Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Zeker dat er I6 inzat? Er is me de laatste tijd enkel een stam met een I6-rijtuig opgevallen in de IC A...
ostbahnhof
Berichten: 891
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

Terminus schreef:Zeker dat er I6 inzat? Er is me de laatste tijd enkel een stam met een I6-rijtuig opgevallen in de IC A...
Is een speciale combinatie in de weekens tem 16 maart.
Heb hem vorige week door Sint Katelijne Waver zien rijden wegens de spooronderbreking op L59.
Vandaar dat ik dat ritje eens wil doen, meer trein voor hetzelfde geld en I6 in antwerpen.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Terminus schreef:Zeker dat er I6 inzat? Er is me de laatste tijd enkel een stam met een I6-rijtuig opgevallen in de IC A...
M'n heeft I6 eerste klasse die 200km/h kunnen rijden.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Dat weet ik, en daarvan heb ik er de laatste tijd enkel eentje gezien op de IC A en niet op de stammen van de verbinding Oostende-Antwerpen. Dat was mijn punt :-)

(Soms zit er ook zo'n 200-rijtuig in de Vauban of de Iris.)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

Zucht - zoiets noemt men dus 'volharden in de boosheid':

Effe driemaal raden wat er sinds gisteren weer tussenzit op de verbindingen IC-N 4505/4530 Charleroi-Sud - Essen; en IC-I 2011/2034/2015/2038 Charleroi-Sud - Antwerpen-Centraal?

Tip: het heeft harde zitjes voor zo'n lange afstand...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Trein30 schreef:
Tip: het heeft harde zitjes voor zo'n lange afstand...
Euh... M6? :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Steve schreef:
Trein30 schreef:
Tip: het heeft harde zitjes voor zo'n lange afstand...
Euh... M6? :wink:
De L-rijtuigen van Patrimonium, die wat km moeten bollen?

:P
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

Soit - het is weereens Desirée den Desiro die de fakkel heeft overgenomen. Dat is al de... euh... ik ben écht de tel kwijt hoeveel keer het materiaal op die zes ritten in de afgelopen drie maanden is veranderd. :oops: Sinds de nieuwe dienstregeling van december is er immers al vanalles ingezet op die zes ritten, tot zelfs Klassiekjes toe.

Sinds midden januari was het dus HLE-18 + M6; gisteren is dat plots terug veranderd naar 3x Desiro (zoals vòòr de verandering van de dienstregeling in december)...

...

Oké, het zijn dan wel géén houten banken zoals de M1s destijds, maar blijkbaar zijn de meeste reizigers al lang vergeten dat er ooit treinen met 'schoolbanken' reden... <.<
AfbeeldingAfbeelding
ostbahnhof
Berichten: 891
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

Vandaag eens wat I10 en I11 gereden van antwerpen naar gent via mechelen.
Wegens de werken op L59 wordt er ook dit weekend weer omgereden via lijn 50 53 en 27 met "exotische" stammen: I11, I10+I11 en voor "ons" de wat gewonere M6 en AM96.
Deze I rijtuigen komen niet tot niet vaak in antwerpen vandaar een uitgelezen kans om ze eens te nemen. En kan je zeggen:
Een 8tal wagens met 2 HLE18 in treinschakeling trekken zeker zo goed op als een desiro, ;-) knap materiaal!

(tussen antwerpen en mechelen rij je zowat parallel met de IC naar/van Den Haag ;-) ,t viel me op dat ze meer en meer uit blauwgeel bestaan)

morgen: de koersfiets op langs wat spoorlijnen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Dieselfreak »

Trein30 schreef:Oké, het zijn dan wel géén houten banken zoals de M1s destijds, maar blijkbaar zijn de meeste reizigers al lang vergeten dat er ooit treinen met 'schoolbanken' reden... <.<
& De meeste reizigers zijn zeker ook al vergeten dat er ooit treinen met fluwelen banken reden!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

... de meeste van die reizigers hebben immers nooit op die rode fluwelen banken gezeten; wél op de steenharde nepleer-overtrokken groene/blauwe gevallen... :lol:

Soit - gisteren was er een opvallend stel tussen, op de HLE-18 poel in Antwerpen: dat was immers een M6 ram mét stuurstand, dat desondanks omsloten was door twéé HLE-18s. 1868 + M6 + 1895.

Ook valt het me op in recente dagen dat twéé Desiro-diensten met minder stellen gereden worden. Normaal gezien bestonden IC-N 4505/4530 Charleroi-Sud - Essen; en IC-I 2011/2034/2015/2038 Charleroi-Sud - Antwerpen-Centraal uit drie stellen; sinds maandag zijn dat echter maar twéé stellen. Ook bestond de IC-I 2031/2012 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud tot vorige week uit twéé stellen (één afkomstig van L6356 en één van IR-b 2806); maar sinds maandag bestaat één van de twee laatstgenoemde diensten slechts uit één stel ipv twéé, waardoor de 2031/2012 ook maar slechts uit één stel bestaat.
AfbeeldingAfbeelding
pietmol

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietmol »

reeds enkele dagen is P-trein 7306 (en de retour 8305) gereduceerd tot 8 rijtuigen M5 ipv de gebruikelijke 9 rijtuigen.

Reeds op normale lengte (9 rijtuigen) zit deze trein overvol, dus nu met slechts 8 rijtuigen is het helemaal een ramp.

Waarom onderneemt NMBS niets om de maximale lengte van treinen met rijtuigen M5 langer te maken dan 9 rijtuigen?

ok deze beperking is te wijten aan het maximum vermogen van de centrale omvormer in het stuurrijtuig. Maar waarom rust NMBS dan niet een beperkt aantal rijtuigen M5 uit met een eigen omvormer (zoals NS destijds gedaan heeft bij hun DDM-1)?

om de administratieve rompslomp van het opvolgen van deze rijtuigen tot een absoluut minimum te beperken zou men elk M5 rijtuig 1st klasse (M5A) van een eigen omvormer kunnen voorzien.
dan zou de maximum lengte van een trein M5 toch al 10 eenheden worden...
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

pietmol schreef:reeds enkele dagen is P-trein 7306 (en de retour 8305) gereduceerd tot 8 rijtuigen M5 ipv de gebruikelijke 9 rijtuigen.

Reeds op normale lengte (9 rijtuigen) zit deze trein overvol, dus nu met slechts 8 rijtuigen is het helemaal een ramp.

Waarom onderneemt NMBS niets om de maximale lengte van treinen met rijtuigen M5 langer te maken dan 9 rijtuigen?

ok deze beperking is te wijten aan het maximum vermogen van de centrale omvormer in het stuurrijtuig. Maar waarom rust NMBS dan niet een beperkt aantal rijtuigen M5 uit met een eigen omvormer (zoals NS destijds gedaan heeft bij hun DDM-1)?

om de administratieve rompslomp van het opvolgen van deze rijtuigen tot een absoluut minimum te beperken zou men elk M5 rijtuig 1st klasse (M5A) van een eigen omvormer kunnen voorzien.
dan zou de maximum lengte van een trein M5 toch al 10 eenheden worden...
Het lijk allemaal makkelijker dan het is.

Mooi voorbeeld:

1 rijtuig moet eruit en er moet een ander rijtuig in. Daarvoor krijgen we 1u. (In die 1u moeten we dat rijtuig vrij zetten en derest mooi terug zetten, naar de voorziene trein gaan, ontkoppelen, HLR koppelen en de reisweg aanvragen. Het stuk versporen naar waar het slechte rijtuig afgezet moet worden en overrijden naar het spoor waar het reserve rijtuig staat om dan terug naar het voorziene spoor te gaan om de trein compleet te maken). Dus als we 6 rijtuigen hebben om uit te zetten hebben we in totaal 6u de tijd ervoor. Dan vergeet ik nog de carwashen die moeten worden uitgevoerd door een HLR en rangeerder. En de verdelers in Brussel wisselt heel graag nog HLE's. Dus van de 8u blijft niet veel over.
Kers op de taart, we hebben maar 1 bestuurder. De bestuurder van de HLR. Die moet ook alles klaar proberen krijgen.

Ik wil maar aantonen dat het niet zo simpel is om iets te veranderen of aan te passen. Hoe graag we het ook zouden willen.

(Sorry dat ik misschien wat off ging. Sorry)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Waarom onderneemt NMBS niets om de maximale lengte van treinen met rijtuigen M5 langer te maken dan 9 rijtuigen?
Omdat dat niet nodig is en veel geld kost.
Met een beetje planning zorg je dat de echt drukke treinen allemaal met 10 M6 gereden worden. De M5 is voor de iets minder drukke verbindingen waar 8 rijtuigen volstaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Inderdaad, en de nieuwe dienstregeling zou daar bij uitstek voor moeten zorgen. Dan zal het traject van die P gewoon gedaan worden door een vaste IC met ongetwijfeld een lange stam M6-rijtuigen tijdens de spits. Grote kans trouwens dat er tussen de P-treinen amper nog M5 en M6 zullen zitten - alles op de vaste IC's en de P's vooral als aanvulling.
Plaats reactie