Pagina 17 van 19

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 16:11
door Stijn82
Vind de modernisering ook zeer geslaagd, beter dan bij de breaks, het grijs is natuurlijk niet sfeervol maar dat is nu eenmaal de nieuwe stijl blijkbaar.

Af en toe hoor ik andere reizigers (tegen elkaar) praten over die "splitsplinternieuwe dubbeldekkers", m.a.w. mensen die het niet weten hebben totaal niet door dat het eigenlijk rijtuigen van 25 jaar oud zijn.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 16:43
door treinbruno
Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 16:47
door Shrek
treinbruno schreef:Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil :)
Dat, en de zeer goede bouw van het rijtuig natuurlijk. Een M4 heeft ook geen airco, maar die kan je bezwaarlijk stil noemen :wink:

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 18:15
door Kristofke
Het is een zeer geslaagde vernieuwing, ze zitten nu eindelijk goed (daar waar de oude al na tien minuten rugpijn gaven), ze hebben veel stopcontacten, eindelijk vuilbakjes en een tafletje, er zijn solo plaatsen bovenaan voor de eenzaten :D etc

En ze rijden idd enorm zacht en stil.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 18:20
door Steven
Stilte is te danken aan het feit dat er enkel in het stuurrijtuig een omvormer zit en die enkel daar dan ook lawaai kan maken. Ook dat er geen airco is die teveel lawaai maakt zorgt voor extra stilte in de rijtuigen.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 18:25
door Kristofke
Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 19:06
door Steven
Kristofke schreef:Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.
Dat systeem met 1 omvormer is ontworpen om max 8 rijtuigen van stroom te voorzien (oud systeem, van de nieuwe heb ik geen info) met 9 of 10 rijtuigen ben je omvormer dus zwaar aan het belasten.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 20:19
door TrainzDr3ver
Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 aug 2011, 22:00
door Shrek
TrainzDr3ver schreef:Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?
Dat heeft misschien iets met de zomerdienstregeling te maken, vanaf september zullen ze wel terug komen :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 00:06
door Kristofke
Dat je die bv. 's avonds niet ziet rijden, ook buiten vakanties is omdat de stam van 17u06 en 16u06 vertrekkende vanuit FN in FBN de P trein naar Geraardsbergen wordt, en dan niet meer terug keert tot 's morgens om de P trein naar Antwerpen te rijden.

Vroeger reden die 2 stammen nog de gehele avond tussen Antwerpen en Brussel... Nu zijn die vervangen door telkens één klassiekje...

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 08:25
door Stijn82
Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 09:28
door fets
Stijn82 schreef:Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!
Sinds maandag wordt die weer met de gerenoveerde M5 gereden.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 17:39
door Dieselfreak
LML schreef:Maar als je kijkt naar de comforteisen van 2011 en je zet dan een ongemodernizeerde M5 er naast, zijn deze rijtuigen totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd. De foto's zeggen het zelf: geen binnendeuren, geen bagagevoorziening, zitbanken (i.p.v. zetels), e.d.
Ja, en over 25 jaar zal men van de Desiro's zeker ook zeggen: "Ze zijn totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd."?

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 18:09
door wbrm
Natuurlijk :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 aug 2011, 18:18
door AGE-411
Shrek schreef:
AGE-411 schreef:
Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn :)
Wat is er mis met 'geen binnendeuren' en zitbanken?
Geen binnendeuren => veel meer lawaai. De zitbanken zitten een pak minder comfortabel dan zetels :wink:
Dat vind ik nu net niet. Die zitbanken in een oude M5 zaten best goed, en je kon je spullen kwijt naast de bank.
Die huidige zetels zijn veel te hard. (Zeker die in 1ste). Ik kan daar geen 5 minuten stil zitten of mijn rug doet zeer.
Ik ben blij dat men bij de gerenoveerde klassiekjes banken gebruikt heeft in plaats van zetels. (Althans in 2de).

En wat ben je trouwens met binnendeuren als de vensters open staan? Dat maakt dan pas lawaai.