Pagina 29 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 jan 2015, 22:33
door spurt2244
Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:

Groetjes uit Nederland :D

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 jan 2015, 22:53
door Steve
Hmm... we zien de binnenkant natuurlijk niet, maar ik vind het niet eens zo misselijk, afgaand op wat ik hier zie...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 jan 2015, 23:34
door 260689
Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 jan 2015, 23:36
door LHOON
260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 jan 2015, 23:42
door 260689
LHOON schreef:
260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?
Ik heb het nooit geweten, maar de bestuurders van depot Sint-Niklaas zeiden me dat dit redelijk handig was als de ene panto afgekeurd was om dan de andere te gebruiken. Ook in de winter zouden die handig geweest zijn bij defecten. Maar het effectieve nut kan je beter vragen aan mensen die er vaak mee rijden!

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 jan 2015, 11:56
door Steven
Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 jan 2015, 12:04
door LHOON
Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 jan 2015, 12:12
door Steven
LHOON schreef:
Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?
Denk er echter wel aan dat die tweede niet altijd een zege is. Als de eerste breekt en de stukken vliegen in de tweede panto dan is die evengoed beschadigd en onbruikbaar. Afgaande van het aantal keren dat je hem effectief zal kunnen gebruiken is het profijt om er effectief een twee mee te hebben op een motorstel aan de lage kant. Denk er aan dat bij het klaarmaken van een trein een treinbestuurder telkens de staat van een stroomafnemer moet doorgeven. Ook tussentijds (bijvoorbeeld bij verandering van ritzin in een eindstation) moet de bestuurder al eens naar de panto kijken (hij loop er toch langs). Langs de andere kant is het niet altijd duidelijk om als treinbestuurder een zuiver beeld te hebben, slecht verlichte plaats in de vorming, een zwakke zaklamp, ... het helpt niet altijd om er 100% een goed zicht op te hebben.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 jan 2015, 21:54
door Wouterh12
spurt2244 schreef:Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:

Groetjes uit Nederland :D
Het werd tijd! De buitenkant ziet er al goed uit.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 jan 2015, 23:50
door dentheo
260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is.
Eigenaardig bij de gereviseerde Benelux rijtuigen zijn de drukknoppen weer weg (geel-blauwe benelux)...volgens NS eis van de belgen, terug oude hendel (met vertikale stang ?spanjolet ?)....

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 15 jan 2015, 00:41
door The_Knitter
In Nederland wordt de tweede panto veelal gebruikt om bij veel rijp op de bovenleiding, en de schuitjes van de "eerste" panto versleten raken, men de tweede ook kan opzetten. En ongetwijfeld zijn er nog wel doelen voor.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 15 jan 2015, 02:03
door Eimai
Bij type 21/27 wordt dat ook gedaan: tweede panto omhoog bij te veel ijzel op bovenleiding, of bij stilstand als treinverwarming opstaat, of bij het aanzetten vanuit stilstand (zodat niet al te veel stroom op één punt van de bovenleiding gaat met kans op breuk). Bij probleem met één panto kan je bij deze voor de andere kiezen zonder probleem.

Type 18/19 doet zijn tweede panto (die eigenlijk voor 25 kV is) zelf omhoog als er veel stroom verbruikt wordt bij stilstand of bij aanzetten, maar verder wordt slechts één panto gebruikt, afhankelijk van de spanningkeuze. Bij de DMT's en desiro's met twee panto's is het uitsluitend voor welke spanning er gebruikt wordt. Bij die stellen moet trouwens de panto voor 25 kV ook perfect in orde zijn of je krijgt de 3 kV niet omhoog, aangezien ze eerst gaan voelen welke spanning op de bovenleiding staat.

Voor de 800'en echter is de tweede panto echt louter als reserve voor het geval er iets met de eerste is, en vanuit de stuurpost kan je dan ook helemaal niet kiezen welke omhoog gaat. De tweede panto wordt dan ook zeer zelden gebruikt.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 15 jan 2015, 07:48
door Merijn
De 843 ziet echt goed uit, eigenlijk keren ze een beetje terug naar hun oorspronkelijk livrei (hoewel het nu wit is).

Ik ben benieuwd naar het interieur.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 15 jan 2015, 10:41
door LML
Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 15 jan 2015, 10:50
door LHOON
LML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...
De sprinters hadden al 2+2 voor renovatie, enkel de zetelbekleding is veranderd geweest