Graffiti bij de NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

K V B schreef: Als er 24/24 volk rondloopt hebben grafittispuiters toch geen kans?
Die trekken zich daar niets van aan in tegendeel ze zijn meestal nog vrij agressief tov aanwezig personeel als die opmerkingen zouden maken zoals nog recent een collega kon opmerken. Niet vergeten dat ze bij treinen meestal in groep komen schilderen en in groep voelt iedereen zich wat sterker.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren nog zag ik in station Aalst verschillende wachthokjes waarop stond "gesloten wegens vandalisme". Toiletten op de stations worden om die reden ook vaak gesloten. Als men wachthokjes en toiletten kan afsluiten ter beschermingen tegen vandalen (waar ook de niet-vandalen, die de overgrote meerderheid van de reizigers uitmaken, de dupe van zijn), waarom kan men treinen dan niet achter slot zetten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:waarom kan men treinen dan niet achter slot zetten?
Dat kan wel hoor, alleen is (volgens mij) de kost daarvan hoger dan de kost om de treinen af en toe te herschilderen.
Voor de NMBS zelf is grafitti volgens mij ook niet zo'n groot probleem. Het houdt hen immers niet tegen om hun basisactiviteit uit te voeren. Het onveiligheidsgevoel en het aanzetten tot nog meer graffiti elders zijn hun probleem niet.
Dus totdat de politiek dit oplegt zal de nmbs waarschijnlijk niets doen hieraan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

ze volledig binnen zetten in een loods is inderdaad een hoge kost, het minder vlot toegankelijk maken van spoorwegvormingen zou anders al aardig helpen, de meeste vormingen zijn echter nog steeds open velden waar je langs alle kanten zo op kan lopen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door groentje »

Ook met een omheining is het zelden onmogelijk om binnen te geraken, Steven. In Liers hebben ze af en toe ook nog last van spuiters, terwijl daar heel de boel toch netjes is afgesloten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

Een hek is geen volledige uitsluiting maar het is toch al een bepaalde hinder, er zijn zovele plaatsen die nog helemaal geen afspanning hebben en dat ze daar al is mee beginnen dat zou al een start zijn, men moet ergens mee beginnen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door groentje »

Oh, zeer zeker. Ik ben ook voorstander van een degelijke afsluiting van de bundels, maar ik wil alleen waarschuwen voor te hoog gespannen verwachtingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

Hoge verwachtingen heb ik er niet van, maar onder de slogan alle beetje helpen. Elke stap je zet om die gasten het lastig te maken is een stap korter bij propere treinen. Een hek rondom een vorming is zo al een stap en in mijn ogen niet de duurste.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Asterix »

Steven schreef:
K V B schreef:Inderdaad. Waarom gewoon niet 's nachts een paar forse honden laten rondelopen...
Die dan toevallig een bestuurder aanvallen die de eerste trein komt klaarmaken omdat die hond het verschil niet ziet tussen iemand die vandalenstreken uithaalt en iemand die het nazicht van zijn trein doet.
Een hond mét bewaker uiteraard! Honden zullen veel sneller onraad ruiken dan een mens. Het is vervolgens aan de begeleider om te verifiëren wat er gaande is. Zou dat echt zoveel méér kosten dan treinen herschilderen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

Ik betwijfel de efficiëntie van een bewaker met hond. Vormingen zoals Vorst rijtuigen en verschillende andere hebben zoveel donkere hoeken waar men zich kan verstoppen (ondanks de grote hoeveelheid kunstlicht aanwezig) voor personeel en zelfs daar houden sommige zich niet voor in zoal recent nog het geval was. Eens ze in een groepje zijn, zijn deze gasten vrij agressief om hun spuitwerk klaar te krijgen. Bewijzen hiervan kan je op Youtube vinden waarbij dergelijke gasten een trein volspuiten tijdens een commerciële stop van een trein in een klein stopplaatsje.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Een hond mét bewaker uiteraard! Honden zullen veel sneller onraad ruiken dan een mens. Het is vervolgens aan de begeleider om te verifiëren wat er gaande is. Zou dat echt zoveel méér kosten dan treinen herschilderen?
Absoluut ! Als je elke plek waar een trein overnacht moet voorzien van personeel kan je voor dat geld meerdere treinen per dag schilderen :)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door MaartendeJ »

Er was een filmpje op youtube waar een groepje spuiters tijdens een metrohaltering(!) een heel treinstel konden onderspuiten. Filmpje is verwijderd trouwens.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Stef »

Heb dat ook gezien (was hier gepost op het forum), wat een schande!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door profke »

hek en aansluiten op de bovenleiding.. :twisted:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Robin »

profke schreef:hek en aansluiten op de bovenleiding.. :twisted:
was ik ook net aan het denken :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie