch op langs L50A.
Heel traag hoor, en ze worden bewust vertraagd omdat de budgetten steeds uitgesteld worden.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Glodenox »

Ik merkte de voorbije dagen op dat de regeling van treinen iets anders is in Brussel-Noord: tot vorige week bleef de wisselstraat voor de tunnel altijd vrij, maar sinds begin deze week merk ik op dat er soms een trein op de wisselstraat staat te wachten op een trein die het perron nog bezet. Voorbeeld: P8257 gisteren stond op de wissels te wachten terwijl IR3317 spoor 11 nog bezette. Is dit een poging om het treinverkeer vlotter te laten verlopen?

Hopelijk gaat er nooit een trein op het perron in panne vallen...
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door ostbahnhof »

Glodenox schreef:Ik merkte de voorbije dagen op dat de regeling van treinen iets anders is in Brussel-Noord: tot vorige week bleef de wisselstraat voor de tunnel altijd vrij, maar sinds begin deze week merk ik op dat er soms een trein op de wisselstraat staat te wachten op een trein die het perron nog bezet. Voorbeeld: P8257 gisteren stond op de wissels te wachten terwijl IR3317 spoor 11 nog bezette. Is dit een poging om het treinverkeer vlotter te laten verlopen?

Hopelijk gaat er nooit een trein op het perron in panne vallen...

Ze zouden inderdaad beter een witte lijn trekken met een stopbord juist voor de wisselstraat aan spoor 10/11.
Heb het ook al meegemaakt dat een M4 zijn deuren niet dichtkreeg en een duikersbril stond voor het rood op de wissel. Spoor 10 was vrij maar hij kon natuurlijk niet even achteruit (40cm) en dan naar links :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Steven »

Glodenox schreef:Ik merkte de voorbije dagen op dat de regeling van treinen iets anders is in Brussel-Noord: tot vorige week bleef de wisselstraat voor de tunnel altijd vrij, maar sinds begin deze week merk ik op dat er soms een trein op de wisselstraat staat te wachten op een trein die het perron nog bezet. Voorbeeld: P8257 gisteren stond op de wissels te wachten terwijl IR3317 spoor 11 nog bezette. Is dit een poging om het treinverkeer vlotter te laten verlopen?

Hopelijk gaat er nooit een trein op het perron in panne vallen...
Dat valt daar wel meer voor hoor. Spoor 11 is het enige spoor waarbij er kan gestopt worden net voor het perron, er staat daar nog een sein.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Glodenox »

Steven schreef:Dat valt daar wel meer voor hoor. Spoor 11 is het enige spoor waarbij er kan gestopt worden net voor het perron, er staat daar nog een sein.
Hmm, vreemd. Ik heb dat het voorbije jaar nochtans nog nooit zien gebeuren. Ofwel lette ik er niet genoeg op, dat kan natuurlijk ook altijd. Bedankt voor de verklaring, in elk geval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Steven »

Op al mijn jaren dienst (dat zijn er ondertussen bijna 15) heb ik toch meer als tien keer voor dat sein gestaan. Het staat bij ons zelfs bekend als een gevaarlijk punt om een seinvoorbijrijding te hebben net omdat het zo alleen staat, nieuwe collega's waarschuwen we dus voldoende voor dat sein.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Kristofke »

Dit sein staat er inderdaad al heel lang en is het enige in FBN voor het perron kant Brussel richting Schaarbeek. (Er staat er nog zo eentje voor het perron in schuman richting Brussel)

Op zich is het een voordeel zodat de vijf in fbcl sneller kan doorschuiven.

Het is echter jarenlang niet echt gebruikt omdat het aankondigingsysteem fouten maakten als het EBP systeem 2 treinnummers op perron 11 zette en zo de affichering van de trein die op dat moment aan perron staat er af duwt en de volgende er op zet. Omdat dit zoveel problemen gaf is men gestopt om het sein net aan de uitrit van de junctie open te zetten voordat de avg gegeven werd. Dit probleem is nu reeds enige tijd opgelost en wordt dus open gezet zodra de trein op perron 11 binnen is.

Het is inderdaad een verraderlijk sein. Komende van de vijf en voorzien op de elf weet je dat wel als bestuurder, maar als je van de drie centraal komt en je wordt naar de 11 gestuurd en het laatst beheerde sein geeft dubbel geel dan ga je er waarschijnlijk vanuit dat je aan het perron mag rijden, behalve dus als je op de 11 gezet wordt kan je dubbel geel krijgen zonder dat je aan het perron kan rijden. Al zijn ontvangsten op de elf vanaf de drie centraal wel zeldzaam.

Het is trouwens een permissief sein dat overschreden mag worden, dus er door rijden valt niet snel op voor Infrabel.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Eimai »

Kristofke schreef:Het is inderdaad een verraderlijk sein. Komende van de vijf en voorzien op de elf weet je dat wel als bestuurder, maar als je van de drie centraal komt en je wordt naar de 11 gestuurd en het laatst beheerde sein geeft dubbel geel dan ga je er waarschijnlijk vanuit dat je aan het perron mag rijden, behalve dus als je op de 11 gezet wordt kan je dubbel geel krijgen zonder dat je aan het perron kan rijden. Al zijn ontvangsten op de elf vanaf de drie centraal wel zeldzaam.
Wel, op de SSP staat dat je enkel in grote beweging naar dat sein mag gestuurd worden wanneer het dicht staat als je van spoor 5 uit de noord-zuid komt. Dus krijg je twee geel op het einde van spoor 3 dan mag je dat sein niet passeren.

Natuurlijk, dat staat op de SSP zo, maar daar staan ook fouten in, dus voor de bestuurders hier: gelieve er wel steeds rekening mee te houden, van welk spoor je ook komt :-)

Tussen haakjes, het zou niet de eerste trein zijn die staat te wachten voor dat sein terwijl de wissel er net voor naar spoor 10 gedraaid staat...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2013

Bericht door Stijn91 »

Ik dacht dat 7 min. tijd tussen aankomst van een trein en vertrek al kort was maar blijkbaar is het zelfs mogelijk om maar 3 min. tijd te hebben om van kant te wisselen. Dat is toch om problemen vragen.
Plaats reactie