Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering Breaks

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:kan mij iemand verklaren hoe het komt dat ale 2 breaks botsen de 1e meer beschadigd is dan de andere
bij dat ongeval in lede ook, stel ? was de stuurpost toaal platgedrukt, het ander stel had alleen een paar deuken

greetz 2302
Dat zal wel afhangen zeker van de snelheid van de beide stellen? Zegt mijn gezond verstand. Maar de fysici onder ons hebben ongetwijfeld een wetenschappelijker aanpak.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:kan mij iemand verklaren hoe het komt dat ale 2 breaks botsen de 1e meer beschadigd is dan de andere
bij dat ongeval in lede ook, stel ? was de stuurpost toaal platgedrukt, het ander stel had alleen een paar deuken

greetz 2302
Dat zal wel afhangen zeker van de snelheid van de beide stellen? Zegt mijn gezond verstand. Maar de fysici onder ons hebben ongetwijfeld een wetenschappelijker aanpak.
wat mij wel opvalt is dat er al veel ongevallens zijn gebeurd met klasiekers, toeval waarschijnelijk.
en er zijn natuurlijk ook wel heel veel stellen ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HijDieHetWeet

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HijDieHetWeet »

Voor de duidelijkheid:
- M5m heeft totaal geen invloed op de modernisatie van de Breaks
- De stp tafel is nieuw, met enkele ergonomische verbeteringen. MR313 is de eerste met TBL1+
- Er is wel degelijk een logica in de nummers die in hand genomen worden: het aantal kilometers die gereden zijn na de vorige RG.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Modernisering Breaks

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:kan mij iemand verklaren hoe het komt dat ale 2 breaks botsen de 1e meer beschadigd is dan de andere
bij dat ongeval in lede ook, stel ? was de stuurpost toaal platgedrukt, het ander stel had alleen een paar deuken

greetz 2302
Dat zal wel afhangen zeker van de snelheid van de beide stellen? Zegt mijn gezond verstand. Maar de fysici onder ons hebben ongetwijfeld een wetenschappelijker aanpak.
Oh, er kunnen een hoop factoren in spel zijn.
Als twee Break stuurposten tegen elkaar knallen dan zal er mogelijks een van de twee net iets eerder beginnen met vervormen dan de andere. Daar kunnen een hoop redenen voor zijn:
- Ondanks identiek ontwerp kan het zijn dat de ene net iets sterker is dan de andere, omdat er een andere lading staal gebruikt is of de lassers die dag beter in vorm waren of zo.
- Staal word met de tijd harder, dus een leeftijdsverschil tussen beide stellen kan een rol spelen.
- Gewoon toeval...

Als de ene stuurppost eerder begint met vervormen dan de andere dan neemt die energie weg die anders de andere stuurpost zou vervormen. Resultaat: De stuurpost die het eerst begeeft raakt het meest beschadigt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

K V B schreef:
overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:kan mij iemand verklaren hoe het komt dat ale 2 breaks botsen de 1e meer beschadigd is dan de andere
bij dat ongeval in lede ook, stel ? was de stuurpost toaal platgedrukt, het ander stel had alleen een paar deuken

greetz 2302
Dat zal wel afhangen zeker van de snelheid van de beide stellen? Zegt mijn gezond verstand. Maar de fysici onder ons hebben ongetwijfeld een wetenschappelijker aanpak.
Oh, er kunnen een hoop factoren in spel zijn.
Als twee Break stuurposten tegen elkaar knallen dan zal er mogelijks een van de twee net iets eerder beginnen met vervormen dan de andere. Daar kunnen een hoop redenen voor zijn:
- Ondanks identiek ontwerp kan het zijn dat de ene net iets sterker is dan de andere, omdat er een andere lading staal gebruikt is of de lassers die dag beter in vorm waren of zo.
- Staal word met de tijd harder, dus een leeftijdsverschil tussen beide stellen kan een rol spelen.
- Gewoon toeval...

Als de ene stuurppost eerder begint met vervormen dan de andere dan neemt die energie weg die anders de andere stuurpost zou vervormen. Resultaat: De stuurpost die het eerst begeeft raakt het meest beschadigt.
aaah, hartelijk bedankt !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

HijDieHetWeet schreef:Voor de duidelijkheid:
- M5m heeft totaal geen invloed op de modernisatie van de Breaks
- De stp tafel is nieuw, met enkele ergonomische verbeteringen. MR313 is de eerste met TBL1+
- Er is wel degelijk een logica in de nummers die in hand genomen worden: het aantal kilometers die gereden zijn na de vorige RG.
dat de stuurposttafel nieuw zou zijn had ik wel verwacht, maar veranderd er ook iets aan de besturing ?
bv. tractie en rem hendel in een ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Marcad
Berichten: 525
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Marcad »

Salut,

De breaks die voor modernisering in Mechelen zijn hadden hun laatste RIK in 2003 gekregen.
Behalve natuurlijk de 308 die haar laatste RIK had op 01-03-00 en in Mechelen al jaren daar is.

Hier is een lijst met de breaks die hun laatste RIK in 2003 en 2004 hadden.
Sommigen hebben al een RIK in de laatste maanden gekregen.
Rood : voor modernisering
Groen : normaale revisie

308 : 01-03-00

345 : 08-01-03 => 26-06-08
380 : 30-01-03
301 : 31-01-03 => 29-10-08
437 : 06-02-03 => 01-07-08
360 : 17-02-03 => 31-03-08
376 : 27-02-03 => 06-08-08
419 : 07-03-03 => 19-08-08

378 : 24-03-03
379 : 04-04-03 => 18-12-08
424 : 17-04-03 => 26-09-08

303 : 06-05-03
384 : 19-05-03 => 18-11-08
369 : 23-05-03 => 15-10-08

370 : 03-06-03
375 : 16-06-03 => 18-09-08
377 : 20-06-03 => 05-09-08

304 : 30-06-03
313 : 11-07-03
381 : 17-07-03 => 03-10-08
385 : 28-07-03
391 : 13-08-03
428 : 14-08-03 => 14-11-08
392 : 25-08-03 => 28-11-08

386 : 01-09-03
383 : 09-09-03
329 : 15-09-03
396 : 25-09-03
368 : 29-09-03
367 : 14-10-03
372 : 24-10-03
406 : 31-10-03
423 : 20-11-03
390 : 28-11-03
413 : 12-12-03
410 : 22-12-03
311 : 21-01-04
330 : 27-01-04
395 : 10-02-04
315 : 20-02-04
405 : 27-02-04
408 : 04-03-04
371 : 12-03-04
316 : 25-03-04
401 : 30-03-04
338 : 09-04-04

het is een lijst die ik doe toen ik de breaks spot, dus er zijn ook andere die al een RIK hadden maar ik heb ze nog niet gezien :)

A+
Marcad
Laatst gewijzigd door Marcad op 03 mar 2009, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
HijDieHetWeet

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HijDieHetWeet »

Alle Breaks die dit jaar binnenkomen staan idd in het lijstje. Een afwijking zou eventueel de 321/429 kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Bart »

HijDieHetWeet schreef:Alle Breaks die dit jaar binnenkomen staan idd in het lijstje. Een afwijking zou eventueel de 321/429 kunnen zijn.
En wat met de vierledige?
Daar is het de laatste tijd stil rond....
Nieuws?
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Terminus »

Bart schreef: En wat met de vierledige?
Daar is het de laatste tijd stil rond....
Nieuws?
De modernisering hiervan staat op officiële NMBS-powerpoints voorzien voor 2015 of 2016...
Presario

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Presario »

Waar kan je deze power-points vinden?
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Terminus »

Presario schreef:Waar kan je deze power-points vinden?
Ik zou eens moeten zoeken. Het is degene die gaat over o.a. modernisering M5, aanpassing I10 en I6 aan rijden op HSL, modernisering breaks,...
Wimpie

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Wimpie »

HLE 2302 schreef:
overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:kan mij iemand verklaren hoe het komt dat ale 2 breaks botsen de 1e meer beschadigd is dan de andere
bij dat ongeval in lede ook, stel ? was de stuurpost toaal platgedrukt, het ander stel had alleen een paar deuken

greetz 2302
Dat zal wel afhangen zeker van de snelheid van de beide stellen? Zegt mijn gezond verstand. Maar de fysici onder ons hebben ongetwijfeld een wetenschappelijker aanpak.
wat mij wel opvalt is dat er al veel ongevallens zijn gebeurd met klasiekers, toeval waarschijnelijk.
en er zijn natuurlijk ook wel heel veel stellen ...

toevallig? Niet echt, als je de remming met de klasiekjes vergelijkt met een AM96 geeft dit toch enige verduidelijking

Greetz
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Modernisering Breaks

Bericht door FLV-FGSP »

Terminus schreef:
Presario schreef:Waar kan je deze power-points vinden?
Ik zou eens moeten zoeken. Het is degene die gaat over o.a. modernisering M5, aanpassing I10 en I6 aan rijden op HSL, modernisering breaks,...
Zie http://www.bttb.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=266&p=1604
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

dit wil niks zeggen hoor, bij nader inzien zal dit vooral zijn omdat ze al heel lang bollen, er heel veel van rondrijden enz. zijn

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie