Ze gebruiken hier onvoorzien als synoniem voor ontijdig, dus het is een onvoorziene ontkoppeling als in dat het normaal niet had gemoeten in de dienstregeling maar nu uitzonderlijk wel door de problemen op lijn 161, maar het was wel degelijk de bedoeling om de stellen op dat moment te ontkoppelen.
Daarnaast, je kan niks tussen de stellen doorgeven van etcs door de koppeling, da's daar niet op gemaakt, dus als er geen stuurpost in dienst is in een stel staat die altijd in standby en gaat die niet tussenkomen. Er kan zoals gezegd een ander stel gekoppeld zijn waar die etcs niks van weet dus als die dan tussenkomt ga je ook niet kunnen rijden. Moest je met geld genoeg alles vanaf nul opnieuw beginnen met nieuwe systemen en treinen zouden er misschien systemen kunnen gemaakt worden die daar rekening mee kunnen houden maar dat gaat nu dus niet. De stilstandbewaking bij etcs is dus iets dat enkel werkt met een stuurpost in dienst.
Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Okee, dank voor de verduidelijking. Mij zou het logisch lijken dat een EVC* in standby-modus de rem actief laat, en ze pas lost na indienststelling en de nodige controles... Zo doet men toch ook met de auto? Aankomen, parkeren, handrem op. Instappen, motor starten, gordel aan, ..., handrem los, rijden.als er geen stuurpost in dienst is in een stel staat die altijd in standby en gaat die niet tussenkomen
En ja, natuurlijk, met een wit blad papier helemaal opnieuw beginnen is nauwelijks voor te stellen, te complex, te duur, te langdurig.
* verklaring terminologie: o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... rol_System
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Een desiro die houdt zichzelf stil als er geen stuurpost in dienst staat bijvoorbeeld, maar dat staat dan los van de etcs, dat is de boordcomputer zelf die dat doet, en gekoppelde desiro's babbelen met mekaar door de koppeling. Oudere treinen hebben die systemen gewoon niet en ze gaan ze er ook niet meer in zetten.jan_olieslagers schreef: ↑25 mei 2024, 03:44 Okee, dank voor de verduidelijking. Mij zou het logisch lijken dat een EVC* in standby-modus de rem actief laat, en ze pas lost na indienststelling en de nodige controles... Zo doet men toch ook met de auto? Aankomen, parkeren, handrem op. Instappen, motor starten, gordel aan, ..., handrem los, rijden.
Dat gezegd is het ooit ook wel al gebeurd in Brussel-Noord met twee desiro's die alleen op pad zijn gegaan richting Schaarbeek maar dat was met kapotte desiro's die op voertuig stonden om mee te kunnen slepen met de batterij uit en waar de boordcomputer dus was uitgeschakeld. Het blijft allemaal een risico als je iets rap rap wil doen en niet goed nadenkt of niet helemaal op de hoogte bent van de situatie.
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Twee correcte analyses,dank U ...er zijn nog pros hier...Eimai schreef: ↑25 mei 2024, 10:12Een desiro die houdt zichzelf stil als er geen stuurpost in dienst staat bijvoorbeeld, maar dat staat dan los van de etcs, dat is de boordcomputer zelf die dat doet, en gekoppelde desiro's babbelen met mekaar door de koppeling. Oudere treinen hebben die systemen gewoon niet en ze gaan ze er ook niet meer in zetten.jan_olieslagers schreef: ↑25 mei 2024, 03:44 Okee, dank voor de verduidelijking. Mij zou het logisch lijken dat een EVC* in standby-modus de rem actief laat, en ze pas lost na indienststelling en de nodige controles... Zo doet men toch ook met de auto? Aankomen, parkeren, handrem op. Instappen, motor starten, gordel aan, ..., handrem los, rijden.
Dat gezegd is het ooit ook wel al gebeurd in Brussel-Noord met twee desiro's die alleen op pad zijn gegaan richting Schaarbeek maar dat was met kapotte desiro's die op voertuig stonden om mee te kunnen slepen met de batterij uit en waar de boordcomputer dus was uitgeschakeld. Het blijft allemaal een risico als je iets rap rap wil doen en niet goed nadenkt of niet helemaal op de hoogte bent van de situatie.
1 gekend technisch"probleem" waar niks aan gedaan wordt.....
2 gebrekkige documenten die de treinbestuurder verplicht zou moeten opvolgen in geval van..(dépannage anno stoomtijdperk).
Na het ongeval van de gare de Lyon bijvoorbeeld ,heeft de SNCF hierop goed gereageerd en hun philosophie bij het ontwikkelen van dit soort documenten aangepast.
Nogmaals blijkt dat het onderdeel "rem" het gevaarlijkste , moeilijkste en onderschatte onderdeel is van een opleiding tot treinbestuurder.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Velen lachen als je zegt dat je afzonderlijk les krijgt over rem. Maar laat ons duidelijk zijn naast seinen en bijhorende regels is het deel REM heel belangrijk zoals je zelf aangeeft. Los van welke computer die er zich ook aan boord van de trein mag bevinden. Want een computer doet ook maar wat de mens hem heeft opgedragen.
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Allen bedankt voor de uitleg. Het blijft wachten op het formele verslag, dat zal een tijd kunnen duren denk ik. Tot zolang denk ik dat we mogen uitgaan van (minstens een) menselijke fout.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.