Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Betere treinen dan in 1935, snellere treinen dan in 1935 en toch trager, wat een lachertje. Waarom krijgt enkel Nijvel - Brussel een trein meer, dat GEN stelt dus helemaal niks voor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Maar 43 minuten zou wel beteken dat het 2 minuten sneller is dan vandaag. De snelste IC doet er vandaag 45 minuten over tijdens de week. In het weekend doet de IC er nu zelfs 49 minuten over. De pers en haar artikels, altijd lachen en gieren. Ze vergelijken inderdaad vanuit het jaar 35 maar toen was er enkel Brussel noord (nog geen NZV) en nu meet men meestal vanuit Brussel Zuid. Dus hoe bedoelen ze dat in hun artikel??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Betere treinen dan in 1935, snellere treinen dan in 1935 en toch trager, wat een lachertje. Waarom krijgt enkel Nijvel - Brussel een trein meer, dat GEN stelt dus helemaal niks voor.
Het GEN stelt inderdaad nog niets voor. De opeenvolgende regeringen hebben steeds de budgetten verlaagt of uitgesteld, waardoor infrabel niet kan verder bouwen aan de nodige spoorlijnen. Zonder extra spoorlijnen geen extra capaciteit.
Brussel-Nijvel was waarschijnlijk nog het enige stukje waar er nog een beetje ruimte was op de 2 spoortjes die er vandaag al liggen...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Volgens mij hoort dit zelf al in Dienstregeling 2015 maar dat topic bestaat nog niet volgens mij. Ik las net in HNB dat er volgend jaar sprake is van 4 treinen per uur van Gent naar Brussel.

Ik tel er nu al 5: IC A, IC E, IC K, IR h en IR i, is het de bedoeling dat 1 van deze treinen dan verdwijnt?
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door brouckie »

Stijn91 schreef:Volgens mij hoort dit zelf al in Dienstregeling 2015 maar dat topic bestaat nog niet volgens mij. Ik las net in HNB dat er volgend jaar sprake is van 4 treinen per uur van Gent naar Brussel.

Ik tel er nu al 5: IC A, IC E, IC K, IR h en IR i, is het de bedoeling dat 1 van deze treinen dan verdwijnt?
Volgens mij bedoelen ze via L50A. Dan kom je aan IC A, IC E en IR i en de 4de zal dan waarschijnlijk Brugge - Luchthaven worden.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door kika »

Stiekem hoop ik dat het hele artikel een politieke NMBS-zet is: je brengt stiekem zulke informatie naar buiten naar misschien een wat domme of beginnende journalist die het klakkeloos overneemt. Een andere simpele ziel met kamer-pluche onder het gat vindt het "Een Schandaal!" en hops daar is een miljoen extra? Zat de wereld maar zo eenvoudig in elkaar. :mrgreen:
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Eimai »

Denk dat we voorlopig niet verder kunnen dan wat eind vorig jaar geweten was (van deze pagina)

IC:

1 Antwerpen - Brussel - Charleroi
2 Antwerpen - Brussel - Charleroi
3 Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt
4 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
5 Antwerpen - Lier - Herentals - Mol - Hamont/Hasselt
6 Antwerpen - Noorderkempen
7 Antwerpen - Gent
8 Antwerpen - Gent - Oostende
9 Antwerpen - Gent - Lille/Poperinge
10 Antwerpen - Turnhout
11 Binche - Brussel - Turnhout
12 Brugge - Brussel - luchthaven - Brussel - Kortrijk - Oostende
13 Brussel - Antwerpen - Essen
14 Brussel - Antwerpen
15 Brussel - Namur - Luxemburg
16 Brussel - Namur - Luik
17 Charleroi - Shuman - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen
18 Charleroi - Couvin
19 Kortrijk - Gent - Brussel - Luik - Welkenraedt
20 Kortrijk - Doornik -Brussel - Dendermonde - St. Niklaas
21 Kortrijk - Brugge
22 Gent - Aalst - Brussel - Aarschot - Hasselt - Genk
23 Gent - Mechelen
24 Hasselt - Luik - Maastricht
25 Knokke/ Blankenberge - Brussel - Landen - Hasselt - Genk
26 De pannen - Gent - Brussel - Luchthaven -Leuven - Landen
27 Luik - Leuven - Brussel - Mons - St Ghislain - Quievrain
28 Luik - Namur - Mons
29 Luik - Gouvy - Luxemburg
30 Namur - Doornik - Lille
31 Oostende - Brussel - Eupen
32 Doornik - Brussel - Luchthaven - Brussel - Mons
33 Schaarbeek - Namur - Dinant

Omnirail "L":

L01 Antwerpen - St niklaas - Lokeren
L02 Antwerpen - Herentals
L03 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
L04 Braine le Comte - Jurbise
L05 Braine le Comte - Manage
L06 Charleroi - La Louviere - Manage - Luttre
L07 Charleroi - Erquelinnes
L08 Charleroi - Mons - Quevy
L09 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse/kortrijk
L10 Gent - Brugge - Zeebrugge
L11 Gent - Zottegem - Geraardsbergen
L12 Gent - Dendermonde - Mechelen - Leuven
L13 Geraardsbergen - Ath - Jurbise -Mons - St. Ghislain - Doornik - Moeskroen
L14 Herentals - Mol
L15 Leuven - Mechelen - Puurs - St. Niklaas
L16 Leuven - Aarschot - Hasselt
L17 Lokeren - Dendermonde
L18 Puurs - Antwerpen -Essen - Roosendaal
L19 Ottignies - Namur
L20 Ottignies - Charleroi - Tamines -Namur - Jambes
L21 Namur - Dinant - Bertrix - Libramont
L22 Libramont - Bertrix - Virton - Athus - Arlon
L23 Namur - Ciney - Marloie - Libramont - Arlon - Luxemburg
L24 Luik - Ans - Waremme
L25 Luik - Hoei - Namur
L26 Luik Palais - Rivage - Marloie
L27 Liers - Luik - Angleur - Verviers
L28 Spa - Verviers - Aachen

Omnirail "RER":

RER A Aalst - Denderleeuw - Brussel Noord - West - Jette - Dendermonde
RER B Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen - Brussel
RER C Aalst - Jette - Shuman -Etterbeek - Halle
RER D Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER E Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER F Oudenaarde - Denderleeuw - Brussel - Jette - Dendermonde
RER G Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER H Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER I Brussel - Shuman - Ottignies
RER J Brussel - Shuman - Ottignies - Louvain la Neuve
RER K Geraardsbergen - Edingen - Halle - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER L Leuven - Waver - Ottignies
RER M Leuven - Waver - Ottignies
RER N Mechelen (via hofstade) - Vilvoorde - Merode - Delta - Halle
RER O Mechelen - Vilvoorde - Merode - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER P Ottignies - Louvain la Neuve
RER Q Ottignies - Louvain la Neuve
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Dienstregeling 2015

Bericht door dekooiker »

Opvallend toch dat TTB zoveel ophef maakt rond de aangepaste rijtijden.
De vertragingen vinden ze niet goed (wie wel?) maar langere rittijden kunnen niet.
Liever iets langer onderweg en betrouwbare aansluitingen hebben dan net dat iets te krap berekend.
De aansluitingen worden op de gegeven uren gebaseerd en niet op de veronderstelling dat de rijtijden niet haalbaar zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef:Opvallend toch dat TTB zoveel ophef maakt rond de aangepaste rijtijden.
De vertragingen vinden ze niet goed (wie wel?) maar langere rittijden kunnen niet.
Liever iets langer onderweg en betrouwbare aansluitingen hebben dan net dat iets te krap berekend.
De aansluitingen worden op de gegeven uren gebaseerd en niet op de veronderstelling dat de rijtijden niet haalbaar zijn.
Ik heb de neiging om je gelijk te geven, maar spijtig genoeg garanderen langere rittijden absoluut geen aansluitingen, laat staan stiptere treinen. Want laat ons eerlijk zijn: de rittijden zijn op bepaalde verbindingen nu al behoorlijk lang, en toch verbetert de vertragingsscore niet. Het lijkt er wat op dat men een longziekte probeert te genezen door een pleister op de kuit te kleven.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door rdv »

dekooiker schreef:Opvallend toch dat TTB zoveel ophef maakt rond de aangepaste rijtijden.
De vertragingen vinden ze niet goed (wie wel?) maar langere rittijden kunnen niet.
Liever iets langer onderweg en betrouwbare aansluitingen hebben dan net dat iets te krap berekend.
De aansluitingen worden op de gegeven uren gebaseerd en niet op de veronderstelling dat de rijtijden niet haalbaar zijn.
Ik heb ook liever correcte rittijden zonder vertraging dan krappe rittijden met grotere kans op vertraging. Maar wat ik niet begrijp is dat er miljarden (EUROs) zijn geïnvesteerd in infrastructuur en rollend materieel, met de belofte van stipter, sneller en performanter treinverkeer, maar als puntje bij paaltje komt, blijken al deze investeringen toch niet hun beloftes te kunnen waarmaken.

De vraag is ook of men door het verlengen van de rittijden wel vertragingen zal kunnen voorkomen. Door langere rijtijden riskeert men dat treinen te vroeg aankomen op punt X, en daar dan in de weg staan/rijden voor andere treinen, die wel stipt rijden. Dat men de haltetijden aanpast aan het stijgend aantal passagiers, dat is zeker nodig. Maar zal men de halteringstijden in de grote stations correct kunnen aanpassen aan de reizigersstromen in de spits? Ik betwijfel het. De capaciteit is nu al zo schaars in de N/Z, maar bvb. ook voor Gent-Sint-Pieters staan regelmatig treinen stil die niet binnen kunnen door bezette perrons. De treinen moeten dus zo snel mogelijk weer weg van het perron om plaats te maken voor andere treinen. Als er dan een groep op je trein moet, of een rolstoelgebruiker wil afstappen, dan zit je snel in de buffertijden. Zolang er voor het capaciteitsprobleem in de NZ geen oplossing is, blijft het Belgisch spoorverkeer zeer gevoelig voor vertragingen.

Ik hoop dan ook dat men in het nieuwe transportplan ruimere keertijden voorziet dan nu. Op 10 minuten keren, eventueel nog wat stellen af- of bijkoppelen is enkel haalbaar als de trein op tijd aankomt.

Ik vraag me ook af hoeveel van de voorgestelde bijkomende treinen effectief zullen rijden? Het budget is er nog niet echt op verbeterd en personeels- en materieeloverschot is er ook nog niet. Het is natuurlijk goed om nu in de nieuwe planning te voorzien in eventuele bijkomende relaties, zodat die later niet moeten worden tussengeschoven in suboptimale roosters.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door groentje »

Sinds de dienstregeling van de IC-A iets sneller is geworden over lijn 2, is de stiptheid er op verbeterd. Tot op zekere hoogte ben ik het ermee eens dat snelheid belangrijker is dan stiptheid, al zijn er wel grenzen aan. Een vergelijking met 80 jaar geleden, hoe onvolledig ook, is daarbij toch wel verhelderend.
Bovendien kan materieel sneller opnieuw worden ingezet als ze sneller ter bestemming zijn, wat de exploitatie goedkoper maakt. Als ik lees dat een rit tussen Mechelen en Leuven ooit op een goed kwartier kon, en dat nu een klein halfuur wordt, dan vraag ik me toch af waar we mee bezig zijn...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik heb de neiging om je gelijk te geven, maar spijtig genoeg garanderen langere rittijden absoluut geen aansluitingen, laat staan stiptere treinen. Want laat ons eerlijk zijn: de rittijden zijn op bepaalde verbindingen nu al behoorlijk lang, en toch verbetert de vertragingsscore niet. Het lijkt er wat op dat men een longziekte probeert te genezen door een pleister op de kuit te kleven.
De tactiek van de wanhoop, hé: de patiënt blijft maar hoge koorts hebben dus we gaan nu wat beginnen morrelen aan de thermometer en dan komt het wel goed.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Stijn91 »

De snelste verbinding tussen Mechelen en Leuven in 2013 is een P-trein met stop te Haacht die er 17 min. over doet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Dienstregeling 2015

Bericht door dekooiker »

De enige manier om minder vertraging te krijgen is treinen afschaffen en wel massaal.
Een paar jaar geleden kreeg lijnen 25/27 de verbinding Antwerpen-Landen extra, dan volgde de verbinding De Panne-Antwerpen.
Gevolg zijn kruisingen her en der, een lijn 25 die niet veel nodig heeft opdat treinen in elkaars weg gaan rijden.

De vraag die ik me dus ook stel, hoe komt het dat na zoveel geld investeren het niet vlotter kan gaan?
Wààr zit het probleem dan?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Shrek »

Eh, waarom deze topic? De nieuwe dienstregeling wordt toch al besproken in dienstregeling 2014? Laten we hopen dat er in december 2015 niet veel meer verandert :roll:
Plaats reactie