Modernisering M5

Alles over reizigerstreinen in België.
spicyalan

Re: Modernisering M5

Bericht door spicyalan »

Heb vandaag in één gezeten (de IR van brussel-Zuid -> Antwerpen van 16u04).

Veel lijkt op een M6 (stoelen, deuren e.d.). Als je naar de hoge verdieping gaat moet je aan de deur effe bukken, want er is niet veel hoofdruimtre op dat punt.

Je zit niet zo opeengepakt meer (de 2,5 + 1,5 zitting in de oude M5 biedt wel ruimte, maar je moet op elkaars schoot gaan zitten). Het is zeker comfortabeler.

Ik vind de modernisering zeker geslaagd. De vernieuwde M5 zou zelfs voor lange trajecten kunnen ingezet worden.
LML
Berichten: 1400
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Modernisering M5

Bericht door LML »

spicyalan schreef:Je zit niet zo opeengepakt meer (de 2,5 + 1,5 zitting in de oude M5 biedt wel ruimte, maar je moet op elkaars schoot gaan zitten). Het is zeker comfortabeler.
In de bordeaux-kleurige M5'en zijn het toch - zowel beneden als boven, zowel in 1ste als in 2de klasse - 2+2 zitbanken?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering M5

Bericht door HLE 2302 »

De modernisering is zeker geslaagd, alleen is het belachlijk dat ze de sliplamp er hebben uitgehaald (= VG bij stopplaatsen zonder AVG ...)

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

de sliplamp zelf zit er nog in he, ze is enkel buiten dienst om het vertrek te geven. Uw woorden een beetje juister gebruiken kan er voor zorgen dat andere mensen uw zin niet verkeerd gaan begrijpen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering M5

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:de sliplamp zelf zit er nog in he, ze is enkel buiten dienst om het vertrek te geven. Uw woorden een beetje juister gebruiken kan er voor zorgen dat andere mensen uw zin niet verkeerd gaan begrijpen.
Mja, op zich is het toch absurt dat eruit te halen, dat is meer een achteruitgang dan een vooruitgang ... heeft dat eigenlijk een reden ?

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Duikbril AM86

Re: Modernisering M5

Bericht door Duikbril AM86 »

Die M5 stam was gisteren ook te zien op de IRn Brussel - Antwerpen, met het vergrootglas op zak ben ik door de 1ste klas gegaan.
Er is inderdaad meer beenruimte dan in 2de klas er zijn op de benedenverdieping 14 X 4 zitplaatsen + aan iedere trap naar het platform
één klapstoel.

Wat mijn logica volledig voorbij gaat is dat boven die klapstoeltjes de leeslampjes wel automatisch blijven branden en
dan op de andere zitplaatsen zijn er leeslampjes voorzien die niet werken??!!!!
Deze leeslampjes zijn in 1ste klas enkel voorzien op de beneden verdieping maar niet op de bovenverdieping??

Waarom worden er dan leeslampjes voorzien als die niet werken??
Het tiolet was ook al defect.

Iets anders wat tot heel wat verwarring kan leiden is dat de zetels aan het uiteinden van de rijtuigen 1ste klas aan het tiolet 1ste klas zijn,
aan het andere uiteinde dan weer 2de klas.

Logica van de bureacraten van de NMBS zeker?
Modernisering 2de klas 10/10, modernisering 1ste kals 2/10!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Modernisering M5

Bericht door LHOON »

HLE 2302 schreef:De modernisering is zeker geslaagd, alleen is het belachlijk dat ze de sliplamp er hebben uitgehaald (= VG bij stopplaatsen zonder AVG ...)

Greetz 2302
Wat wordt er precies verstaan onder "sliplamp"?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

de lamp slip van de trein werd dubbel gebruikt bij de oude versie van de M5. De TBG gebruikt deze in stations zonder AVG om het vertrek te geven. Dit door een brugcontact van de deuren. Hierdoor moet de bestuurder zijn hoofd niet buiten steken om het vertrek visueel vast te stellen. Bij de gemoderniseerde versie is deze extra functie die de lamp slip had weggenomen (de lamp geeft dus nog enkel slip weer) waardoor de bestuurder in stations zonder avg wel zijn hoofd uit het raam moet steken. De stuurtafel van een M5 maakt het echter niet praktisch om zijn hoofd vlot buiten te steken. Dit gaat op de locomotief veel eenvoudiger.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Modernisering M5

Bericht door Terminus »

Duikbril AM86 schreef:
Logica van de bureacraten van de NMBS zeker?
Modernisering 2de klas 10/10, modernisering 1ste kals 2/10!
Ik heb vandaag ook de eer gehad met moderne M5 te reizen. Knap gedaan, die modernisering. Alleen die eerste klasse stelt zeer weinig voor. Eigenlijk zou men eens een petitie moeten starten voor de herwaardering van eerste klasse in het nieuwe materieel. Bovendien is de NMBS niet consequent: als M6 de standaard is, snap ik niet waarop de M5 geen tapijt heeft, geen individuele leeslampjes,...
Dietrich

Re: Modernisering M5

Bericht door Dietrich »

Vandaag ook in tweede gezeten voor de eerste keer en niets op aan te merken... of toch: de displays werkten niet en de binnendeuren bleven open staan.
Tux

Re: Modernisering M5

Bericht door Tux »

HLE 2302 schreef:
Steven schreef:de sliplamp zelf zit er nog in he, ze is enkel buiten dienst om het vertrek te geven. Uw woorden een beetje juister gebruiken kan er voor zorgen dat andere mensen uw zin niet verkeerd gaan begrijpen.
Mja, op zich is het toch absurt dat eruit te halen, dat is meer een achteruitgang dan een vooruitgang ... heeft dat eigenlijk een reden ?

Greetz 2302
ik hoorde dat men nu gebruik maakt van een UIC kabel voor oa de sluiting van de deuren en daarom het systeem van de sliplamp nietmeer mogelijk is. Het zou nu wel mogelijk zijn om andere rijtuigen bij een stam M5 te hangen, I6 of I10 ofzo omdat die deursluiting ook via een UIC kabel is. (het het ook maar van een collega gehoord trouwens :))
KurtDS

Re: Modernisering M5

Bericht door KurtDS »

Tux schreef:
HLE 2302 schreef:
Steven schreef:de sliplamp zelf zit er nog in he, ze is enkel buiten dienst om het vertrek te geven. Uw woorden een beetje juister gebruiken kan er voor zorgen dat andere mensen uw zin niet verkeerd gaan begrijpen.
Mja, op zich is het toch absurt dat eruit te halen, dat is meer een achteruitgang dan een vooruitgang ... heeft dat eigenlijk een reden ?

Greetz 2302
ik hoorde dat men nu gebruik maakt van een UIC kabel voor oa de sluiting van de deuren en daarom het systeem van de sliplamp nietmeer mogelijk is. Het zou nu wel mogelijk zijn om andere rijtuigen bij een stam M5 te hangen, I6 of I10 ofzo omdat die deursluiting ook via een UIC kabel is. (het het ook maar van een collega gehoord trouwens :))
Ja dat klopt inderdaad, de de modus van deursluiting van de I10'en moet dan wel op 'B' staan, staat trouwens in de brochure die je over de rijtuigen ontvangen hebt :wink: :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering M5

Bericht door Dieselfreak »

Rijden er tegenwoordig nog ergens rode M5-en? Ik zie er vaak staan in Oudenaarde en Zottegem, maar worden die ook nog gebruikt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Modernisering M5

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik denk dat de rode M5'en tegenwoordig zeer zeldzaam beginnen worden :?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Modernisering M5

Bericht door Stef »

Tussen Brussel en Antwerpen rijdt er nog een rode M5 stam op de IR verbinding. Ik heb die daar nog dinsdag zien rijden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie