Re: Nieuwe bestelde treinen
Geplaatst: 31 jan 2022, 14:44
Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Of op z'n Belgisch... met de MW41 een beetje "aan 't korreke trekken" (dialect).. m.a.w. de levensduur rekken tot ze uiteenvallen...desirootje schreef: ↑31 jan 2022, 14:44 Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Ze willen schijnt wel onderzoeken of het mogelijk is om batterijen in de MW41 te installeren.desirootje schreef: ↑31 jan 2022, 14:44Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Dan moet je natuurlijk ook wel het personeel hebben voor die extra treinritten, de reden dat de frequentieverhoging naar iedere 15min. op het Brussels GEN (of de iedere 20min. tijdens de spits op de S1 zoals vermeld in het vervoersplan 2020-2023) nooit gekomen is, is vanwege de wettelijke verplichting om op elke trein een treinbegeleider te hebben.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Die grens is geen probleem hoor. Er zijn nog maar een handvol afgelegen stukje spoorlijn met een limiet van 1800A, op de andere spoorlijnen kan je 2400A per trein uit de bovenleiding trekken, dat is meer dan 8 MW. Geen enkel probleem dus voor een stevige dubbeldekker als de Kiss of Twindexx.
Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.Shrek schreef: ↑01 feb 2022, 16:25 Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.
Maar het GEN blijft het terrein van de Desiro's, deze bestelling gaat over de lijnen waar we die Desiros net weg willen.groentje schreef: ↑01 feb 2022, 16:45 Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.