Pagina 2 van 2

Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie

Geplaatst: 03 sep 2019, 22:00
door Eimai
De baan doet niet anders of de trein nu in level 1 of level 2 rijdt. Je kan je trein ook stilzetten halfweg en zelf manueel omschakelen. Het is al gebeurd dat er problemen waren met level 2 van de baan en dat je met de trein level 1 moest forceren in afwachting tot de baan enkel in level 1 gezet werd (met bijhorende beperking van 160 km/u etc.)

De overschrijdingslichten werken ook niet anders onder de verschillende niveaus: ze gaan beginnen branden indien het sein mag voorbijgereden worden en de voorgaande sectie een zekere tijd bezet is. Als alles op tijd open staat in volle baan tegen volle snelheid ga je die dus nooit zien branden omdat de sectie niet lang genoeg bezet is. Wordt bijvoorbeeld het inritsein van Noorderkempen dicht gehouden moet de trein afremmen waardoor de sectie langer bezet wordt en als het sein dan op tijd wordt open gezet zal het licht beginnen branden tegen de trein eraan komt.

In theorie kan de AVG dus al wit staan zonder dat het overschrijdingslicht brandt maar ik denk dat je hoe dan ook de sectie al te lang bezet houdt om dat in de praktijk mogelijk te maken.

Overigens is er nog de asterisk dat een openstaande AVG niet betekent dat het sein open staat (buiten de noord-zuid in Brussel), dat is niet beveiligd dus bij storingen zou het kunnen.

Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie

Geplaatst: 03 sep 2019, 22:59
door rvdborgt
Eimai schreef: 03 sep 2019, 22:00 De baan doet niet anders of de trein nu in level 1 of level 2 rijdt. Je kan je trein ook stilzetten halfweg en zelf manueel omschakelen. Het is al gebeurd dat er problemen waren met level 2 van de baan en dat je met de trein level 1 moest forceren in afwachting tot de baan enkel in level 1 gezet werd (met bijhorende beperking van 160 km/u etc.)
Ik dacht dat level 1 op lijn 4 in België geen beperking tot 160 km/h had. Of vergis ik me?

Groetjes,
Rian

Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie

Geplaatst: 03 sep 2019, 23:11
door Shrek
rvdborgt schreef:
Eimai schreef: 03 sep 2019, 22:00 De baan doet niet anders of de trein nu in level 1 of level 2 rijdt. Je kan je trein ook stilzetten halfweg en zelf manueel omschakelen. Het is al gebeurd dat er problemen waren met level 2 van de baan en dat je met de trein level 1 moest forceren in afwachting tot de baan enkel in level 1 gezet werd (met bijhorende beperking van 160 km/u etc.)
Ik dacht dat level 1 op lijn 4 in België geen beperking tot 160 km/h had. Of vergis ik me?

Groetjes,
Rian
Je vergist je. Enkel HSL2 laat 300km/h toe in level 1.