Pagina 13 van 21

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 19:37
door desirootje
Ik heb altijd gevonden dat die schermen aan serieuze plaatsverspilling deden, samenstelling en het echte uur lijkt mij het belangrijkste, vooral voor de fietsplaatsen bij getrokken treinen, mss ook de aankomsttijd? Een nieuw kleurtje dat beter je aandacht trekt naar wat je moet kijken lijkt me ook niet mis.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 19:45
door Steven
Er stond een minuscuul fotootje bij het artikel waaruit ik kon opmaken dat de vertrekschermen een zwarte achtergrondkleur krijgen. De drie kolommen met blauwe vakjes verdwijnen dus.
In volgorde krijg je per regel het volgende van links naar rechts
Vertrekuur/ info* / bestemming / treintype(IC,S, …) /spoor

*info kan bestaan uit => komt aan/aan perron/rijdt niet/vertragingsinfo

Bijkomend vermelde het artikel dat de LCD schermen in de stations (op het perron) gaan verdwijnen en LED schermen in de plaats komen. Al te merken op sommige plaatsen zoals de nieuwe perrons in Mechelen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 20:55
door desirootje
Steven schreef: 07 jul 2022, 19:45 Er stond een minuscuul fotootje bij het artikel waaruit ik kon opmaken dat de vertrekschermen een zwarte achtergrondkleur krijgen. De drie kolommen met blauwe vakjes verdwijnen dus.
In volgorde krijg je per regel het volgende van links naar rechts
Vertrekuur/ info* / bestemming / treintype(IC,S, …) /spoor

*info kan bestaan uit => komt aan/aan perron/rijdt niet/vertragingsinfo

Bijkomend vermelde het artikel dat de LCD schermen in de stations (op het perron) gaan verdwijnen en LED schermen in de plaats komen. Al te merken op sommige plaatsen zoals de nieuwe perrons in Mechelen.
Oh ik dacht dat je de perron schermen bedoelde, die hebben meer nood aan die informatie en een redesign dan vertrekborden.
BTW de oude perronborden zoals in Gent, Denderleeuw, Antwerpen en Brussel-Zuid blijven toch? Ik vind dat dat zijn eigen sfeer heeft en vind het jammer dat Aalst ze niet (meer?) heeft, de huidige schermen passen niet bij het oude gevoel van het station. Afbeelding

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 21:06
door Steven
Het gaat over alle schermen. Dus zowel de schermen met de vertrekken krijgen een update als deze op de perrons. Deze op de perrons past men vermoedelijk aan op bepaalde onderhoudsschema. Ze zijn ook vrij beperkt in de hoeveelheid info die ze kunnen weergeven.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 22:44
door jpvdveer
Steven schreef: 07 jul 2022, 18:46 Bovendien (jammer genoeg) zullen de aankomstschermen (die in sommige stations hangen zoals brussel en Antwerpen) verdwijnen.
Dat hebben ze in Nederland ook ooit gedaan - maar enige tijd later toch weer opnieuw moetem invoeren. Jammer dat hier geen lessen uit getrokken worden.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 07 jul 2022, 23:54
door Steven
jpvdveer schreef: 07 jul 2022, 22:44
Steven schreef: 07 jul 2022, 18:46 Bovendien (jammer genoeg) zullen de aankomstschermen (die in sommige stations hangen zoals brussel en Antwerpen) verdwijnen.
Dat hebben ze in Nederland ook ooit gedaan - maar enige tijd later toch weer opnieuw moetem invoeren. Jammer dat hier geen lessen uit getrokken worden.
Het argument is dat bepaalde reizigers dit scherm gebruiken als vertrekscherm ipv aankomstscherm en dus de verkeerde trein nemen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 00:03
door ovspotter_be
Ja, en wees nu eens even eerlijk, wat is het nut van zulke schermen?
De gemiddelde treinreiziger wilt enkel weten wanneer de eerstvolgende trein vertrekt en heeft geen baat bij informatie over welke treinen er toekomen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 00:43
door TimJ36
Voorbeeldje van hoe ze in het Frankrijk aanpakken: de vertrekschermen in het blauw, het aankomstscherm in het groen en het informatiescherm in het zwart. Allemaal mooi gegroepeerd en tegelijk duidelijk afgebakend.

Voor de mensen die iemand opwachten van de trein hebben de aankomstschermen wel degelijk nut.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 00:51
door TimJ36
jpvdveer schreef: 07 jul 2022, 22:44
Steven schreef: 07 jul 2022, 18:46 Bovendien (jammer genoeg) zullen de aankomstschermen (die in sommige stations hangen zoals brussel en Antwerpen) verdwijnen.
Dat hebben ze in Nederland ook ooit gedaan - maar enige tijd later toch weer opnieuw moetem invoeren. Jammer dat hier geen lessen uit getrokken worden.
Zolang ze maar niet de grote vertrekschermen verwijderen. Hebben ze in Nederland ook gedaan maar intussen weer ingevoerd.
Steven schreef: 07 jul 2022, 19:45 Er stond een minuscuul fotootje bij het artikel waaruit ik kon opmaken dat de vertrekschermen een zwarte achtergrondkleur krijgen. De drie kolommen met blauwe vakjes verdwijnen dus.
In volgorde krijg je per regel het volgende van links naar rechts
Vertrekuur/ info* / bestemming / treintype(IC,S, …) /spoor

*info kan bestaan uit => komt aan/aan perron/rijdt niet/vertragingsinfo
Voor mij mogen ze daar ook nog het treinnummer aan toevoegen, toch wel belangrijke info om snel de juiste trein terug te vinden.
Bijvoorbeeld:
IC 522 | 01:05 | Liège-Guillemins | 2

En liefst enkel de eindbestemming op de schermen, dus geen Lichtervelde-Kortrijk meer, maar gewoon Kortrijk en geen afkortingen als Bru-Airport of Antwerpen-C.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 02:59
door Steven
ovspotter_be schreef: 08 jul 2022, 00:03 Ja, en wees nu eens even eerlijk, wat is het nut van zulke schermen?
De gemiddelde treinreiziger wilt enkel weten wanneer de eerstvolgende trein vertrekt en heeft geen baat bij informatie over welke treinen er toekomen.
In de stations waren ze hangen worden ook heel wat mensen opgehaald, meestal zijn het ook plaatsen met heel wat rijdend personeel en dan zijn die aankomstborden heel handig.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 05:55
door am62
Idem voor overstappende reizigers.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 07:27
door groentje
TimJ36 schreef: 08 jul 2022, 00:51 ...

En liefst enkel de eindbestemming op de schermen, dus geen Lichtervelde-Kortrijk meer, maar gewoon Kortrijk en geen afkortingen als Bru-Airport of Antwerpen-C.
Totaal oneens, dan krijg je nog meer mensen die in Brussel de IC naar Oostende nemen die via Kortrijk rijdt, of in Dendermonde de IC naar Kortrijk via Brussel en Doornik...
Ik ben zelf spoorman, en zelfs ik verlies tijd met nagaan of in Gent de IC naar Genk dan wel Tongeren via lijn 50A dan wel via Aalst rijdt. Vooral voor occasionele reizigers, en daar zit volgens mij het grootste potentieel, is dit vaak noodzakelijke informatie.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 10:02
door trainlovertje
Steven schreef: 07 jul 2022, 18:46 Vandaag lees ik het personeelsblad van de NMBS en verneem dat tegen eind dit de info op de schermen in de stations in een nieuw jasje zal gestoken worden. Men spreekt ook over de treinsamenstelling, benieuwd of ze hiermee alle treinen bedoelen of enkel HST/IC treinen.
Bovendien (jammer genoeg) zullen de aankomstschermen (die in sommige stations hangen zoals brussel en Antwerpen) verdwijnen.
Eind dit jaar bedoel je?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 10:26
door Steven
Dat bedoelde ik inderdaad, ik was blijkbaar een woordje vergeten te typen. Foutje rechtgezet.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 08 jul 2022, 13:00
door TimJ36
groentje schreef: 08 jul 2022, 07:27
TimJ36 schreef: 08 jul 2022, 00:51 ...

En liefst enkel de eindbestemming op de schermen, dus geen Lichtervelde-Kortrijk meer, maar gewoon Kortrijk en geen afkortingen als Bru-Airport of Antwerpen-C.
Totaal oneens, dan krijg je nog meer mensen die in Brussel de IC naar Oostende nemen die via Kortrijk rijdt, of in Dendermonde de IC naar Kortrijk via Brussel en Doornik...
Ik ben zelf spoorman, en zelfs ik verlies tijd met nagaan of in Gent de IC naar Genk dan wel Tongeren via lijn 50A dan wel via Aalst rijdt. Vooral voor occasionele reizigers, en daar zit volgens mij het grootste potentieel, is dit vaak noodzakelijke informatie.
Dan ben ik nog liever voor een opschrift: Oostende (via Kortrijk), een beetje gelijkaardig aan de bussen van De Lijn. Maar ik denk dat voor de sporadische reiziger de toevoeging van een tussenstation als Aalst of Tongeren ook niet veel zegt, wel voor de frequente en ervaren reiziger, maar om die reden ben ik ook voorstander van het vermelden van het treinnummer.

Voor wie er niet aan uit geraakt zijn er nog de gele affiches die de tussenstations met aankomstuur vermelden.

Of zoals ze in Frankrijk doen (voorbeeldje hierboven): bij de eerste vertrekkende treinen de tussenliggende haltes vermelden.