Pagina 4 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 14 apr 2008, 20:49
door Steven
die openheid zorgt er wel voor dat de doorstroming bij het in en uitstappen wat vlotter verloopt omdat er geen tussenwanden in de weg komen te staan waar je uw deuren in kwijt moet.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 14 apr 2008, 21:02
door Valkje
Steven schreef:die openheid zorgt er wel voor dat de doorstroming bij het in en uitstappen wat vlotter verloopt omdat er geen tussenwanden in de weg komen te staan waar je uw deuren in kwijt moet.
Dit concept ken ik van de recente Duitse S-Bahnstellen, het in- en uitstappen gaat daar zeer vlot. En als ze dan ook deuren willen installeren die vanzelf dichtgaan als er tijdens een stilstand een tijdje niemand in- en uitstapt moet je ook niet in de kou zitten.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 14 apr 2008, 23:00
door Vank
Doordat de NMBS deze treinstellen heeft aangekocht, wil dit nu ook zeggen dat de prijs nog zal opslaan?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 14 apr 2008, 23:02
door Slos
Steven schreef:die openheid zorgt er wel voor dat de doorstroming bij het in en uitstappen wat vlotter verloopt omdat er geen tussenwanden in de weg komen te staan waar je uw deuren in kwijt moet.
Hoe breed zou de binnenwand van pakweg een I11 zijn? 10 à 15 cm? Neem nu dat zo'n halve wand zoals we hier op de impressie's zien 5 cm is, dat scheelt nu toch ook de wereld niet?

Bovendien lijkt het mij dat dezelfde wagon met of zonder binnendeur ook niet veel scheelt qua doorstroming. Zo'n automatische deur blijft ook open van het moment dat iemand ze open doet tot er een bepaalde tijd niemand meer voorbij het oog paseert.

De enige grote verschillen vind ik dus goedkoper en opener. Maar dat laatste vind ik zoals bekend geen voordeel. :mrgreen:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 00:30
door Shrek
ik vraag me af of ze voor de IC-verbindingen deze stellen voorkeur gaan geven op de MS96 :P

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 04:56
door Steven
de deuropenening op een i11 en ms 96 is nooit 100% bruikbaar aangezien de deur nooit 100% open is (het slot verhinderd dat)) dat is al een deel verlies en dan de bijhorende zijstukken. als je een doorgang nog maar 5 a 10 cm breder kan maken veroorzaak je al een betere doorstroming in de trein die je in drukke uren zeker kan gebruiken.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 09:12
door K V B
Slos schreef:
Steven schreef:die openheid zorgt er wel voor dat de doorstroming bij het in en uitstappen wat vlotter verloopt omdat er geen tussenwanden in de weg komen te staan waar je uw deuren in kwijt moet.
Bovendien lijkt het mij dat dezelfde wagon met of zonder binnendeur ook niet veel scheelt qua doorstroming. Zo'n automatische deur blijft ook open van het moment dat iemand ze open doet tot er een bepaalde tijd niemand meer voorbij het oog paseert.
Het scheelt wel degelijk. Dat is ook een van de redenen waarom zowat iedereen in Europa tegenwoordig voor regionaal en voorstads verkeer treinstellen met een open interieur koopt. Kijk maar naar de "Flirt" stellen van de SBB, maar ook de oudere NPZ motorwagens hebben open platforms. Een groot voordeel van een open platform is dat een instappende reiziger sneller zal zien waar er een plaats vrij is, en zo sneller doorloopt. Een ander voordeel van een open interieur is dat het de sociale veiligheid verhoogd. Als je zonder TBG wilt rijden (wat ook zowat iedereen in Europe begint te doen) heb je dat nodig.
De enige grote verschillen vind ik dus goedkoper en opener. Maar dat laatste vind ik zoals bekend geen voordeel. :mrgreen:
40% meer zitplaatsen voor dezelfde prijs is anders wel een belangrijk voordeel.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 16:24
door Steven
niet te vergeten dat die paar cm extra ook al voldoende is om een vlotte doorgang te krijgen voor kinderwagens wat ook weeral winst is. Deze blijven bij de klassieke ms in belgie nu meestal op het platform staan waar ze andere in en uitstappende mensen enkel hinderen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 16:59
door pietje
Ik heb in de voorstadstreinen van Barcelona ook al in zo'n "open" treinen gezeten, en als stoptrein/voorstadstrein lijkt mij dit ideaal omwille van de hierboven opgenoemde voordelen.
Als IC treinen zijn ze inderdaad minder geschikt, maar daar zijn ze volgens mij ook niet voor bedoeld.
Het is hier nog niet vermeld, maar het is volgens mij ook de eerste keer dat de NMBS treinstellen met gedeeltelijke lage vloer bestelt.

Gaan deze eventueel ook gebruikt worden om de MW41's die in de ardennen 'onder de draad' rijden, te vervangen?
Heeft er hier iemand meer gedetailleerde info (bv. over verdeling 1ste/2de klasse) dan kunnen we daar nog eens over zagen, want iedereen heeft dan weer gelijk :D :D :D , vooral ik :D :D

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 17:02
door Steven
nog een 10tal dagen in totaal geduld
dan pas is de bestelling definitief (er zijn al een aantal van die 10 dagen verlopen).
de definitiefe opties maken ze pas bij het definitief bestellen dacht ik (niet 100% zeker)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 17:09
door Shrek
pietje schreef: Gaan deze eventueel ook gebruikt worden om de MW41's die in de ardennen 'onder de draad' rijden, te vervangen?
Die gaan niet vervangen worden zolang ze niet ergens anders nodig zijn he :wink: eventueel wel aangevuld moest er opeens daar een gigantische toeloop van passagiers zijn :P

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 15 apr 2008, 20:03
door ziemon
de openheid van het interieur heeft volgens mij ook veel te maken met de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Overzicht over je omgeving geeft je een beter overzicht over de situatie en dus een veiliger gevoel bij velen eht nodigt niet uit dingen te gaan doen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 16 apr 2008, 09:16
door tt44ta46
Bijkomende actieterreinen voor de 41 aan het zoeken, keuze te over, bijvoorbeeld:

- Neerpelt - Hamont
- Gent - Zelzate - (Terneuzen)
- Gent - Moerbeke
- ...

Greetz

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 16 apr 2008, 15:24
door Steven
tt44ta46 schreef:Bijkomende actieterreinen voor de 41 aan het zoeken, keuze te over, bijvoorbeeld:

- Neerpelt - Hamont
- Gent - Zelzate - (Terneuzen)
- Gent - Moerbeke
- ...

Greetz
dit is eerder een berichtje voor een andere topic ?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 16 apr 2008, 16:10
door Wover
Bwa, de MW41 zullen dan wel van die 25kV lijntjes gehaald worden in de buurt van Athus enz, dus dan komen er enkele vrij ;).