Uitval treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Davyd
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Uitval treinen

Bericht door Davyd »

Hallo

Weet er iemand wat er de laatste weken aan de hand is met P7001 en P7002 en de terugkerende treinen P8001 en P8002? Rijden meer niet dan wel. Is dit telkens door defect materieel of is er meer aan de hand. Toch druk bezette treinen tussen Oostende en Schaarbeek. Zeker nu P8054 en P8055 uit Gent niet meer rijden zorgt dit voor 40min langere reistijd in de avond.
trein9292
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2024, 09:56

Re: Uitval treinen

Bericht door trein9292 »

Aanvullend hieraan: iemand een idee waarom de reeks 26xx (Antwerpen - Bru Airport - Hasselt) heel de dag geschrapt is, in beide richtingen?
Gisteren was er ook al heel wat uitval.
Klassiekje
Berichten: 615
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Uitval treinen

Bericht door Klassiekje »

trein9292 schreef: 19 jan 2024, 09:57 Aanvullend hieraan: iemand een idee waarom de reeks 26xx (Antwerpen - Bru Airport - Hasselt) heel de dag geschrapt is, in beide richtingen?
Gisteren was er ook al heel wat uitval.
Technische problemen met de hele reeks MR96 (radar ETCS)
trein9292
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2024, 09:56

Re: Uitval treinen

Bericht door trein9292 »

Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 10:39
trein9292 schreef: 19 jan 2024, 09:57 Aanvullend hieraan: iemand een idee waarom de reeks 26xx (Antwerpen - Bru Airport - Hasselt) heel de dag geschrapt is, in beide richtingen?
Gisteren was er ook al heel wat uitval.
Technische problemen met de hele reeks MR96 (radar ETCS)
Oei, waar komt dat opeens vandaan?
Hopelijk snel opgelost!
4017-4018
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Uitval treinen

Bericht door 4017-4018 »

Dus alle MR96's rijden niet?
Ciao Ciao
Klassiekje
Berichten: 615
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Uitval treinen

Bericht door Klassiekje »

Als er door een grote hoeveelheid sneeuw een egale laag wordt gevormd heeft de ETCS-radar daar blijkbaar problemen mee met foutieve snelheidsweergaves tot gevolg.
Om één of andere reden hebben vooral de MR96 daar nu last mee, maar alleen op plaatsen waar er nog veel sneeuw ligt dus.
ronny
Berichten: 558
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Uitval treinen

Bericht door ronny »

De eurostars rijden ook niet meer. Er is er eentje defect gevallen rond Mechelen.
jpvdveer
Berichten: 342
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Uitval treinen

Bericht door jpvdveer »

Ho ho - er valt inderdaad een aantal treinen tussen Brussel en Parijs uit, maar de rest rijdt normaal. Alleen de treinen in onderstaand overzicht rijden niet.

https://www.eurostar.com/be-en/travel-i ... dates/7905
maarten
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Uitval treinen

Bericht door maarten »

Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 12:46 Als er door een grote hoeveelheid sneeuw een egale laag wordt gevormd heeft de ETCS-radar daar blijkbaar problemen mee met foutieve snelheidsweergaves tot gevolg.
Om één of andere reden hebben vooral de MR96 daar nu last mee, maar alleen op plaatsen waar er nog veel sneeuw ligt dus.
"wrong kind of snow", dat hebben we eerder gehoord.

Maar dat betekent dat ETCS in de scandinavische landen vrijwel een onmogelijkheid is? Want daar valt vaker sneeuw en zal ook vaker een egale laag vormen. Zweden heeft op een aantal trajecten toch al ETCS?
Odometrie op basis van radar is toch geen nieuw iets? En niet uniek voor ETCS?
TB_worden
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Uitval treinen

Bericht door TB_worden »

Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 10:39
trein9292 schreef: 19 jan 2024, 09:57 Aanvullend hieraan: iemand een idee waarom de reeks 26xx (Antwerpen - Bru Airport - Hasselt) heel de dag geschrapt is, in beide richtingen?
Gisteren was er ook al heel wat uitval.
Technische problemen met de hele reeks MR96 (radar ETCS)
Gisteren gemerkt.

Twee MS96's na elkaar - 5u37 en 6u37 - die respectievelijk 200 en 400 meter uit Hasselt geraakten en dan maar terugkropen naar het perron.

Bij de eerste zat ik in het compartimentje achter de TB Wen hoorde ik hem inderdaad bellen over ETCS-problemen (geen snelheidsindicatie).

Dan op de good old Break (L Hasselt-Leuven) die wel tot in Leuven geraakte. Van daaruit met een MS96 wel tot in de luchthaven geraakt.

Het voordeel op het vroege uur is wel dat er veel 'habitué's' aan boord zitten en zeer begripvol reageerden op de verontschuldigingen van de TBG. Zo hoort het.

Terzijde, hoe komt het eigenlijk dat spoorwijzigingen rapper op de app dan in het station staan?

Gisteren via Brussel-Noord terug naar Hasselt gespoord. In de app stond de spoorwijziging van 5 naar 3 al snel weergegeven terwijl er op de schermen in het station niks verandrd was.

Daarom beginnen twijfelen, zeker toen op de perronborden op spoo5 ook nog eens gewoon de trein aangekondigd werd. Toen een minuutje voor de aankomst plots toch => 3 verscheen nog veel mensen zien lopen :wink:
TB_worden
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Uitval treinen

Bericht door TB_worden »

4017-4018 schreef: 19 jan 2024, 11:14 Dus alle MR96's rijden niet?
Van Leuven naar Gent via Brussels Airport bolde wel.
trainlovertje
Berichten: 2526
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitval treinen

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 19 jan 2024, 14:22 Maar dat betekent dat ETCS in de scandinavische landen vrijwel een onmogelijkheid is? Want daar valt vaker sneeuw en zal ook vaker een egale laag vormen. Zweden heeft op een aantal trajecten toch al ETCS?
Met MR96 zal het in Scandinavië misschien onmogelijk zijn, maar daarom met de rest van de treinen nog niet :wink:
Niet te vlug panikeren; het probleem zal grondig onderzocht en aangepakt worden.
dentheo
Berichten: 8221
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uitval treinen

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 12:46 Als er door een grote hoeveelheid sneeuw een egale laag wordt gevormd heeft de ETCS-radar daar blijkbaar problemen mee met foutieve snelheidsweergaves tot gevolg.
Om één of andere reden hebben vooral de MR96 daar nu last mee, maar alleen op plaatsen waar er nog veel sneeuw ligt dus.

Maar dat is toch geen nieuw probleem , in Zwitserland 10-15 jaar geleden wel...toen men radar koos omdat de wielen veel te veel bleken te slippen om een goed afstandsmeting mogelijk te maken voor ETCS. Hoe de problemen daar toen opgelost zijn weet ik niet meer...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22792
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitval treinen

Bericht door Steven »

maarten schreef: 19 jan 2024, 14:22
Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 12:46 Als er door een grote hoeveelheid sneeuw een egale laag wordt gevormd heeft de ETCS-radar daar blijkbaar problemen mee met foutieve snelheidsweergaves tot gevolg.
Om één of andere reden hebben vooral de MR96 daar nu last mee, maar alleen op plaatsen waar er nog veel sneeuw ligt dus.
"wrong kind of snow", dat hebben we eerder gehoord.

Maar dat betekent dat ETCS in de scandinavische landen vrijwel een onmogelijkheid is? Want daar valt vaker sneeuw en zal ook vaker een egale laag vormen. Zweden heeft op een aantal trajecten toch al ETCS?
Odometrie op basis van radar is toch geen nieuw iets? En niet uniek voor ETCS?
Ik vermoed dat het meer precies om etcs1 gaat en minder om etcs2. Het is dan ook nog typisch voor een bepaald type trein dus geen voorbarige conclusies trekken 😉
HLE18
Berichten: 468
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Uitval treinen

Bericht door HLE18 »

dentheo schreef: 19 jan 2024, 16:08 Maar dat is toch geen nieuw probleem , in Zwitserland 10-15 jaar geleden wel...toen men radar koos omdat de wielen veel te veel bleken te slippen om een goed afstandsmeting mogelijk te maken voor ETCS. Hoe de problemen daar toen opgelost zijn weet ik niet meer...
Tja dat vraag ik mij dikwijls af, alles wat ze nieuw kopen zit vol kinderziektes alsof de fabrikanten telkens met nieuwe mensen van scratch iets ontwerpen. Vandaag ook weer: een M7 tijdens de rit vanzelf ontkoppeld, je zou toch verwachten dat Alstom daar ondertussen voldoende ervaring mee heeft.
Plaats reactie