Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Het lijkt wel duidelijk dat er wereldrecords "vrije improvisatie" verbeterd worden. En ik heb alle sympathie en begrip voor de sukkelaars die hun plan moeten trekken met het beschikbare materiaal.

Alleen vraag ik me af: de kern van de ellende is toch het uitfaseren van de M4, wegens "aan hun uren"? Kan men die uitfasering niet opschorten, gezien de omstandigheden, en die dingen blijven toelaten, voor een beperkte tijd, misschien mits een extra keuring en/of onderhoudsbeurt, en mogelijks met beperkingen bv. kwa snelheid? Alles is toch beter dan de huidige chaos? En het zal alleen maar erger worden naargelang er meer M4 uitstromen, en de instroom van M7 dat niet kan compenseren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 680
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2023, 18:11 Het lijkt wel duidelijk dat er wereldrecords "vrije improvisatie" verbeterd worden. En ik heb alle sympathie en begrip voor de sukkelaars die hun plan moeten trekken met het beschikbare materiaal.

Alleen vraag ik me af: de kern van de ellende is toch het uitfaseren van de M4, wegens "aan hun uren"? Kan men die uitfasering niet opschorten, gezien de omstandigheden, en die dingen blijven toelaten, voor een beperkte tijd, misschien mits een extra keuring en/of onderhoudsbeurt, en mogelijks met beperkingen bv. kwa snelheid? Alles is toch beter dan de huidige chaos? En het zal alleen maar erger worden naargelang er meer M4 uitstromen, en de instroom van M7 dat niet kan compenseren.
Of wat als we de renovatie van de M6 tijdelijk op pauze zetten zodat al het beschikbare materiaal gebruikt kan worden totdat de hoeveelheid beschikbaar materiaal weer begint te stijgen?
260689
Berichten: 3368
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

BVG1988 schreef: 05 sep 2023, 18:02 De Chatbot vermeldt mij dat de 5115 - 8401 met een klassiekje wordt gereden. Dat is wel niet zo ideaal, als die normaal met 11 M4s zou rijden.
Zou met stel 982 gereden hebben.
BVG1988
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Vandaag terug een 9-delige M5-stam op de 5119. Dat doet vermoeden dat dit de vaste samentelling wordt en ik vermoed dat er een M4-stam op de IC13 is verdwenen. De 2105 trok de M5-stam voor de stuurpost en achteraan was de 2720.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

desirootje schreef: 05 sep 2023, 18:53
jan_olieslagers schreef: 05 sep 2023, 18:11 Het lijkt wel duidelijk dat er wereldrecords "vrije improvisatie" verbeterd worden. En ik heb alle sympathie en begrip voor de sukkelaars die hun plan moeten trekken met het beschikbare materiaal.

Alleen vraag ik me af: de kern van de ellende is toch het uitfaseren van de M4, wegens "aan hun uren"? Kan men die uitfasering niet opschorten, gezien de omstandigheden, en die dingen blijven toelaten, voor een beperkte tijd, misschien mits een extra keuring en/of onderhoudsbeurt, en mogelijks met beperkingen bv. kwa snelheid? Alles is toch beter dan de huidige chaos? En het zal alleen maar erger worden naargelang er meer M4 uitstromen, en de instroom van M7 dat niet kan compenseren.
Of wat als we de renovatie van de M6 tijdelijk op pauze zetten zodat al het beschikbare materiaal gebruikt kan worden totdat de hoeveelheid beschikbaar materiaal weer begint te stijgen?
Tsja, dat zou ook kunnen, ja. Maar mij lijkt de revisie van de M6 dringender dan de afschaffing van de M4. Alleen weet ik niet wat er wettelijk en reglementair mogelijk is. En ik zie het goed mogelijk dat het opstellen en goedkeuren van zo'n uitstelprocedure langer zou kunnen duren dan de tijd die de M7 nodig hebben om in voldoende mate in te stromen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 05 sep 2023, 18:53 Of wat als we de renovatie van de M6 tijdelijk op pauze zetten zodat al het beschikbare materiaal gebruikt kan worden totdat de hoeveelheid beschikbaar materiaal weer begint te stijgen?
Daarmee stel je de problemen alleen maar uit, want ook die M6 moeten ofwel gereviseerd ofwel in park gezet worden op een bepaald moment.
Maar laten we vooral de problemen niet overdrijven. Bij mijn weten zijn er maar op één verbinding een beduidend aantal plaatsen tekort, op de andere plaatsen is de situatie normaal. Uiteraard moeten de problemen op de IC 32xx opgelost worden, maar het is ook niet groter dan dat.
Hoogstwaarschijnlijk zal een levering van enkele M7 de komende weken de zorgen daar helemaal oplossen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

De situatie op de 32xx ken ik het best als regelmatig gebruiker en vind ik ondanks groot respect voor en kennis van het spoorweggebeuren bijna niet uit te leggen, maar ook elders lijkt er heel wat aan de hand te zijn. De berichten van de paar voorbije 2 dagen in dit topic zeggen genoeg (1 klassiekje ipv 11 M4, één MS80 op een absolute hoofdas in de spits...), maar ik heb dan nog niet eens vermeld dat ik naast die 4 M7 op de 3230 in Brussel-Noord ook een "halve" 15xx zag passeren met slechts 5 M6/M7, ook niet bepaald een pretje zo in volle spits. In augustus ook meerdere treinen op Antwerpen-Charleroi met slechts 4/5 M6 in plaats van de in de spits voorziene 9, of een Tongeren-Gent met 4 M7. Besteed ik doorgaans niet zoveel aandacht aan omdat "toevallige" uitval nu eenmaal voorkomt en er geen systematiek in lijkt te zitten zoals op de 32xx, maar het valt me wel een pak meer op dan pakweg een jaar geleden.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals de politici dan zeggen: "Problemen probeert men zoveel mogelijk te ontkennen. Problemen die men niet kan ontkennen, die moet men minimaliseren, en beloven dat er gauw een oplossing komt". En ja, wie (al was het om de centen) met de politieke hond slaapt, die krijgt zijn politieke vlooien :D
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Gisterenochtend zag ik rond 8u 4 klassiekjes passeren in de Brusselse noord-zuidverbinding, richting Brussel-Noord... Geen idee welke trein het was.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Ik besef natuurlijk dat ik op geregelde tijdstippen getroffen word door een vlaag van nostalgitis en dat kan voor iedereen pijnlijk zijn, maar als ik de problemen met treinsamenstellingen nu bekijk dan denk ik toch onwillekeurig aan Prince en Sign of the times. Zo heb ik toch wel wat nieuw materieel weten instromen: de laatste tweeledige stellen, de vierledige stellen, de I6, de I10, de I11, de M4, de breaks, de M5, ik zou er zelfs de M6 durven bij vernoemen, maar hoezeer ik mijn geheugen ook pijnig: ik kan me niet herinneren dat dit gepaard ging met een serieuze ontregeling van de inzet. Nieuw materieel stroomde in en verving toch niet te onderschatten reeksen als M1, M2, M3, K1, K2, K3 en nog enkele internationales, zonder dat je voortdurend verrast werd door gewijzigde of beperkte samenstellingen. Hoe dat allemaal komt is hier eerder al aan bod gekomen: de vertraagde aanvoer van M7 (hoe lang krijgt corona nog de schuld?), de te snelle afvoer van M4 en tweeledige stellen en ik zou daar nog gerust fantasierijke samenstellingen met splitsbare stellen M6 en M7 en combinaties van allerlei soorten rijtuigen aan toe willen voegen, want die lijken toch ook geregeld tot problemen te leiden. Sign of the times dus, een gebrek aan realiteitszin en een oeverloos vertrouwen dat alles wat men uitdenkt na enkele jaren ook effectief min of meer goed zal werken. We leven in een wereld waarin het oplossen van bugs een beroep apart lijkt te zijn, niet het voorkomen ervan.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Het verschil denk ik dat ze hier weinig andere keuze hebben, door de verplichting dat alle treinen ETCS moeten hebben. Een eventuele revisie op materieel dat over een jaar of wat buiten dienst moet is natuurlijk weggegooid geld...
Vertraging bij de levering is niet nieuw, zowat alle materieel dat ik heb zien instromen (niet eoveetals jij, natuurlijk) had ook vertraging en een hoop kinderziektes.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 06 sep 2023, 17:25 Het verschil denk ik dat ze hier weinig andere keuze hebben, door de verplichting dat alle treinen ETCS moeten hebben. Een eventuele revisie op materieel dat over een jaar of wat buiten dienst moet is natuurlijk weggegooid geld...
Vertraging bij de levering is niet nieuw, zowat alle materieel dat ik heb zien instromen (niet eoveetals jij, natuurlijk) had ook vertraging en een hoop kinderziektes.
Je hebt twee keer gelijk: aan ETCS had ik niet gedacht en dat is waarschijnlijk toch de reden waarom bijv. de M4 nu zo snel mogelijk weg moeten. En ook met die kinderziekten heb je gelijk - ik herinner me nog de problemen met de deuren van de mr75 en vele andere, maar ik kan me niet voorstellen dat dit tot het debacle leidde waar we nu door moeten. Hier werd al van improvisatie gewag gemaakt en soms heb je toch wel die indruk.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Is ETCS verplicht op M4? Toch enkel op tractiemateriaal, dacht ik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 06 sep 2023, 18:13 Is ETCS verplicht op M4? Toch enkel op tractiemateriaal, dacht ik?
Inderdaad, Jan, ik had als voorbeelden beter de 21 en 27 genomen!
Met vriendelijke groet

overweg13
JHS2013
Berichten: 476
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 06 sep 2023, 18:13 Is ETCS verplicht op M4? Toch enkel op tractiemateriaal, dacht ik?
Op de stuurrijtuigen wel natuurlijk
Plaats reactie