Pagina 14 van 15

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 18 aug 2021, 17:01
door Shrek
Ducktape schreef: 18 aug 2021, 15:00
benimmeg schreef: 18 aug 2021, 10:42
260689 schreef: 05 apr 2021, 13:03
Dat laatste heb ik nog eens rond gaan horen. Het is effectief dat de verbinding Lokeren - Gent in de week met motorwagens gaan rijden vanaf midden juni. Dat komt er sowieso door.
Vandaag (18 augustus) voor de eerste keer op een MW41 richting Beervelde. Is de verandering van elektrisch naar diesel nu doorgevoerd of is dit tijdelijk?
PS: zit nu op de 660 Gent-Lokeren.

De dienst wordt verleend door 2x MW41. Qua zitplaatsen weinig verschil met de desiro.
Zal dan eerder een materieelwissel geweest zijn. Ik zit zeer vaak op L59 en heb daar tot nu toe nog nooit een MW gezien op de 6xx.
Vanaf nu zal je ze dus vaker gaan zien :wink:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 18 aug 2021, 23:00
door Steve
Het hing in ieder geval al langer in de lucht, ze moeten de overtollige MW41 ergens wel kwijtraken... in de ruime regio rond Charleroi is dit al langere tijd dagelijkse kost.

Overigens een geluk dat de S51 en S53 op een halfuur van elkaar zitten, want anders zou je in pakweg Gentbrugge of Gent-Dampoort argeloos op zo'n MW41 stappen in de veronderstelling dat die je naar Eeklo voert.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 19 aug 2021, 11:58
door Ducktape
Ah tiens ok, dan was ik fout. Vreemd dat ik ze dan nog niet gezien heb daar :mrgreen:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 19 aug 2021, 14:54
door Steve
Er moet één dag de eerste zijn he ;-)

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 19 aug 2021, 22:40
door benimmeg
Vandaag reden ze weer elektrisch

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 10:51
door Daviddb
Interne geruchten spreken over een verlenging van de stoppertjes Gent-Lokeren tot Dendermonde via L57.
Dit zou een wijziging zijn in de dienstregeling van december '21. De motorwagentjes zouden op die manier geen uur staan draaien in Lokeren maar korter keren in Dendermonde. Wordt vervolgd!

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 14:41
door Steve
Ik wil het toch eerst zien en dan geloven... tijdens de brede spits rijden er nu heel wat S34's naar Dendermonde via Lokeren, dus met de bestaande IC en die nieuwe verbinding zou je dan zes treinen per uur hebben op dat vrij lange enkelsporige stuk. Lijkt me nogal krap en niet bepaald bevorderlijk voor de regelmaat van de IC. Last but not least is zo'n verbinding enkel mogelijk met een frontverandering in Lokeren en dat is nu niet bepaald gebruikelijk, temeer daar je op dat moment ook flink in de weg rijdt van het vele doorgaande verkeer daar.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 14:45
door 260689
Steve schreef: 27 aug 2021, 14:41 Ik wil het toch eerst zien en dan geloven... tijdens de brede spits rijden er nu heel wat S34's naar Dendermonde via Lokeren, dus met de bestaande IC en die nieuwe verbinding zou je dan zes treinen per uur hebben op dat vrij lange enkelsporige stuk. Lijkt me nogal krap en niet bepaald bevorderlijk voor de regelmaat van de IC. Last but not least is zo'n verbinding enkel mogelijk met een frontverandering in Lokeren en dat is nu niet bepaald gebruikelijk, temeer daar je op dat moment ook flink in de weg rijdt van het vele doorgaande verkeer daar.
Als de 32xx reeks Sint-Niklaas - Kortrijk beperkt wordt te Dendermonde laten ze nu al de stoptrein doorrijden naar Dendermonde ipv Lokeren. Dus op zich zou dit geen slechte keuze zijn om die integraal door te trekken naar Dendermonde!

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 15:38
door Steve
Er is nog een hemelsbreed verschil tussen een uitzonderlijke rit vanwege het uitvallen van een andere trein, en een permanente bediening waarbij beide in elkaars weg dreigen te rijden (plus een systematische frontwissel). En de rechtstreekse IC naar Brussel dan maar permanent beperken tot Dendermonde ten voordele van een onbeduidend stoppertje zullen ze in Lokeren, Sint-Niklaas, Zele, Sinaai en Belsele wellicht maar matig kunnen appreciëren. Benieuwd dus wat de plannen zijn.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 16:17
door desirootje
Steve schreef: 27 aug 2021, 15:38 Er is nog een hemelsbreed verschil tussen een uitzonderlijke rit vanwege het uitvallen van een andere trein, en een permanente bediening waarbij beide in elkaars weg dreigen te rijden (plus een systematische frontwissel). En de rechtstreekse IC naar Brussel dan maar permanent beperken tot Dendermonde ten voordele van een onbeduidend stoppertje zullen ze in Lokeren, Sint-Niklaas, Zele, Sinaai en Belsele wellicht maar matig kunnen appreciëren. Benieuwd dus wat de plannen zijn.
Als de IC toch ingekort zou worden zouden ze misschien het rijpad kunnen geven om beiden S34's tot Lokeren te laten rijden, het feit dat de S34 in beiden richtingen net een overstap mist met die IC26 lijkt me jammer, hoewel het aantal reizigers Sinaai - Melsele wel niet al te groot zal zijn.
Het kan zijn dat dat niet gaat vanwege de rijpaden met al die goederen- en IC-treinen, dat weet ik niet, maar dat zou het probleem kunnen inperken voor die stationnetjes, voor reizigers vanuit Zele hoeft de overstap naar Brussel niet eens meer tijd te nemen want keren in Dendermonde moet dan niet meer gebeuren.
Een halfuur bediening Lokeren - Dendermonde zou ook kunnen maar ik denk dat er andere lijnen daarop voorrang moeten krijgen, hoewel ze nu al met een verschil van 30 minuten rijden en dus technisch mogelijk is...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 16:32
door 260689
desirootje schreef: 27 aug 2021, 16:17
Steve schreef: 27 aug 2021, 15:38 Er is nog een hemelsbreed verschil tussen een uitzonderlijke rit vanwege het uitvallen van een andere trein, en een permanente bediening waarbij beide in elkaars weg dreigen te rijden (plus een systematische frontwissel). En de rechtstreekse IC naar Brussel dan maar permanent beperken tot Dendermonde ten voordele van een onbeduidend stoppertje zullen ze in Lokeren, Sint-Niklaas, Zele, Sinaai en Belsele wellicht maar matig kunnen appreciëren. Benieuwd dus wat de plannen zijn.
Als de IC toch ingekort zou worden zouden ze misschien het rijpad kunnen geven om beiden S34's tot Lokeren te laten rijden, het feit dat de S34 in beiden richtingen net een overstap mist met die IC26 lijkt me jammer, hoewel het aantal reizigers Sinaai - Melsele wel niet al te groot zal zijn.
Het kan zijn dat dat niet gaat vanwege de rijpaden met al die goederen- en IC-treinen, dat weet ik niet, maar dat zou het probleem kunnen inperken voor die stationnetjes, voor reizigers vanuit Zele hoeft de overstap naar Brussel niet eens meer tijd te nemen want keren in Dendermonde moet dan niet meer gebeuren.
Een halfuur bediening Lokeren - Dendermonde zou ook kunnen maar ik denk dat er andere lijnen daarop voorrang moeten krijgen, hoewel ze nu al met een verschil van 30 minuten rijden en dus technisch mogelijk is...
Als m'n nu enkel de treinen in de spits laten vertrekken/aankomen in Sint-Niklaas en buiten de spits de stopper laten doorrijden tot Dendermonde. Dan is er weer capaciteit op de L59.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 27 aug 2021, 22:14
door rdv
Zele, Lokeren en Sint-Niklaas tellen samen 120.000 inwoners. Dat is meer dan Leuven. Het zou redelijk onverantwoord zijn om deze steden zonder rechtstreekse verbinding naar Brussel te zetten. Lokeren en Sint-Niklaas bedienen ook inwoners uit o.a. Overmere, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas en Waasmunster. Samen nog eens meer dan 50.000 inwoners.

Het zou eventueel kunnen werken met een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron in Dendermonde, ook als er bijvoorbeeld 20 minuten vertraging is. Toen bij werken in station Sint-Niklaas een 10-tal jaar geleden de IC-verbinding al eens gesplitst werd (en de L Brussel-Dendermonde doorreed naar Lokeren), werd er ook beloofd dat de treinen in Dendermonde zouden wachten: velen hebben toen hun aansluiting zien wegrijden (en mensen namen de auto tot in Dendermonde ipv op te stappen in Lokeren of Zele).

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 28 aug 2021, 17:17
door BlackEagle
rdv schreef: 27 aug 2021, 22:14 Zele, Lokeren en Sint-Niklaas tellen samen 120.000 inwoners. Dat is meer dan Leuven. Het zou redelijk onverantwoord zijn om deze steden zonder rechtstreekse verbinding naar Brussel te zetten. Lokeren en Sint-Niklaas bedienen ook inwoners uit o.a. Overmere, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas en Waasmunster. Samen nog eens meer dan 50.000 inwoners.

Het zou eventueel kunnen werken met een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron in Dendermonde, ook als er bijvoorbeeld 20 minuten vertraging is. Toen bij werken in station Sint-Niklaas een 10-tal jaar geleden de IC-verbinding al eens gesplitst werd (en de L Brussel-Dendermonde doorreed naar Lokeren), werd er ook beloofd dat de treinen in Dendermonde zouden wachten: velen hebben toen hun aansluiting zien wegrijden (en mensen namen de auto tot in Dendermonde ipv op te stappen in Lokeren of Zele).
Vanuit Sint-Niklaas ben je sneller (66min vs 73min) via Berchem met overstap dan rechtstreeks via Dendermonde. Je hebt zes verbindingen met overstap (via GSP of Berchem) tussen de 66min en 79min en maar één rechtstreekse trein naar Brussel. Ook voor Lokeren is het verschil met overstap in GSP klein (58min rechtstreeks vs 63-70min met overstap) en je hebt om 7u30 de P-trein via L50a. Door de stilstand van 10 minuten om te keren in Dendermonde kan je even snel met overstap in Dendermonde werken dan rechtstreeks.

Wat ik zou voorstellen: De IC-26 Kortrijk-Sint-Niklaas is momenteel weinig stipt door de combinatie van het lange traject, het enkelspoor op L57, de keerbeweging (met kruising rooster kant Mechelen) in Dendermonde en de kruising in Lokeren: kort hem in tot Dendermonde en je krijgt een betrouwbaardere verbinding. Verhoog de frequentie van de S34 over het volledige traject Antwerpen-Dendermonde naar 2x/u de hele dag en je beperkt de impact van een gemiste aansluiting (waarvan de kans kleiner wordt door de grotere betrouwbaarheid) tot 30 minuten. Vul de IC tussen Dendermonde en Brussel tenslotte aan met snelle P-treinen zodat je in de spits elk halfuur een verbinding Waasland-Brussel met overstap in Dendermonde krijgt en je hebt met een beperkte extra kost een frequenter en betrouwbaarder aanbod.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 28 aug 2021, 17:43
door Shrek
BlackEagle schreef: 28 aug 2021, 17:17 Antwerpen-Dendermonde naar 2x/u de hele dag en je beperkt de impact van een gemiste aansluiting (waarvan de kans kleiner wordt door de grotere betrouwbaarheid) tot 30 minuten. Vul de IC tussen Dendermonde en Brussel tenslotte aan met snelle P-treinen zodat je in de spits elk halfuur een verbinding Waasland-Brussel met overstap in Dendermonde krijgt en je hebt met een beperkte extra kost een frequenter en betrouwbaarder aanbod.
Goed plan, er is maar één nadeel aan: de haltes Belsele en Sinaai op de S14XX zullen moeten wegvallen, anders geraakt de trein niet op tijd in Lokeren (of in de andere richting te laat in St Niklaas). Is die opoffering het waard?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 28 aug 2021, 19:23
door BlackEagle
Shrek schreef: 28 aug 2021, 17:43
BlackEagle schreef: 28 aug 2021, 17:17 Antwerpen-Dendermonde naar 2x/u de hele dag en je beperkt de impact van een gemiste aansluiting (waarvan de kans kleiner wordt door de grotere betrouwbaarheid) tot 30 minuten. Vul de IC tussen Dendermonde en Brussel tenslotte aan met snelle P-treinen zodat je in de spits elk halfuur een verbinding Waasland-Brussel met overstap in Dendermonde krijgt en je hebt met een beperkte extra kost een frequenter en betrouwbaarder aanbod.
Goed plan, er is maar één nadeel aan: de haltes Belsele en Sinaai op de S14XX zullen moeten wegvallen, anders geraakt de trein niet op tijd in Lokeren (of in de andere richting te laat in St Niklaas). Is die opoffering het waard?
Je moet maar twee of drie minuten winnen daarvoor: de S14xx komt om .25 aan in Sint-Niklaas, de IC32xx vertrekt om .24. Daar lijken mij ook wel oplossingen voor te bedenken, onder andere:
- Halte Beveren verschuiven van de IC18xx naar de IC30xx, zodat de 14xx vroeger kan vertrekken in Antwerpen
- S26xx doet maar 12 minuten over het traject SN-Lokeren, terwijl de IC32xx er 14 minuten over doet. Het gevolg van het materieel: lange M6-stammen vs Desiro's. Een Desiro zou dus om .26 kunnen vertrekken ipv om .24 op hetzelfde rijpad.