Eerste reis van de 5519

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Davyd
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Davyd »

Zijn er al wat tickets de deur uit?
DR-fan
Berichten: 554
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door DR-fan »

Jan-Mark schreef: 24 mei 2024, 21:07 - Voor de fotografen onder ons: er zijn veel stops voorzien onderweg. Het is dus de moeite meer dan waard om als fotograaf deel te nemen aan deze rit. Jullie kunnen je verwachten aan zo'n 15 fotostops. Vanzelfsprekend is hierbij rekening gehouden met de juiste zonnestand!
Gezien de huidige regelgeving zullen dat dan wel stops in stations zijn. Veel getrek en geduw dus en altijd mensen in de weg - om van ongewenste schaduwen maar te zwijgen :(
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door wattman »

Vooral uitgaan van het zwartse scenario, en thuis blijven. Kan het alleen meevallen . 8)
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Jan-Mark
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Jan-Mark »

Ik ben blij om te kunnen melden dat we inmiddels al meer dan 200 biljetten hebben verkocht! Er zijn nog steeds plaatsen beschikbaar, dus als u nog twijfelt om mee te gaan kunt u nog steeds aanmelden voor de rit. De samenstelling van de trein is inmiddels bevestigd, het is dus een unieke kans om te profiteren van de catering in het M4 BDK-rijtuig. Naast de diverse haltes op stations onderweg komen we ook langs mooie lijnen zoals de industriële omgeving rond L125A, het Maasdal rond L125 en hebt u gelegenheid om eens te genieten van het vertrek van een dieseltrein vanuit een station in een tunnel...
Davyd
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Davyd »

Wat is de correcte samenstelling van de trein dan?
BrunoB
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jul 2020, 14:32
Locatie: Zwijndrecht (NL)
Contacteer:

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door BrunoB »

De trein zal uiteraard getrokken worden door de 5519 en bestaan uit een zestal M4 rijtuigen, te weten een BDk (tweede klasse met dienstafdeling en keuken), drie keer een B (tweede klasse), een A (eerste klasse) en een AD (eerste klasse met dienstafdeling). Achterop de trein zal zich nog een NMBS 21/27 bevinden.
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Lukas »

Hoi,

Jan-Mark,

Ik heb nog geen ticket gekregen...Is dit normaal?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Jan-Mark
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Jan-Mark »

Dag Lukas, als het goed is heb je een bevestiging van je boeking ontvangen per mail. Bij het opstappen op de trein ontvang je van ons een papieren biljet.
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Lukas »

Hoi,

Jan-Mark,

Ik heb die bevestiging inderdaad gekregen. Tot zaterdag!!
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
ovspotter_be
Berichten: 809
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door ovspotter_be »

DR-fan schreef: 05 jun 2024, 09:56 Gezien de huidige regelgeving zullen dat dan wel stops in stations zijn. Veel getrek en geduw dus en altijd mensen in de weg - om van ongewenste schaduwen maar te zwijgen :(
Als ik eventjes de dienstregeling bekijk zijn de meeste fotostops inderdaad in stations: o.a. Mortsel-Liersesteenweg, Antwerpen-Dam, Lier, Wolfstee, Geel, Tongeren, Herstal, Liège-Guillemins, Ougrée, Statte, Marche-Dames, Ottignies, Leuven, Merode en Brussel-Luxemburg.
Davyd
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Davyd »

Hallo

Waar kan deze dienstregeling gevonden worden?
ovspotter_be
Berichten: 809
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door ovspotter_be »

Deze heb ik gevonden op een interne applicatie van de NMBS, dus jammer genoeg niet publiekelijk beschikbaar.
DR-fan
Berichten: 554
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door DR-fan »

wattman schreef: 10 jun 2024, 07:55 Vooral uitgaan van het zwartse scenario, en thuis blijven. Kan het alleen meevallen . 8)
Nee, uitgaan van de huidige realiteit om te vermijden dat sommigen gaan geloven dat het fotostops zoals vroeger worden. En ik ga inderdaad niet mee: sommige mensen moeten in het weekend werken zodat de treintjes blijven rijden :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1222
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door Tim »

Tja, de tijd van uitstappen in volle baan en de sporen oversteken zal wel definitief tot het verleden behoren.

Veiligheid is zeker belangrijk maar we zijn tegenwoordig teveel geëvolueerd naar een 'regeltjesmaatschappij'. Zeker bij Infrabel waar er voor alles en nog wat tientallen procedures bestaan :roll:
jpvdveer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eerste reis van de 5519

Bericht door jpvdveer »

Enorme dank aan de organisatoren is op zijn plaats - ik kijk terug op een zeer geslaagde dag. Er is ongelooflijk veel werk verzet en het resultaat mag er zijn. Hoogtepunten waren voor mij persoonlijk de fotostop in Antwerpen-Dam en de diverse "concerten" die de 5519 richting het eind toe ten gehore gaf. Met, naar ik begrijp, 220 aanmeldingen is de dag ook op dit vlak een doorslaand succes gebleken. Het weer zat niet mee maar op cruciale momenten brak de zon steeds gelukkig even door. Onderstaand enkele foto's, onder meer van de voormalige halte Antwerpen-Oost die ik vanuit de trein kon fotograferen. De catering was voortreffelijk en ik hoorde veel positieve geluiden over de kwaliteit van de (vers klaargemaakte!) sandwiches.

Van te voren leek het geplande aantal van 15 fotostops mij al niet realistisch, en ook teveel van het goede. Als suggestie richting de toekomst zou ik meegeven om het aantal fotostops te beperken en ook één langere stop in te plannen. Dit had bijvoorbeeld in Luik gekund (even los van de opgelopen vertraging) - het is voor velen vast leuk om hier even te kunnen spotten of (bv. voor meereizende partners) gewoon even een cappuccino te kunnen drinken.

Door "spoorlopers" in Duffel liep de trein (en ook andere treinen, onder andere een Beneluxtrein) al vroeg een flinke vertraging op. Ik begrijp dat het hier om fotografen ging die het nodig vonden zeer dicht op de perronrand te gaan staan, en daarmee het intrusiealarm hadden doen afgaan. Dat is betreurenswaardig. De "angstloc" kwam van pas omdat de elektrische voeding van de 5519 het al vrij vroeg begaf. Bij de fotostops de gebruikelijke taferelen maar over het algemeen liep dat toch behoorlijk goed - en dankzij een strakke organisatie in Tongeren zelfs uitmuntend.

Twee fotostops (Ougrée, Marche-les-Dames) konden niet doorgaan omdat de treindienstleiding niet meewerkte - maar dat zal (bv. in Marche-les-Dames) misschien ook het gevolg zijn van het feit dat we niet op tijd waren? Positief effect was dat we hierdoor uiteindelijk de opgelopen vertraging geheel inliepen en op tijd terug in Schaarbeek waren. Dit was van belang ook met het oog op de massale opkomst uit Nederland (ik sprak iemand die die avond nog terug in Enschede moest zien te geraken!) Uiteindelijk waren konden 8 van de geplande fotostops doorgang vinden (Antwerpen-Dam, Tongeren, Liège Guillemins, Statte, Ottignies, Merode, Brussel Luxemburg, Schaarbeek) - wat mij betreft een prima aantal.

Nogmaals hartelijk dank en ik kijk uit naar de volgende ritten! Heel wat materieelseries die de komende tijd buiten dienst gaan :roll:

EDIT - ik kwam voor eventuele fotografen langs de lijn nog een link tegen naar de mogelijkheid van een vrijwillige donatie die ik ook graag hier even deel:

https://www.paypal.com/donate/?hosted_b ... MTZieXRlcw

Antwerpen Dam
Antwerpen Dam
Antwerpen Oost
Antwerpen Oost
Tongeren
Tongeren
Liège Guillemins
Liège Guillemins
Statte
Statte
Schaarbeek
Schaarbeek
Plaats reactie