Re: Renovatie AM75 ?
Geplaatst: 13 jan 2015, 22:33
Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:
Groetjes uit Nederland
Groetjes uit Nederland
Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Ik heb het nooit geweten, maar de bestuurders van depot Sint-Niklaas zeiden me dat dit redelijk handig was als de ene panto afgekeurd was om dan de andere te gebruiken. Ook in de winter zouden die handig geweest zijn bij defecten. Maar het effectieve nut kan je beter vragen aan mensen die er vaak mee rijden!LHOON schreef:Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Denk er echter wel aan dat die tweede niet altijd een zege is. Als de eerste breekt en de stukken vliegen in de tweede panto dan is die evengoed beschadigd en onbruikbaar. Afgaande van het aantal keren dat je hem effectief zal kunnen gebruiken is het profijt om er effectief een twee mee te hebben op een motorstel aan de lage kant. Denk er aan dat bij het klaarmaken van een trein een treinbestuurder telkens de staat van een stroomafnemer moet doorgeven. Ook tussentijds (bijvoorbeeld bij verandering van ritzin in een eindstation) moet de bestuurder al eens naar de panto kijken (hij loop er toch langs). Langs de andere kant is het niet altijd duidelijk om als treinbestuurder een zuiver beeld te hebben, slecht verlichte plaats in de vorming, een zwakke zaklamp, ... het helpt niet altijd om er 100% een goed zicht op te hebben.LHOON schreef:Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Het werd tijd! De buitenkant ziet er al goed uit.spurt2244 schreef:Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:
Groetjes uit Nederland
Eigenaardig bij de gereviseerde Benelux rijtuigen zijn de drukknoppen weer weg (geel-blauwe benelux)...volgens NS eis van de belgen, terug oude hendel (met vertikale stang ?spanjolet ?)....260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is.
De sprinters hadden al 2+2 voor renovatie, enkel de zetelbekleding is veranderd geweestLML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...