NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

loic1811 schreef:En waarom zou dat niet gemakkelijk zijn ? :?:
Gisteren de koppeling gezien tussen L5208 en L2258. De stellen stonden op ongeveer 1m van mekaar en de TB van L5208 had precies moeite om de Desiro in gang te krijgen voor die korte afstand, daarna ging het wel snel. Iemand van de TBG's of een stationchef zei tegen een TBG die er ook bijstond dat er af en toe wel is vertraging is door het koppelen van de Desiro's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

stijn niet alles is wat het lijkt. Het lastige voor de meeste bestuurders (diegene er het minste ervaring mee hebben) is het vinden van de koppelingsmodus in de software. Eens je die vlot kan vinden is er niet echt een probleem (kwestie van de structuur van de software wat te leren kennen). In de ene depot hebben ze al meer diensten met desiro dan de andere. Oudere collega's hebben meer last om al die software die aanwezig is volledig van buiten te kennen. Niet iedereen is in de wieg gelegd om vlot met elektronische toestellen overweg te kunnen. Iedereen kent wel mensen in zijn omgeving die veel tijd nodig hebben om er vlot mee overweg te kunnen. Dat is bij treinbestuurders net hetzelfde. Er zijn een hoop collega's die er vlotjes mee spelen. Maar er zijn evengoed ook nog een deeltje bestuurders die last hebben om snel hun weg te vinden in al die elektronische toestanden. Dat is een kwestie van tijd en dan komt dat wel goed. Het gaat dan misschien wat trager maar daarom niet verkeerd.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Als je gewend bent aan treinen waarbij alles met de hand gedaan moest worden kan ik me wel voorstellen dat het even duurt voordat je door hebt dat het bij de Desiro's totaal anders werkt. Dat zal weinig meer dan een kwestie van gewenning zijn: oefening baart kunst.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Dat het niet makkelijk is voor oudere TB's wil ik gerust geloven en zeker als je de technologie vergelijkt met welk motorstel dan ook.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Het lastige voor de meeste bestuurders (diegene er het minste ervaring mee hebben) is het vinden van de koppelingsmodus in de software.
Koppelen ze dan volautomatisch ? Bevel geven en armen overeen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Neen de bestuurder moet zelf inrijden. Maar dit alles heeft met software te maken. Het juiste waarom we dat aan de software moeten duidelijk maken weet ik ook niet.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door hmmm »

dentheo schreef: Koppelen ze dan volautomatisch ? Bevel geven en armen overeen ?
De koppelingsmodus selecteren in de software, tractie volledig openzetten en hopen dat de computer niet té hard koppelt zoals meestal :lol:.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Volledig open ? Dat is eigenlijk dus toelating geven ? Zal toch wel iets rustiger optrekken ?
Sluit de desiro dan eerst ook de deuren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De deuren sluiten is werk voor de treinbegeleider. Het is hij die nakijkt of alles oké is met de deuren.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Wat is dan standaard procedure ?
-Tweede trein komt binnen, koppelt en doet dan pas deuren open , vertrek afwachten.
-Binnenkomen, deuren open, deuren toe, koppelen, deuren open vertrek afwachten.

Moet eerste desiro dan re-booten om te leren dat ze met twee zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

alles hangt af hoe men koppelt, je begint dus al te kijken naar de ledig en beladen status. Indien een van de treindelen leeg is, is dat het deel dat koppelt normaal. Indien beide beladen zijn is het normaal het tweede deel dat toekomst dat koppelt voor hij/zij de deuren lost. (mede bepaald door de nieuwe richting van vertrek).
Na het koppelen zal de boordcomputer automatisch een configuratie bepalen. Na het koppelen lost de bestuurder van het tweede deel de deuren van dat deel (de andere deuren gaan natuurlijk dat bevel ook ontvangen maar doen er uiteraard niets mee) en zet die stuurpost buiten dienst.
Na het koppelen moet er nog een remproef gebeuren en dat gaat bij de desiro's via het computersysteem vanuit de stuurpost waar het nieuwe vertrek zal plaatsvinden. De bestuurder komt enkel nog tussen bij bepaalde stappen die aangegeven zijn op het scherm. Na deze procedure kan hij zich verder klaarmaken voor vertrek.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door hmmm »

dentheo schreef:Volledig open ? Dat is eigenlijk dus toelating geven ? Zal toch wel iets rustiger optrekken ?
Op de rest heeft Steven al geantwoord.
De desiro zal inderdaad in de koppelingsmodus de tractie beperken en de snelheid regelen naar +- 3km/u om te koppelen (wat naar mijn mening vaak erg bruut is).
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

ferry schreef:En de reizigers van lijn 12 moeten het maar verder stellen met de oncomfortabele en overvolle varkensneuzen!
Ze verdienen geen hoofdprijs qua comfort, maar zo verschrikkelijk oncomfortabel zijn ze ook niet. En het volle is naar mijn ervaring heel erg wisselend: vandaag weer ingezeten, met 3 andere mensen in hetzelfde rijtuig (niet de complete L12 afgereden). Maar inderdaad ook al vaak ingezeten dat er hopeloos veel te weinig ruimte was. Wat mij betreft dus vooral een geval van: verdubbel de frequentie tijdens de spits (denk niet dat het langer gemaakt kan worden?).
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tijgernoot »

dentheo schreef:
The_Knitter schreef:En daar liggen toch ook kroko's? Maar met Desiro heb je daar niks aan, uiteraard
Liggen er kroko's tussen het sas en het station van Roosendaal ? Moet ik toch eens beter opletten.
Daar liggen inderdaad kroko's, die zijn nog niet eens gek lang geleden door ProRail daar neergelegd. Hier bijvoorbeeld ten noorden van de overweg Maststraat: http://goo.gl/maps/HD6d5
En hier bij Eijsden ligt hij zelfs direct naast een overweg: http://goo.gl/maps/h8ybu
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef:Wat betreft het hier boven vermelde gerucht van het 'Roosendaal Desiro-klaar maken'. Ik kan formeel zijn: Desiro kan vandaag technisch niet onder 1,5kV. Er wordt uitgeschakeld bij 1,9kV. Dit aanpassen is een behoorlijk ingrijpende wijziging, en wordt vandaag hoegenaamd niet in overweging genomen. Als men dit toch wenst, is het overigens veel logischer om aan Siemens te vragen de laatste te leveren stellen aan te passen (met het bijhorende prijskaartje).

Het zou me verbazen dat men aan Prorail zou gevraagd hebben 3kV tot in Roosendaal te leggen. Dat zou overigens meer dan Desiro tot daar kunnen doen rijden, zeker als men dan -- als er dan toch grote kosten gemaakt worden -- meteen ook het vrije-ruimte profiel mee aanpakt.

Vooralsnog zal MR75 de Roosendaal-taak blijven vervullen. De modernisatie van die stellen is ook niet afgeblazen, i.t.t. wat hier eerder geschreven is.
Het ging niet om de 3kV, enkel de ETCS-bakens moet ProRail aanpassen voor de Desiro's.
Toch vreemd dat men zoiets vraagt als ze er niet kunnen rijden :roll:
Misschien is het voor HLE 18? Die moet gehomologeerd geraken op de grenstrajecten, eens de ETCS in dienst komt, en heeft dus hetzelfde probleem met de bakens als Desiro.
Plaats reactie