Pagina 5 van 208
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 16:19
door Steven
nog niet te snel roepen, eerst zien wat er gebeurd als ze geleverd gerakent en dat is ni voor de komende drie jaar
daarin kan nog veel gebeuren.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 16:24
door pietje
hangt er misschien ook van of hoeveel er nog gaan uitbranden
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 16:31
door Wover
Bwa, 3/100 op 7 jaar die buiten dienst zijn, ik denk dat er andere series zijn die meer te lijden hebben onder fatale defecten.
En bij de MW41's is men precies niet echt van plan om ze terug in orde te maken, ze zullen er dan toch genoeg hebben zeker...?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 19:34
door Shrek
hoe werkt siemens zo'n grote bestellingen eigelijk af? hebben ze daar een aparte fabriekshal voor of werken ze met onderaannemingen ofzo?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 19:48
door Steven
de vraag is of deze bestelling wel heel groot is in de ogen van siemens zelf. naar nmbs normen is dit zeker groot, maar naar de normen van siemens?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 20:35
door Accelerat
Siemens heeft wel vaker grote orders, ik denk dat het dus niet al te lang wachten word op de eerste.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 20:41
door pietje
Wover schreef:Bwa, 3/100 op 7 jaar die buiten dienst zijn, ik denk dat er andere series zijn die meer te lijden hebben onder fatale defecten.
En bij de MW41's is men precies niet echt van plan om ze terug in orde te maken, ze zullen er dan toch genoeg hebben zeker...?
Dat kan wel veranderen als ze er eens een tijdje de grens mee over gaan en er dan ook Nederlandse TB's mee laten rijden, die zijn gespecialiseerd in het "uitroken" van Belgische locs, dus voor de MW's moet dat ook lukken
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 21:14
door Bartjedj
Zijn daar dan NS-TB's voor nodig bij de MW 41?
BDJ
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 22:34
door Dietrich
sncf-sncb schreef:Siemens heeft wel vaker grote orders, ik denk dat het dus niet al te lang wachten word op de eerste.
De eerste wordt maar verwacht in 2011, op dit moment werkt men gewoon aan andere orders.
Maar de bestelling is dus nog altijd niet definitief.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 16 apr 2008, 23:59
door wimpiespoor
Ik denk dat er heel wat water door de Schelde zal stromen voordat het traject Gent-Terneuzen op Nederlands gebied in exploitatie is voor reizigersvervoer.
Om te beginnen zal er een sponsor moeten worden gevonden om de noodzakelijke infrastructurele voorzieningen (haltes, spooraanpassingen, beveiliging, snelheidsverhoging) te betalen. Dat zal zeker niet door de Nederlandse staat verzorgd worden. Meest voor de hand ligt dat de Provincie Zeeland dat betaalt, op dezelfde wijze waarop in Nederland andere provincies ook de opwaarderingen van regionale spoorlijnen financieren.
Prorail zal dan moeten zorgen voor de aanpassing van de infrastructuur. Want Prorail is de beheerder van het spoor in Nederland. Dat betekent vechten om de schaarse ontwerp- en bouwcapaciteit bij Prorail. Gent-Terneuzen zal in ieder geval bij Prorail geen prioriteit hebben, tenzij er politieke druk wordt uitgeoefend. Best kans dat dat laatste zal lukken. Er is altijd wel een kamerlid voor zoiets te vinden.
Dan de exploitatie zelf. Het gaat niet om een spoorverbinding die tot de NS-concessie behoort. De provincie Zeeland zal dan concessie moeten verlenen voor het Nederlandse traject. Volgens de Nederlandse wet zou die concessie openbaar moeten worden aanbesteed. Maar gelet op de praktijk op een aantal andere Nederlandse grensoverschrijdende regionaal spoortrajecten die vanuit het "buitenland" worden geëxploiteerd (Gronau-Enschede, Herzogenrath-Heerlen, Kaldenkirchen-Venlo) kan voor de aanbesteding misschien een oplossing gevonden worden. Dan zou de NMBS de verbinding voor eigen rekening en risico de hele verbinding kunnen exploiteren. NMBS moet dan natuurlijk weer wel voor toelating van zijn treinstellen zorgen. En dat zou wel weer eens een lange procedure kunnen worden. In ieder geval hoef je dan geen Nederlandse bestuurders te gebruiken die klaarblijkelijk een zekere deskundigheid hebben in het mollen van Belgisch treinmaterieel....
Wim
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 17 apr 2008, 09:01
door K V B
wimpiespoor schreef:
Dan de exploitatie zelf. Het gaat niet om een spoorverbinding die tot de NS-concessie behoort. De provincie Zeeland zal dan concessie moeten verlenen voor het Nederlandse traject. Volgens de Nederlandse wet zou die concessie openbaar moeten worden aanbesteed. Maar gelet op de praktijk op een aantal andere Nederlandse grensoverschrijdende regionaal spoortrajecten die vanuit het "buitenland" worden geëxploiteerd (Gronau-Enschede, Herzogenrath-Heerlen, Kaldenkirchen-Venlo) kan voor de aanbesteding misschien een oplossing gevonden worden. Dan zou de NMBS de verbinding voor eigen rekening en risico de hele verbinding kunnen exploiteren.
Ik denk dat "De Lijn" mogelijks een betere kandidaat zou zijn, tesamen met Gent - Eeklo.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 23 mei 2008, 21:57
door stefke
ik heb gelezen in Eisenbahn Kurier van juni 2008 het volgende over die stellekes
dat ze 280 plaatsen zullen dieden
- 232 in 2de klas
- 32 in ste klas
- 16 klapstoeltjes
greetz stefke
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 24 mei 2008, 10:22
door HLE 2302
bwa
ik vind ze toch redelijk ze die stellen
en zeker als je weet dat de nmbs eerst de 13 neus wou laten opzetten
greetz 2302
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 24 mei 2008, 20:51
door Joris
Hallo,
Kan er nog door, lijkt overigens verdacht veel op die zwitserse dubbeldeksstellen voor de S-Bahn van Zürich.(Waren die niet van Stadtler, of een menvorm Stadtler-Siemens?
Persoonlijk vind ik de neuzen van de NS en DB (de 2 versies) stukken mooier.
Nuja, een 13 geval had helemaal verkeerd geweest...
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 24 mei 2008, 22:11
door Dietrich
Men is er misschien definitief van afgestapt na de M6-stuurstand, welke ik niet echt geslaagd vond op zo een hoge rijtuigen. De 18 heeft gelukkig ook niet die I11-neus.