War men in Nederland (en in sommige andere landen ook doet) is dat men dergelijk vandalen, indien men ze pakt ook doet opdraaien voor wat ze in het verleden gedaan hebben. Dit op basis van de kenmerken van hun tags ed.
Dan hoef je zelfs niet eens bij heterdaad te betrappen. Wat men wel moet doen is goed registreren.
Zo is er onlangs een in Wenen tegen de lamp gelopen, die zich, nadat de Oostenrijkers met hem klaar zijn ook nog eens in Zwitserland zal mogen verantwoorden voor zijn gehele "werk"...
Probleem is wel vaak om alle schade te verhalen. Mischien toch maar vandalen als orgaandonors gebruiken?
Taggers op klaarlichte dag
Re: Taggers op klaarlichte dag
Er bestaan inderdaad folies, of speciale producten, die het mogelijk moeten maken om graffiti ofwel gemakkelijker te verwijderen, ofwel slecht doen hechten.The_Knitter schreef:In Nederland heeft men tegenwoordig speciale folie over de lak aangebracht, wat het verwijderen van graffiti makkelijker maakt. De graffiti hecht veel minder goed aan de trein.
Die folies zijn al in gebruik, vooral om opschriften te beschermen. De folies zelf zorgen echter ook voor problemen (tussenkruipend vocht,...) die de kast aantasten.
En de producten die de hechting van verf tegenwerken lijken wel te werken; ze zijn echter niet goedkoop...
Re: Taggers op klaarlichte dag
Heb je er al eens bij stilgestaan dat er in het buitenland ook misschien beter en krodater opgetreden wordt, waardoor het probleem beheersbaar blijft?Jeroen schreef:Maar als ik het goed begrijp kan dit in het buitenland wél allemaal een stuk sneller? Daar kent men toch ook dezelfde uitdagingen?
Als men al meer dan een dag moet wachten op de politie voor een vaststelling van brandstichting in een trein (!), waar wil je dan beginnen met je tientallen graffiti-vaststellingen per dag? Het feit dat er ondertussen geïnvesteerd is in de automatisatie van graffiti-vaststellingen zegt ook toch wat over de omvang van het probleem?
(Wat niet wegneemt dat de organisatie binnen de NMBS ook nog altijd beter kan, uiteraard.)