Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: nou draai je de boel toch wel een beetje om: het is NMBS dat beslist om GEN materieel, op IC-treinen in te zetten.

en dat is de realiteit vandaag.
Dat is enkel omdat er momenteel een tekort is aan IC-dubbeldekkers. Net daarom is het belangrijk dat de M7 echt IC-materieel wordt, geen halfslachtige voorstadstreintjes.
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: geen halfslachtige voorstadstreintjes.

dat is de juiste omschrijving voor desiro;

dus niet eens een volwaardige L-trein...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door b-loc »

pietmol schreef:
Steven schreef:De zottigheden gaat niet zozeer over het hebben van twee producenten (zoals nu bij de desiro) maar over uw combinatie. Jij wil altijd alles met elkaar kunnen combineren. Een zware dubbeldekker aan een lichte desiro willen koppelen is alle eigenschappen waarvoor die desiro gekocht is om zeep doen. Kort optrekken en snel afremmen is bij dubbeldekkers altijd lastiger dan bij licht enkeldeksmaterieel. Dan spreken we nog niet door de verschillende eigenschappen van evenetuele fysieke reacties die je voelt in de rijtuigen bij het in tractie brengen of het onderbreken van de tractie.
alles met elkaar kunnen combineren
1. niet alles, maar er moeten m.i. wel dubbeldekstellen zijn die gecombineerd kunnen worden met desiro; net als er dubbeldekstellen zouden moeten zijn die gecombineerd kunnen worden met M6-GF/T19; maar er moeten GEEN dubbeldekstellen zijn die met M6-GF/T19 EN desiro gecombineerd kan worden.
2. in t buitenland doet men dat ook of heeft men plannen om dit te doen... (oa CFL, DB)
Maar wat heeft dat voor meerwaarde om de nieuwe dubbeldekkers te combineren met de desiro's?
Er zullen al genoeg dubbeldekstellen zijn om met elkaar en M6-GF/T19 te combineren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Een L trein of een gen trein zijn gelijkwaardig. Het is enkel maar een nieuwe naam. Aalst Brussel, Dendermonde Brussel, Mechelen Brussel al die gen treinen zijn L treinen net zoals de L trein Gent Brugge.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

b-loc schreef:
pietmol schreef:
Steven schreef:De zottigheden gaat niet zozeer over het hebben van twee producenten (zoals nu bij de desiro) maar over uw combinatie. Jij wil altijd alles met elkaar kunnen combineren. Een zware dubbeldekker aan een lichte desiro willen koppelen is alle eigenschappen waarvoor die desiro gekocht is om zeep doen. Kort optrekken en snel afremmen is bij dubbeldekkers altijd lastiger dan bij licht enkeldeksmaterieel. Dan spreken we nog niet door de verschillende eigenschappen van evenetuele fysieke reacties die je voelt in de rijtuigen bij het in tractie brengen of het onderbreken van de tractie.
alles met elkaar kunnen combineren
1. niet alles, maar er moeten m.i. wel dubbeldekstellen zijn die gecombineerd kunnen worden met desiro; net als er dubbeldekstellen zouden moeten zijn die gecombineerd kunnen worden met M6-GF/T19; maar er moeten GEEN dubbeldekstellen zijn die met M6-GF/T19 EN desiro gecombineerd kan worden.
2. in t buitenland doet men dat ook of heeft men plannen om dit te doen... (oa CFL, DB)
Maar wat heeft dat voor meerwaarde om de nieuwe dubbeldekkers te combineren met de desiro's?
Er zullen al genoeg dubbeldekstellen zijn om met elkaar en M6-GF/T19 te combineren.
Geen enkele meerwaarde, voor pietmol blijkbaar wel maar hij leeft in een te grote fantasie. Dubbeldekkers die een zelfde acceleratie hebben als een Desiro hebben een groter vermogen nodig. Die dubbeldekkers zijn immers zwaarder. Doch onze bovenleiding kan zoiets niet aan. Het is nu al krabben als in dezelfde zone een aantal desiro's en een hle18 aanwezig zijn.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

pietmol schreef: 2. in t buitenland doet men dat ook of heeft men plannen om dit te doen... (oa CFL, DB)
Wat ik zie is dat in het buitenland het idee om totaal verschillende types te combineren inderdaad af en toe opduikt, om dan als blijkt dat dit niet werkt weer voor een tijdje te verdwijnen.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Steven schreef: Dubbeldekkers die een zelfde acceleratie hebben als een Desiro hebben een groter vermogen nodig. Die dubbeldekkers zijn immers zwaarder. Doch onze bovenleiding kan zoiets niet aan. Het is nu al krabben als in dezelfde zone een aantal desiro's en een hle18 aanwezig zijn.

correct,


desalniettemin is er wel behoefte aan comfortabele dubbeldek motorstellen met acceleratie & rem capaciteiten die in de buurt liggen van deze van de desiro, en dit zelfs voor bepaalde IC treinen.
(zo'n motorstellen bestaan trouwens bij diverse leveranciers)

Het prachtigste voorbeeld van een IC trein waarop dubbeldek motorstellen met zeer goede acceleratie & rem eigenschappen zeer welkom zouden zijn is de IC-N (vanaf volgend jaar IC-22), welke tussen Essen en Antwerpen eigenlijk een stoptrein is.



hiermee wil ik niet gezegd hebben dat die "vinnige" dubbeldek motorstellen gecombineerd moeten kunnen worden met desiro;
deze "vinnige" motorstellen hoeven trouwens ook niet gecombineerd te kunnen worden met ander dubbeldek materieel
Laatst gewijzigd door bobby op 04 apr 2014, 10:05, 3 keer totaal gewijzigd.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

pietmol schreef:
Shrek schreef: doe dan een voorstel met effectieve meerwaarde.
Een deftige eerste klasse in de M7? Een rijtuig waarin je kan vergaderen? Een kinderhoek? Daar hebben sommige mensen nog iets aan, maar totaal verschillende treinen koppelen haalt niets uit.
idd als je een dubbeldek treinstel heb met bv een rijtuig waarin je kan vergaderen en een kinderhoek, en dat motorstel kan gecombineerd worden met desiro, wel dan heb je deze faciliteiten ineens in een desiro-trein ter beschikking, gewoon door nen desiro te koppelen aan zo'n dubbeldek stel... :wink:

het interieur/comfort niveau van de desiro is op tal van verbindingen idd niet optimaal (= voorzichtig uitgedrukt),
maar je gaat die te kortkomingen toch niet wegwerken door dubbeldekkers te kopen die dat je combineert met de desiro's.


Men moet bij NMBS gewoon het hoofd eens uit het zand halen en erkennen dat het interieur niet voldoet, en gewoon het interieur van desiro verbeteren...
Laatst gewijzigd door bobby op 04 apr 2014, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef: Daarom ook dat er extra IC-materieel besteld wordt in de vorm van M7. Dan kunnen alle Desiro's weg van alles wat IC/IR is.

shrek, dat zie je volgens mij fout: zelfs tegen dat al dat dubbeldek materieel geleverd is zullen er nog desiros' op IC treinen zitten (tijdens de daluren en in t weekend)

Probleem is dat NMBS gewoon te weinig enkeldeksmotorstellen heeft die de naam IC waardig zijn.

Enkel AM96 voldoet...

in dat opzicht is het dus godgeklaagd dat NMBS bij de modernisatie van AM80 zo halsstarrig vasthoudt aan die 3+2 zetelopstelling, en dat ze geen airco willen inbouwen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rdv »

bobby schreef:
Shrek schreef: Daarom ook dat er extra IC-materieel besteld wordt in de vorm van M7. Dan kunnen alle Desiro's weg van alles wat IC/IR is.
Probleem is dat NMBS gewoon te weinig enkeldeksmotorstellen heeft die de naam IC waardig zijn.

Enkel AM96 voldoet...

in dat opzicht is het dus godgeklaagd dat NMBS bij de modernisatie van AM80 zo halsstarrig vasthoudt aan die 3+2 zetelopstelling, en dat ze geen airco willen inbouwen.
Ik vind breaks en M4s (en zelfs gemoderniseerde klassiekjes) qua comfort beter opties voor IC en IR verbindingen dan de Desiro's. De 3+2 opstelling is misschien niet meer van deze tijd, maar als je er bij het bepalen van de capaciteit van uitgaat dat dit als 2+2 gebruikt wordt, dan hoeft dit geen probleem te zijn (als er natuurlijk voldoende materiaal beschikbaar is).
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

rdv schreef: De 3+2 opstelling is misschien niet meer van deze tijd, maar als je er bij het bepalen van de capaciteit van uitgaat dat dit als 2+2 gebruikt wordt, dan hoeft dit geen probleem te zijn (als er natuurlijk voldoende materiaal beschikbaar is).
doen alsof het 2+2 is, is ook niet echt een oplossing omdat in de 3+2 opstelling de '2' geen volwaardige 2-zitsbank is (de '3' is trouwens ook geen volwaardige 3-zitsbank)



't is daarom dat het zo onbegrijpelijk is dat NMBS bij de modernisatie doorgaat met die 3+2 opstelling; men heeft nu eens de kans om over te stappen op 2+2...
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Steven schreef: voor pietmol blijkbaar wel maar hij leeft in een te grote fantasie.

gaan we op de man spelen?
Steven schreef:
b-loc schreef: Maar wat heeft dat voor meerwaarde om de nieuwe dubbeldekkers te combineren met de desiro's?
Geen enkele meerwaarde,

hierzie de meerwaarde.
om geen appels met peren te vergelijken:

desiro: 264 zitplaatsen
een 3-ledig dubbeldekmotorstel met soortgelijke zetelopstelling: 350 zitplaatsen.

stel je hebt een dienst waar je 600 plaatsen nodig hebt:

dwz 3 x desiro = 3 x 264 = 792
of 2x dubbeldek = 2 x 350 = 700
of 1x desiro + 1x dubbeldek = 264 +350 = 614


je kan natuurlijk ook opteren voor een dubbeldek motorstel met minder zitplaatsen, maar dan bied je meer comfort aan de reiziger.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: stel je hebt een dienst waar je 600 plaatsen nodig hebt:

dwz 3 x desiro = 3 x 264 = 792
of 2x dubbeldek = 2 x 350 = 700
of 1x desiro + 1x dubbeldek = 264 +350 = 614
Zo worden diensten niet opgedeeld. Het gaat ruwweg zo: Je hebt een dienst die vaak stopt en snel moet kunnen optrekken=> Desiro.
Je hebt een dienst die minder vaak stopt en iets meer comfort nodig heeft: M6/M7/I11/break of MS96
Ik zou als reiziger trouwens niet ontevreden zijn moesten er 792 plaatsen zijn voor mijn stoptreintje waar 600 man opzit :wink:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rdv »

Waarom heeft men eigenlijk geen dubbeldek Desiro's gekocht?
Bij opmerkingen over het gebrek aan comfort wordt er steeds verwezen naar de bewuste keuze voor meer zitplaatsen.
In dubbeldeks-Desiro's zou je comfort en zitplaatsen kunnen combineren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Waarom heeft men eigenlijk geen dubbeldek Desiro's gekocht?
Bij opmerkingen over het gebrek aan comfort wordt er steeds verwezen naar de bewuste keuze voor meer zitplaatsen.
In dubbeldeks-Desiro's zou je comfort en zitplaatsen kunnen combineren.
De redenering was dat het extra comfort op de korte afstanden niet nodig is. Zoals: voor 10 minuten zet je toch je laptop niet open of de kans dat je naar het toilet moet is toch klein.
Dat klopt natuurlijk niet met het gebruik op IC's, maar ik hoop dan ook ten zeerste dat dat een tijdelijk fenomeen is.
Plaats reactie