Pagina 143 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 15 dec 2023, 23:02
door dentheo
Steven schreef: 15 dec 2023, 18:06 Die ICNG is voor de lente. Beetje afhankelijk van alle opleidingen en beschikbaarheid.
Gisteren weer ééntje plat in een spanningssluis op de HSL in Nederland...
Geëindigd in discussie tussen machinist en assistentie over de radio...
Waarop machinist weigerde verder te rijden...
Gingen ze die sassen niet een betere plaats geven, Steven , of is dat gepland ?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 dec 2023, 05:39
door Steven
Die sassen zelf gaan (nog) niet verplaatst worden. Als men de deken wat verplaatst lost het ook al wat op omdat je dan wat extra aanloop afstand hebt.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 dec 2023, 03:26
door Natje049
bram2727 schreef: 15 dec 2023, 11:00 Ik denk meschien dat je ze volgend jaar soms eens kan tegen komen op 31/33 reeks als vervang materiaal en als de meeste bestuurders van Brussel ze dan al kennen
Dit heb ik ook weleens gehoord maar dat zal nog wel even duren als dit zal komen. Aangezien noch Vorst, noch Antwerpen-Schijnpoort een werkplaats heeft voor e-locs. In Vorst zal wel plaats zijn voor de rijtuigen. Aangezien de i10 en M4 van Vorst in de nabije toekomst uit dienst gaan. Dus ik zie mogelijkheden en hoop er ook wel op. Ben alleen benieuwd wat de Waalse compensatie dan zal worden. Al werd er ook al eens gespeculeerd over IC-18 (E2400 Brussel - Namen - Luik). Dan blijft de wafelijzerpolitiek perfect in balans zoals de M7 nu al heel duidelijk doen.

In de toekomst zouden IC-25 (E3800 Luik - Namen - Charleroi - Mons) en IC-29 (E3600 Gent - Brussel - Leuven - Landen) ook met M7 gaan rijden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 dec 2023, 03:47
door 260689
Natje049 schreef: 26 dec 2023, 03:26
bram2727 schreef: 15 dec 2023, 11:00 Ik denk meschien dat je ze volgend jaar soms eens kan tegen komen op 31/33 reeks als vervang materiaal en als de meeste bestuurders van Brussel ze dan al kennen
Dit heb ik ook weleens gehoord maar dat zal nog wel even duren als dit zal komen. Aangezien noch Vorst, noch Antwerpen-Schijnpoort een werkplaats heeft voor e-locs. In Vorst zal wel plaats zijn voor de rijtuigen. Aangezien de i10 en M4 van Vorst in de nabije toekomst uit dienst gaan. Dus ik zie mogelijkheden en hoop er ook wel op. Ben alleen benieuwd wat de Waalse compensatie dan zal worden. Al werd er ook al eens gespeculeerd over IC-18 (E2400 Brussel - Namen - Luik). Dan blijft de wafelijzerpolitiek perfect in balans zoals de M7 nu al heel duidelijk doen.

In de toekomst zouden IC-25 (E3800 Luik - Namen - Charleroi - Mons) en IC-29 (E3600 Gent - Brussel - Leuven - Landen) ook met M7 gaan rijden.
Op de reeks E2400 rijden ze al. Niet alle treinen maar de meeste spitstreinen wel.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 dec 2023, 22:47
door desirootje
Ik ga niet klagen wanneer ik de MR96's zie verdwijnen en M7's zie op de 3600, maar ik vraag me toch af of dit nodig is. Dit is zo goed als de enige trein die door de NZV gaat en geen dubbeldeksrijtuigen nodig heeft. Ik weet dat het wss is door TB's uit Gent en Brugge en mss dat er soms TB's uit Hasselt of Luik deze ritten doen, en men zo dus minder mensen moet opleiden, toch lijkt het mij een verspilling van materieel.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 dec 2023, 23:31
door Steve
Niet per se, want het voordeel van de (autonome) M7-stammen is dat je ze juist behoorlijk flexibel kunt inzetten - bijvoorbeeld 4 stuks buiten de spits (equivalent van pakweg 2 MS96) en 8 of zelfs 10 in de spits. Zelfs bij gelijke capaciteit win je veel tijd door de bredere deuren, de MS96 is op dat gebied echt een verschrikking in de NZV - om over de vele koffers naar de luchthaven nog te zwijgen. In tegenstelling tot wat je lijkt aan te nemen is voldoende capaciteit trouwens zeker geen overbodige luxe in de spits, want zeker tussen Brussel en Gent is er veel volk en is het geen toeval dat de meeste treinen uit wel 4 MS96 of MS80 bestaan. Rijdt daar trouwens in cadans met de 22xx en die rijdt in de spits ook gewoon met 8 of 10 goedgevulde M7.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 dec 2023, 23:46
door desirootje
Steve schreef: 26 dec 2023, 23:31 Niet per se, want het voordeel van de (autonome) M7-stammen is dat je ze juist behoorlijk flexibel kunt inzetten - bijvoorbeeld 4 stuks buiten de spits (equivalent van pakweg 2 MS96) en 8 of zelfs 10 in de spits. Zelfs bij gelijke capaciteit win je veel tijd door de bredere deuren, de MS96 is op dat gebied echt een verschrikking in de NZV - om over de vele koffers naar de luchthaven nog te zwijgen. In tegenstelling tot wat je lijkt aan te nemen is voldoende capaciteit trouwens zeker geen overbodige luxe in de spits, want zeker tussen Brussel en Gent is er veel volk en is het geen toeval dat de meeste treinen uit wel 4 MS96 of MS80 bestaan. Rijdt daar trouwens in cadans met de 22xx en die rijdt in de spits ook gewoon met 8 of 10 goedgevulde M7.
Dat besef ik maar al te goed, maar we geraken rond met die 4 MR96's in de spits. Andere verbindingen zoals Antwerpen-Brussel, Turnhout-Binche en alles dat Antwerpen-Gent doet heeft hier meer nood aan. Wss is het wel een van de enige IC's die tijdens de spits met enkeldeks materieel de NZV in gaat, dus mss is er daar een argument?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 27 dec 2023, 19:27
door groentje
Ik vrees toch ook dat de MS96 geen plaats meer heeft in de NZV. En onderschat ook de vraag uit Wetteren of Aalst niet.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 27 dec 2023, 20:47
door desirootje
groentje schreef: 27 dec 2023, 19:27 Ik vrees toch ook dat de MS96 geen plaats meer heeft in de NZV. En onderschat ook de vraag uit Wetteren of Aalst niet.
Daar kan ik inkomen, maar toch denk ik dat men dan beter elders breaks verplaatst met M7's en die op Landen-Gent laten rijden.
Persoonlijk vind ik wel op de ritten die ik af en toe doe, dat het de ritten met 1 MR96 zullen zijn waar die extra capaciteit het meeste nodig is, niet zo sterk die met 4, daar spreidt men zich gwn slecht.
Zou dit mss ook te maken hebben met dat gerucht dat er niet genoeg reservedelen waren voor de MR96? Dat men sommige van die treinen uit elkaar zou halen mocht het nodig zijn?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 27 dec 2023, 22:14
door pietje
IC ritten door de NZV waarbij geen dubbeldekkers nodig zijn, lijken mij een vernietiging van schaarse capaciteit.
Dus als 1 of 2 MS96 voldoende zijn, vermoed ik dat het een verbinding is die geen rijpad door de NZV verdient.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 jan 2024, 19:27
door daanv
Zat vandaag op de IC1530 tussen Leuven en Bru-noord toen er tot 3 keer toe sprake was van een technisch defect. Trein bestond uit 2 stammen M7 tractie + M6 rijtuigen.
Trein maakte een noodremming bij optrekken boven bepaalde snelheid. Na 3 keer "opgelost te zijn door de machinist" mochten we aan 50 verder sukkelen over L36 tot in bxl.

Iemand enig idee om welk defect het kan gaan met de M7 tractie?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 jan 2024, 19:39
door 260689
daanv schreef: 07 jan 2024, 19:27 Zat vandaag op de IC1530 tussen Leuven en Bru-noord toen er tot 3 keer toe sprake was van een technisch defect. Trein bestond uit 2 stammen M7 tractie + M6 rijtuigen.
Trein maakte een noodremming bij optrekken boven bepaalde snelheid. Na 3 keer "opgelost te zijn door de machinist" mochten we aan 50 verder sukkelen over L36 tot in bxl.

Iemand enig idee om welk defect het kan gaan met de M7 tractie?
Probleem ETCS M6 stuurrijtuig.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 jan 2024, 20:47
door daanv
260689 schreef: 07 jan 2024, 19:39 Probleem ETCS M6 stuurrijtuig.
Vreemd, want zijn die niet al een tijdje hiermee uitgerust?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 jan 2024, 21:31
door 260689
daanv schreef: 07 jan 2024, 20:47
260689 schreef: 07 jan 2024, 19:39 Probleem ETCS M6 stuurrijtuig.
Vreemd, want zijn die niet al een tijdje hiermee uitgerust?
Die zijn er zeker mee uitgerust, maar daarom niet minder problemen hebben. Kan verschillende redenen hebben onderandere uitval ETCS enzo. Maar er zullen hier op dit forum genoeg machinisten zitten die er ongetwijfeld meer uitleg kunnen over geven.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 jan 2024, 06:51
door Steven
Als de evc (European vital computer) het begeeft kan je geen ETCS meer gebruiken. Doorgaans zijn de andere systemen zoals tbl1+ dan ook onbeschikbaar. Afhankelijk van de exacte storing natuurlijk maar als het een system failure is blijft er niet veel over. Afzonderen en aan Max 50 km/u rijden tot de plaats die is opgegeven (dat is dus nooit de volledige rit uit doen).