Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Geplaatst: 28 sep 2012, 17:57
Daar is de NMBS de vervoerder ! Raar maar waar...Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Daar is de NMBS de vervoerder ! Raar maar waar...Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
DB heeft het commerciële risico voor de ICE en krijgt dus alle inkomsten daarvoor. Maar DB is geen vervoerder in België en betaalt dus de NMBS om de trein in België te rijden. De NMBS staat daarom ook als vervoerder op een ICE-ticket. De NMBS heeft dus wel inkomsten aan de ICE, maar die hangen niet van de verkochte tickets af...Steven schreef:Heel raar want de nmbs heeft niets aan de inkomsten zover ik tot nu toe weet. De reden waarom ze u in Brussel altijd eerst proberen een thalys ipv ICE ticket te verkopen als je niet verder gaat dan Keulen.
Nee, DB is geen vervoerder en heeft dus geen relatie met Infrabel. Het is de NMBS die de rijpaden betaalt en aan DB doorfactureert. Idem de kosten voor het personeel dat de NMBS moet stellen. DB betaalt de NMBS voor de diensten die nodig zijn om de ICE's in België te rijden en en die DB niet zelf uitvoert omdat ze geen vervoerder in België zijn.Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Wij (Infrabel) ontvangen enkel van de NMBS en van Eurostar voor passagiers-rijpaden. Alle andere treinen worden via de NMBS geregeld.Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort. Hoe de Belgische invulling van deze richtlijn is is mij onbekend, ik ben niet goed genoeg op de hoogte van Belgische wet- en regelgeving.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:AlexNL schreef:De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?Steven schreef: Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Oh, dan is dat veranderd sinds de laatste keer, de documenten die ik toen bekeek verkeerden nog in conceptfase. Bedanktrvdborgt schreef:Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:AlexNL schreef:De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-271.html
De NMa komt pas in actie als er een betrokken partij bezwaar maakt.
Groetjes,
Rian
Ja, als je een toeslag koopt:K V B schreef:Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Dat mag onder de voorwaarden die ik al genoemd heb.K V B schreef:Met Cabotage bedoel ik niet meerderen keren stoppen in België, daarmee bedoel ik met een internationale trein ook binnenlandse reizigers vervoeren.
Voor zover ik weet mag dat niet zomaar.
PARDON ACHT EURO :/rvdborgt schreef:Ja, als je een toeslag koopt:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... CE-toeslag
Groetjes,
Rian