Pagina 9 van 11

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 15:43
door BlackEagle
In het verleden zijn er kaarten gemaakt met een overzicht van alle gecadanseerde treinverbindingen in België, door Arne Nys in 2014 en door de NMBS zelf in 2017. Met de invoering van het nieuwe vervoersplan 2020-2023 zullen die kaarten snel verouderen. Omdat ik deze spoorkaarten veel gebruik en graag een up-to-date kaart wou hebben, ben ik dan maar zelf begonnen met het maken van een spoorkaart, geïnspireerd in de eerste plaats op de oorspronkelijke kaart van Arne Nys, en voorlopig op basis van de dienstregeling van juni 2020. Het gaat nog maar om een eerste versie waar mogelijk nog foutjes in zitten, maar voorlopig ben ik al wel vrij tevreden over het resultaat.

Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
Afbeelding

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 15:46
door jan_olieslagers
Als ge dat vanaf nul hebt opgemaakt dan is er veel werk ingegaan, proficiat!
Wat wordt er bedoeld met gecadanseerde treinverbindingen?

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 15:49
door Steven
Alle verbindingen die op vaste uren rijden, kortweg alle IC, L, S treinen die elk uur op het zelfde moment in een bepaald station vertrekken, P treinen vallen hier uit de boot en internationaal verkeer kan gecadanseerd zijn maar is het daarom niet. De Benelux is dat wel, Eurostar heeft het dan weer niet.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 19:41
door trainlovertje
BlackEagle schreef: 12 sep 2020, 15:43 In het verleden zijn er kaarten gemaakt met een overzicht van alle gecadanseerde treinverbindingen in België, door Arne Nys in 2014 en door de NMBS zelf in 2017. Met de invoering van het nieuwe vervoersplan 2020-2023 zullen die kaarten snel verouderen. Omdat ik deze spoorkaarten veel gebruik en graag een up-to-date kaart wou hebben, ben ik dan maar zelf begonnen met het maken van een spoorkaart, voorlopig op basis van de dienstregeling van juni 2020. Het gaat nog maar om een eerste versie waar mogelijk nog foutjes in zitten, maar voorlopig ben ik al wel vrij tevreden over het resultaat.

Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?
Ik heb de kaart grondig bekeken (en zo ook nagekeken :wink: ) en merkte twee kleine foutjes: de S4 en de S9 stoppen niet in Haren en de L-trein Arlon - Virton - Libramont rijdt sinds een aantal jaar geleden om het uur ipv om de twee uur.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 20:41
door Steve
Inderdaad een erg mooi resultaat, erg professioneel. Goed idee ook om de frequentie aan te geven door de dikte van de lijnen. Ik zie dat je ook een paar verbindingen op die manier gebundeld hebt (bv. Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt): daar valt zeker iets voor te zeggen gezien hun gemeenschappelijke trajet, maar qua leesbaarheid zorgt het er wel voor dat je ze niet meer van elkaar kunt onderscheiden, je weet dus niet of de lijn uit Eupen naar Oostende of Kortrijk gaat. Je zou ook kunnen denken dat het om een trein gaat die gesplitst/samengevoegd wordt.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 21:56
door BlackEagle
trainlovertje schreef: 12 sep 2020, 19:41
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?
InkScape, het beste freeware alternatief voor Illustrator dat ik kon vinden.
Ik heb de kaart grondig bekeken (en zo ook nagekeken :wink: ) en merkte twee kleine foutjes: de S4 en de S9 stoppen niet in Haren en de L-trein Arlon - Virton - Libramont rijdt sinds een aantal jaar geleden om het uur ipv om de twee uur.
Bedankt voor het nazicht, hier had ik inderdaad overgekeken bij het nagaan van de dienstregelingen. Komt mee in de volgende versie!
Inderdaad een erg mooi resultaat, erg professioneel. Goed idee ook om de frequentie aan te geven door de dikte van de lijnen. Ik zie dat je ook een paar verbindingen op die manier gebundeld hebt (bv. Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt): daar valt zeker iets voor te zeggen gezien hun gemeenschappelijke trajet, maar qua leesbaarheid zorgt het er wel voor dat je ze niet meer van elkaar kunt onderscheiden, je weet dus niet of de lijn uit Eupen naar Oostende of Kortrijk gaat. Je zou ook kunnen denken dat het om een trein gaat die gesplitst/samengevoegd wordt.
Bedankt! Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.
Visueel is er ook een verschil tussen een gesplitste verbinding (in de praktijk enkel in Mol) en een halfuurcadans. Dat ga ik nog toevoegen aan de legende.
Een extra voordeel aan het bundelen van de lijnen met halfuurdienst is dat de map wat compacter wordt, wat zeker rond Brussel belangrijk was.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 22:05
door jan_olieslagers
Ik snapte maar niet hoe anderen er in slaagden om de kleine letterkes gelezen te krijgen - in mijn browser (Firefox op Ubuntu) was het prentje niet aanklikbaar of zoombaar. Uiteindelijk heb ik het bestand gedownload naar mijn eigen PC en toen kon ik er alle kanten mee uit. Voor wie het interesseert: de link is https://imgur.com/gallery/FKpGBdX

Schoonheidsfoutje: de naam van "Louvain la Neuve" ontbreekt.
Wat niets afdoet van mijn bewondering!

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 12 sep 2020, 22:25
door Steve
Nog een paar correcties (die het bundelen van lijnen in een aantal gevallen helaas nog moeilijker maken - lastige afweging tussen leesbaarheid en juistheid):

- Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
- Etterbeek wordt onterecht getoond als halte op de IC naar Luxemburg.
- Zelfde opmerking voor Merelbeke, Melle, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem, die allemaal slechts door een van beide IC's bediend worden (maar niet steeds dezelfde).
- Idem voor de tragere IC's tussen Brussel en Antwerpen: de ene stopt in Vilvoorde, de andere in Schaarbeek (tijdelijk maar wel voor langere tijd).
- En ook Angleur (enkel bediend door de IC Kortrijk - Welkenraedt).
- Halle wordt niet bediend door Doornik - Brussels Airport en slechts door één van de gebundelde IC's richting Mons (die naar Quiévrain).
- Het niet-bedienen van Weerde door de S5 is tijdelijk ivm werkzaamheden, weliswaar voor langere duur. Is het de bedoeling die tijdelijke situatie weer te geven, dan zou je de S5 eigenlijk als de S7 moeten tekenen (via Muizen) maar zonder tussenliggende haltes.
- Herent wordt (om zeer twijfelachtige redenen) niet meer richting Leuven bediend door de S9 sinds de laatste aanpassing van de dienstregeling, enkel nog richting Eigenbrakel.
- De S1 en S8 hebben niet elk halfuur dezelfde haltes, sommige stations worden slechts om het uur bediend over (bv. Buda, Kapellekerk, Ukkel-Stalle, De Hoek en Holleken op de S1, Watermaal en Profondsart op de S8).

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 10:17
door BlackEagle
Iedereen bedankt voor de waardevolle feedback! Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, waaronder extra symbolen om de stoppatronen duidelijker te maken (wat meer uitleg in volgende post).

Daarnaast heb ik ook een kaart van de weekendbediening gemaakt. Zoals steeds worden opmerkingen en feedback ten zeerste geapprecieerd.

Week: Afbeelding Weekend: Afbeelding

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 10:19
door BlackEagle
Steve schreef: 12 sep 2020, 22:25 Nog een paar correcties (die het bundelen van lijnen in een aantal gevallen helaas nog moeilijker maken - lastige afweging tussen leesbaarheid en juistheid):

- Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stations :D Omdat we in België met een soort 'verwaterd' IC-systeem zitten, is dat geen afdoende criterium (anders moest Wervik bv. ook in het vet). Ik heb wel gehanteerd dat een station minstens door élke IC die er passeert bediend moet worden (met Halle als uitzondering die de regel bevestigt, en Geraardsbergen als enige niet-IC station maar wel kruispunt van vier spoorlijnen). Voor het overige heb ik een beetje een afweging gemaakt ahv de reizigerscijfers. Voor internationale treinen zijn het steeds de stations waar altijd gestopt wordt.
- Etterbeek wordt onterecht getoond als halte op de IC naar Luxemburg.
- Zelfde opmerking voor Merelbeke, Melle, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem, die allemaal slechts door een van beide IC's bediend worden (maar niet steeds dezelfde).
- Idem voor de tragere IC's tussen Brussel en Antwerpen: de ene stopt in Vilvoorde, de andere in Schaarbeek (tijdelijk maar wel voor langere tijd).
- En ook Angleur (enkel bediend door de IC Kortrijk - Welkenraedt).
Heb nu een halve cirkel toegevoegd als symbool om dat duidelijker te maken.
- Halle wordt niet bediend door Doornik - Brussels Airport en slechts door één van de gebundelde IC's richting Mons (die naar Quiévrain).
Halle wordt blijkbaar enkel niet-bediend door de IC-06A tijdens de spits... Ik heb er nu een 'onregelmatige bediening' van gemaakt.
- Het niet-bedienen van Weerde door de S5 is tijdelijk ivm werkzaamheden, weliswaar voor langere duur. Is het de bedoeling die tijdelijke situatie weer te geven, dan zou je de S5 eigenlijk als de S7 moeten tekenen (via Muizen) maar zonder tussenliggende haltes.
Hier heb ik gekozen om dit niet te doen: de huidige intekening is eigenlijk ook correct (Mechelen-Eppegem zonder tussenstops) en het is niet de bedoeling om de exacte route steeds weer te geven als dat minder leesbaar zou zijn. Tijdelijke situaties worden meegenomen als ze in een officiële dienstregeling verschijnen (hier dus gebaseerd op de dienstregeling van juni 2020).
- Herent wordt (om zeer twijfelachtige redenen) niet meer richting Leuven bediend door de S9 sinds de laatste aanpassing van de dienstregeling, enkel nog richting Eigenbrakel.
Heb hier ook een apart symbool (pijltje) voor gemaakt.
- De S1 en S8 hebben niet elk halfuur dezelfde haltes, sommige stations worden slechts om het uur bediend over (bv. Buda, Kapellekerk, Ukkel-Stalle, De Hoek en Holleken op de S1, Watermaal en Profondsart op de S8).
Aangepast tot halve cirkels, ook Kijkuit, Antwerpen-Noorderdokken en Marchienne-au-Pont hadden dit issue.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 11:23
door trainlovertje
Weekendkaart:
IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt stopt ook in Wezemaal
De haltes Erembodegem, Serskamp, Schellebelle, Melle en Merelbeke worden aangeduid als 'onregelmatig stoppatroon', terwijl het eigenlijk dezelfde situatie is als op weekdagen.
Bij Braine-l'Alleud is een rondje te veel blijven staan :mrgreen:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 11:58
door rvdborgt
BlackEagle schreef: 20 sep 2020, 10:19
Steve schreef: 12 sep 2020, 22:25 - Wat is precies het criterium om een bepaalde halte in het vet te zetten?
Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stations :D Omdat we in België met een soort 'verwaterd' IC-systeem zitten, is dat geen afdoende criterium (anders moest Wervik bv. ook in het vet). Ik heb wel gehanteerd dat een station minstens door élke IC die er passeert bediend moet worden (met Halle als uitzondering die de regel bevestigt, en Geraardsbergen als enige niet-IC station maar wel kruispunt van vier spoorlijnen). Voor het overige heb ik een beetje een afweging gemaakt ahv de reizigerscijfers. Voor internationale treinen zijn het steeds de stations waar altijd gestopt wordt.
Hm... Noorderkempen en Bressoux zijn bv. niet vet. Ofwel: wat is je definitie van "Internationale trein" want de gewone definitie (een trein die de grens overschrijdt) lijkt niet van toepassing te zijn.

Groetjes,
Rian

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 13:09
door EBFS
Moet het half rondje bij Buda niet staan op de S-verbinding? Nu staat het op een IC.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 13:33
door overweg13
Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel wil of mag reageren, want ik sta ook in bewondering voor het geleverde resultaat. Maar ik had meteen de bedenking die ik ook bij gelijkaardige kaarten had die door de NMBS geproduceerd werden (worden?) om hun hele dienstregeling in één keer voor te stellen. Het kan ook aan mij liggen, maar het ontbreekt me aan het enthousiasme om dergelijke kaarten grondig te bestuderen, in het beste geval kijk je waarschijnlijk naar de verbinding(en) die jou in de eerste plaats aanbelang(en)t. Het is vooral de veelheid aan informatie en de manier van voorstellen (kijk maar eens naar de NZV) die er me van weerhoudt om dergelijke kaarten grondig te bestuderen. (Het zal wel niemand verbazen dat ik liever tabel per tabel in het spoorboekje uitpluis.)
Anderzijds merk ik aan de reacties dat sommigen blijkbaar toch veel beter kunnen omgaan met deze informatie dan ik en dat zal dan wel aan mij liggen.

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Geplaatst: 20 sep 2020, 14:00
door trainlovertje
overweg13 schreef: 20 sep 2020, 13:33 Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel wil of mag reageren, want ik sta ook in bewondering voor het geleverde resultaat. Maar ik had meteen de bedenking die ik ook bij gelijkaardige kaarten had die door de NMBS geproduceerd werden (worden?) om hun hele dienstregeling in één keer voor te stellen. Het kan ook aan mij liggen, maar het ontbreekt me aan het enthousiasme om dergelijke kaarten grondig te bestuderen, in het beste geval kijk je waarschijnlijk naar de verbinding(en) die jou in de eerste plaats aanbelang(en)t. Het is vooral de veelheid aan informatie en de manier van voorstellen (kijk maar eens naar de NZV) die er me van weerhoudt om dergelijke kaarten grondig te bestuderen. (Het zal wel niemand verbazen dat ik liever tabel per tabel in het spoorboekje uitpluis.)
Anderzijds merk ik aan de reacties dat sommigen blijkbaar toch veel beter kunnen omgaan met deze informatie dan ik en dat zal dan wel aan mij liggen.
Voor mij geeft zo een kaart het beste overzicht van het volledige aanbod in België. Het geeft info over rechtstreekse verbindingen en frequenties, maar niet over reistijden, al weet je dat de reistijd korter zal zijn bij lijnen met hogere frequenties, zeker als je dient over te stappen. Dat vind ik hier zo nuttig aan.