Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
hallo,
lang geleden geweest in Brussels Airport station maar als je van trein beneden wisselt tussen sporen 1,2,3 moet je de Diabolotoeslag niet betalen toch ?
reis met off peak unlimited en zou reizen Mechelen - Brussels Airport overstap - Dinant bijvoorbeeld
de toegangspoortjes staan toch boven niet ?
Erwin
lang geleden geweest in Brussels Airport station maar als je van trein beneden wisselt tussen sporen 1,2,3 moet je de Diabolotoeslag niet betalen toch ?
reis met off peak unlimited en zou reizen Mechelen - Brussels Airport overstap - Dinant bijvoorbeeld
de toegangspoortjes staan toch boven niet ?
Erwin
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
De poortjes zijn er enkel voor mensen die het station verlaten.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Je kunt via de trappen of liften van perron overstappen zonder door de poortjes te hoeven.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Idd, overstappen op de luchthaven is gratis.
Je zult bij de NMBS je reis wel in 2x moeten opvragen, want "het systeem" gaat uit van een overstaptijd van 45 minuten.
Via https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dl lukt dat ook in 1x, als je bij het viastation "Brussels Airport" invult.
Je zult bij de NMBS je reis wel in 2x moeten opvragen, want "het systeem" gaat uit van een overstaptijd van 45 minuten.
Via https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dl lukt dat ook in 1x, als je bij het viastation "Brussels Airport" invult.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
En overstappen van trein naar bus of omgekeerd, wat soms handig kan zijn, kan evenmin zonder diabolotoeslag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Hoe doe je dat? Niet dus. Je probeert een andere oplossing te zoeken, zoals bijvoorbeeld een overstap in Zaventem i.p.v. de luchthaven, maar het is niet evident. Met andere woorden: de luchthaven komt absoluut niet in aanmerking voor een versterking van het plaatselijke OV. Sommigen zullen zeggen: dat is ook niet de bedoeling, maar het zou perfect kunnen zonder die toeslag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Inderdaad, het zou een ideaal transferium kunnen zijn. Zeker met een grootse fietsparking zou dat een enorme aanzuig van treinreizigers kunnen veroorzaken. De diabolotoeslag houdt dat helaas tegen.overweg13 schreef: ↑04 aug 2023, 19:36 Hoe doe je dat? Niet dus. Je probeert een andere oplossing te zoeken, zoals bijvoorbeeld een overstap in Zaventem i.p.v. de luchthaven, maar het is niet evident. Met andere woorden: de luchthaven komt absoluut niet in aanmerking voor een versterking van het plaatselijke OV. Sommigen zullen zeggen: dat is ook niet de bedoeling, maar het zou perfect kunnen zonder die toeslag.
Die NV uitkopen zou een quick win kunnen zijn voor de mobiliteit in de noordrand...
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
... waarvoor helaas geen enkele politieke motivatie of interesse bestaat. Het zoveelste goede idee dat een schone droom zal blijven.Die NV uitkopen zou een quick win kunnen zijn voor de mobiliteit in de noordrand...
Een moeilijkheid zou overigens zijn dat het niet zo eenvoudig is om een verbinding te maken met de fietsostrade F3, die passeert immers pal doorheen de dorpskern, langs het spoor, terwijl de luchthaven aan de noordoostkant ligt. Zou de oude spoorbedding daar nog kunnen hergebruikt worden?
Maar ook zonder die fietsers is het potentieel erg groot, jawel.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 05 aug 2023, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Inderdaad, het station onder de luchthaven zou een veel sterkere overstapknoop kunnen zijn. Ik ga enkele keren per jaar van Leuven naar Melsbroek en terug en moet dan de opties via de luchthaven uitfilteren.
Afgezien daarvan zie ik ook wel een klein voordeel aan die PPS-constructie: het project werd op tijd en binnen budget opgeleverd. Dat was met de normale gesegmenteerde manier van financiering door de federale staat nooit gelukt. Alleen betaalt de federale staat nu via Infrabel van 2012 - 2047 ieder jaar iets terug aan de NV Northern Diabolo ... Over de hele periode bekeken is het duurder, maar voor de noodlijdende schatkist is deze constructie handiger.
Overigens: als er geen assistentie aanwezig is op het station, staan de poortjes open. Dat is structureel het geval voor 6:00 en na 23:00 uur, maar soms ook op andere momenten.
Afgezien daarvan zie ik ook wel een klein voordeel aan die PPS-constructie: het project werd op tijd en binnen budget opgeleverd. Dat was met de normale gesegmenteerde manier van financiering door de federale staat nooit gelukt. Alleen betaalt de federale staat nu via Infrabel van 2012 - 2047 ieder jaar iets terug aan de NV Northern Diabolo ... Over de hele periode bekeken is het duurder, maar voor de noodlijdende schatkist is deze constructie handiger.
Overigens: als er geen assistentie aanwezig is op het station, staan de poortjes open. Dat is structureel het geval voor 6:00 en na 23:00 uur, maar soms ook op andere momenten.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Waar zou de tram uit Brussel moeten stoppen, eigenlijk? Het oude treinstation en het laatste stuk bedding lijken mij daartoe ideaal. Ook al qua bereikbaarheid voor Deloitte en KPMG.jan_olieslagers schreef: ↑05 aug 2023, 00:19... waarvoor helaas geen enkele politieke motivatie of interesse bestaat. Het zoveelste goede idee dat een schone droom zal blijven.Die NV uitkopen zou een quick win kunnen zijn voor de mobiliteit in de noordrand...
Een moeilijkheid zou overigens zijn dat het niet zo eenvoudig is om een verbinding te maken met de fietsostrade F3, die passeert immers pal doorheen de dorpskern, langs het spoor, terwijl de luchthaven aan de noordoostkant ligt. Zou de oude spoorbedding daar nog kunnen hergebruikt worden?
Maar ook zonder die fietsers is het potentieel erg groot, jawel.
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Zo'n gek idee is dat niet en dat is zo'n 2 jaar geleden dan ook gebeurd. Er ligt een stuk fietssnelweg tussen de F3 en de A201 op de oude spoorbedding. Enkel een kwalitatieve 'inrit' tot de luchthaven mist nog, maar dit is voorzien in de volledige herontwikkeling van het gebied voor de terminal als ik mij niet vergis.jan_olieslagers schreef: ↑05 aug 2023, 00:19 Een moeilijkheid zou overigens zijn dat het niet zo eenvoudig is om een verbinding te maken met de fietsostrade F3, die passeert immers pal doorheen de dorpskern, langs het spoor, terwijl de luchthaven aan de noordoostkant ligt. Zou de oude spoorbedding daar nog kunnen hergebruikt worden?
Zie https://www.brusselsairport.be/nl/press ... port-ready
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Er staat niks vermeld over de herontwikkeling van dat gebied. Bovendien is het toenmalige plan - Brussels Airport 2040 - helemaal de schop op gegaan als gevolg van Covid.FrederikD schreef: ↑07 aug 2023, 10:10Zo'n gek idee is dat niet en dat is zo'n 2 jaar geleden dan ook gebeurd. Er ligt een stuk fietssnelweg tussen de F3 en de A201 op de oude spoorbedding. Enkel een kwalitatieve 'inrit' tot de luchthaven mist nog, maar dit is voorzien in de volledige herontwikkeling van het gebied voor de terminal als ik mij niet vergis.jan_olieslagers schreef: ↑05 aug 2023, 00:19 Een moeilijkheid zou overigens zijn dat het niet zo eenvoudig is om een verbinding te maken met de fietsostrade F3, die passeert immers pal doorheen de dorpskern, langs het spoor, terwijl de luchthaven aan de noordoostkant ligt. Zou de oude spoorbedding daar nog kunnen hergebruikt worden?
Zie https://www.brusselsairport.be/nl/press ... port-ready
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Zo is er dus eigenlijk ook best een goeie verbinding in het weekend mogelijk tussen Nederland/Noorderkempen en extra tussen Antwerpen en Leuven.
De Beneluxtrein komt aan op Airport om xx:50 en dan wacht je op hetzelfde spoor 3 tot xx:02 om met de S19 non-stop door te reizen naar Leuven, aankomst xx:15.
En omgekeerd:
Leuven xx:48
Airport xx:01-xx:11 (zelfde spoor 1)
Antwerpen xx:42
De Beneluxtrein komt aan op Airport om xx:50 en dan wacht je op hetzelfde spoor 3 tot xx:02 om met de S19 non-stop door te reizen naar Leuven, aankomst xx:15.
En omgekeerd:
Leuven xx:48
Airport xx:01-xx:11 (zelfde spoor 1)
Antwerpen xx:42
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
Uit cijfers die parlementslid Kim Buyst opvroeg bij de NMBS en Infrabel blijkt dat de Diabolo-verbinding de NMBS en Infrabel de afgelopen 13 jaar zo'n 446 miljoen euro heeft gekost. Dat geld vloeit naar buitenlandse privé-investeerders. Dit wurgcontract verplicht jou en onze spoorbedrijven nog tot 2047 hen jaarlijks zo'n 36 miljoen euro te betalen. Je betaalt zelfs twee keer: de diabolotoeslag via je treinticket én nog een keer via je belastingsbrief. (www.groen.be/wurgcontract_diaboloverbin ... Cfw4EL-vZo)
Re: Brussels Airport overstap, Diabolo toeslag
En zelfs als je de luchthaven als evident overstapstation naar de bussen van De Lijn moet je de toeslag betalen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13