Pagina 2 van 8

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 24 nov 2012, 22:20
door 2012
dentheo schreef:Eigenaardig dat men op het platform blijft staan en het toch gevaarlijk noemt.
Het geeft een hels lawaai en veel luchtwervelingen....ga dan toch binnenstaan.

T'is da, trek de noodrem he zou ik zeggen ... mag goed ja, diene amerikaan was nog wa onwennig in het verre europa zekers :mrgreen:

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 24 nov 2012, 23:28
door kika
Zomaar een korte anekdote van net voor de invoering van de huidige dieselmotorstellen in Oost-Vlaanderen. Na een tijdje in Roemenië te hebben rondgereden met fiets en trein, was dat de 3e trein ofzo die ik weer in België nam. Terwijl ik op de trein naar de TBG loop (kaartjes halen), kom ik hem tegen op een balkon waar de deur openstaat. Doen ons ding, maken een praatje over hoe lekker dat windje op zo'n zwoele zomeravond toch is en hoe rustig de trein vandaag is. En zo gaan we verder tot in Gent. Is dat een drama? Nee. Zou een klein beetje technologie die beschermd tegen de idioten en ongelukken onder ons welkom zijn? Ja.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 24 nov 2012, 23:34
door overweg13
kika schreef:Zomaar een korte anekdote van net voor de invoering van de huidige dieselmotorstellen in Oost-Vlaanderen. Na een tijdje in Roemenië te hebben rondgereden met fiets en trein, was dat de 3e trein ofzo die ik weer in België nam. Terwijl ik op de trein naar de TBG loop (kaartjes halen), kom ik hem tegen op een balkon waar de deur openstaat. Doen ons ding, maken een praatje over hoe lekker dat windje op zo'n zwoele zomeravond toch is en hoe rustig de trein vandaag is. En zo gaan we verder tot in Gent. Is dat een drama? Nee. Zou een klein beetje technologie die beschermd tegen de idioten en ongelukken onder ons welkom zijn? Ja.
Ik heb de neiging om in dezelfde richting te denken. M2-rijtuigen waren berucht om hun problemen met de deuren, zeker in de beginperiode. Het kan net zo goed gebeuren dat een deur weigerde open te gaan als dat ze weigerde dicht te gaan. Reizigers maakten daat geen poeha over, en gingen zeker niet naar de pers om het nieuwtje daar te brengen. Ik heb zelf nog manueel een deur gesloten, en in het volgende station de treinchef verwittigd, en dat werd allemaal met wat gezond verstand opgelost.
Het grote verschil met vandaag: als er vandaag een domkop door zo een deur valt, dan krijgt de NMBS ongetwijfeld een schadeclaim. Veertig jaar geleden zou de reactie gewoon geweest zijn: hoe kun je zo dom zijn om je in de buurt van die deur te wagen. We leven nu eenmaal in andere tijden. Sommigen zeggen dat we ons ontvoogd hebben, ik heb eerder de indruk dat we rekenen op verregaande betutteling...

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 24 nov 2012, 23:46
door nahoj
nighttrain schreef:
nahoj schreef: Dit zou inderdaad nog beter zijn.
Een sluitende veiligheidslus inbouwen is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, op gesleept materieel, omdat je het einde van de trein 'niet kent'.
Maar er moet iets (desnoods met lager veiligheidsniveau) te bedenken zijn, bv. met v>5km/h of zo.
We sturen een ruimtetuig naar Mars* met een leasing wagen aan boord,en laten hem daar rondjes draaien. daar tegen is dit technisch "obstakel" een lachertje.Mtorstellen uit de jaren 60 kenden hun "einde van de trein". Dat het niet uit de lucht zal vallen is een feit ......
*en andere technische hoogstandjes bv automatische treinen om binnen het forumbereiik te blijven.
Sorry, maar ik ben die vergelijkingen met ruimtevaart redelijk beu. NASA (om een voorbeeld te nemen) stuurt een bijzonder beperkt aantal tuigen de lucht in, die individueel ontworpen, gebouwd en gevolgd worden door een team geslecteerde en gespecialiseerde techneuten, met een jaarbudget van meer dan 15 milliard dollar. Het aantal keer dat het fout gaat is een statistiek die je niet wil zien in reizigersverkeer; noch op het spoor, noch op de weg. M.a.w. het soort techniek dat je daar ziet, is niet vergelijkbaar met wat je in een trein stopt.
Een deursysteem van een trein moet iets zijn dat foutloos moet werken voor meerdere tienduizenden vertrekken per dag, zonder tussenkomst van hoogopgeleide specialisten.

Motorstellen kennen per definitie hun treineinde. Die hèbben dan ook een indicatie-lamp in de stuurpost (de 'lamp deuren'). M6 en HLE 27/19 met automatische koppeling ondertussen ook (weet wel niet of het al in dienst is). Een gesleept stel kent zijn treineinde niet. Een exploitatie-technisch betrouwbaar en eenvoudig systeem implementeren op rijtuigen voor een veiligheidslus op treinniveau, is niet vanzelfsprekend.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 24 nov 2012, 23:51
door nahoj
nighttrain schreef:
nahoj schreef:Opvallend dat iemand die het onveilig genoeg vindt om er een filmpje over te maken en mèt uitleg op internet over te spotten, er niet aan denkt (of wil denken) om aan de noodrem te trekken.
Voor mij is zo iemand als er iets zou gebeuren schuldig aan verzuim.

Open deur tijdens de rit = noodrem trekken. Zonder uitzondering.
Als Amerikaan,sporadische gebruiker of andere en je staat op het platform is het niet zeker dat je de plaatsing van de noodrem kent ,binnen het zitgedeelte? op het platform of helemaal geen noodrem!
Je kan overigens ook gewoon de deur weer sluiten, met de rode hendel die juist bediend is, en zich in de onmiddellijke omgeving van de deur bevindt.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 00:37
door dentheo
2012 schreef:
dentheo schreef:Eigenaardig dat men op het platform blijft staan en het toch gevaarlijk noemt.
Het geeft een hels lawaai en veel luchtwervelingen....ga dan toch binnenstaan.

T'is da, trek de noodrem he zou ik zeggen ... mag goed ja, diene amerikaan was nog wa onwennig in het verre europa zekers :mrgreen:
Ik zou de noodrem niet trekken, dan ben je nog berg tijd, paperassen enz. kwijt ook.
Ga toch binnen zitten, bij het volgend station komt het in orde.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 00:41
door Robin
dentheo schreef:
2012 schreef:
dentheo schreef:Eigenaardig dat men op het platform blijft staan en het toch gevaarlijk noemt.
Het geeft een hels lawaai en veel luchtwervelingen....ga dan toch binnenstaan.

T'is da, trek de noodrem he zou ik zeggen ... mag goed ja, diene amerikaan was nog wa onwennig in het verre europa zekers :mrgreen:
Ik zou de noodrem niet trekken, dan ben je nog berg tijd, paperassen enz. kwijt ook.
Ga toch binnen zitten, bij het volgend station komt het in orde.
liever een berg papieren dan dat er achter mijn rug een andere reiziger naar buiten valt doordat de trein net door de wissel rijd.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 01:38
door Eimai
dentheo schreef:Ik zou de noodrem niet trekken, dan ben je nog berg tijd, paperassen enz. kwijt ook.
Ga toch binnen zitten, bij het volgend station komt het in orde.
Doe dan toch minstens de deur weer dicht door de noodhendel aan de deur terug te draaien, en verwittig de treinbegeleider...

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 01:42
door Retard
Zeg maar, had men niet beter die noodontgrendeling gemaakt zoals in de Klassiekskes, waar je eerst moet "EN CAS DE DANGER BRISER LA GLACE, ET POUSSER SUR LE BOUTON POUR OUVRIR LES PORTES. TOUS ABUS EXPOSE A DES POURSUITES JUDICIAIRES."

Als er een glas voorhangt, al is dat maar enkel glas, maar dit de drempel om dit te doen toch al veel hoger?

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 04:48
door nighttrain
nahoj schreef:
nighttrain schreef:
nahoj schreef: Dit zou inderdaad nog beter zijn.
Een sluitende veiligheidslus inbouwen is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, op gesleept materieel, omdat je het einde van de trein 'niet kent'.
Maar er moet iets (desnoods met lager veiligheidsniveau) te bedenken zijn, bv. met v>5km/h of zo.
We sturen een ruimtetuig naar Mars* met een leasing wagen aan boord,en laten hem daar rondjes draaien. daar tegen is dit technisch "obstakel" een lachertje.Mtorstellen uit de jaren 60 kenden hun "einde van de trein". Dat het niet uit de lucht zal vallen is een feit ......
*en andere technische hoogstandjes bv automatische treinen om binnen het forumbereiik te blijven.
Sorry, maar ik ben die vergelijkingen met ruimtevaart redelijk beu. NASA (om een voorbeeld te nemen) stuurt een bijzonder beperkt aantal tuigen de lucht in, die individueel ontworpen, gebouwd en gevolgd worden door een team geslecteerde en gespecialiseerde techneuten, met een jaarbudget van meer dan 15 milliard dollar. Het aantal keer dat het fout gaat is een statistiek die je niet wil zien in reizigersverkeer; noch op het spoor, noch op de weg. M.a.w. het soort techniek dat je daar ziet, is niet vergelijkbaar met wat je in een trein stopt.
Een deursysteem van een trein moet iets zijn dat foutloos moet werken voor meerdere tienduizenden vertrekken per dag, zonder tussenkomst van hoogopgeleide specialisten.

Motorstellen kennen per definitie hun treineinde. Die hèbben dan ook een indicatie-lamp in de stuurpost (de 'lamp deuren'). M6 en HLE 27/19 met automatische koppeling ondertussen ook (weet wel niet of het al in dienst is). Een gesleept stel kent zijn treineinde niet. Een exploitatie-technisch betrouwbaar en eenvoudig systeem implementeren op rijtuigen voor een veiligheidslus op treinniveau, is niet vanzelfsprekend.
Wou gewoon zeggen dat technisch zowat alles mogelijk is,als er prioriteiten gesteld worden bij het ontwerpen van wagons die ooit een trein gaan vormen. En dat beperkt aantal tuigen die de ruimte ingestuurd worden door NASA.Mischien deze die de aktualiteit halen ,U zou versteld staan de hoeveelheid satelieten die geplaatst worden!

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 11:59
door Robin
Eimai schreef:
dentheo schreef:Ik zou de noodrem niet trekken, dan ben je nog berg tijd, paperassen enz. kwijt ook.
Ga toch binnen zitten, bij het volgend station komt het in orde.
Doe dan toch minstens de deur weer dicht door de noodhendel aan de deur terug te draaien, en verwittig de treinbegeleider...
niet bij elk stel kan men de deur weer sluiten, bij een AM96 kan je dat wel door de noodhendel de andere kant uit te draaien. Bij andere moet de TBG de deur komen sluiten.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 12:05
door dentheo
Robin schreef:
niet bij elk stel kan men de deur weer sluiten, bij een AM96 kan je dat wel door de noodhendel de andere kant uit te draaien. Bij andere moet de TBG de deur komen sluiten.
En dan moet je wel dicht in het gapende gat gaan staan.....liever niet aan 100kmh.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 12:43
door Robin
dentheo schreef:
Robin schreef:
niet bij elk stel kan men de deur weer sluiten, bij een AM96 kan je dat wel door de noodhendel de andere kant uit te draaien. Bij andere moet de TBG de deur komen sluiten.
En dan moet je wel dicht in het gapende gat gaan staan.....liever niet aan 100kmh.
daarom dat je best aan de noodrem trekt ;).

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 25 nov 2012, 19:36
door profke
ik snap niet dat nooddeuren openen de noodrem nie doet afgaan...

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 26 nov 2012, 17:04
door Lekens M.
Vind ik ook, als ze aan de noodhendel van de deuren trekken zou ook de noodrem van de trein in werking moeten komen!