MS30 concept design

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS30 concept design

Bericht door jan_olieslagers »

BlackEagle schreef: 30 mei 2023, 18:46
jan_olieslagers schreef: 30 mei 2023, 18:30 Trouwens, hoe gebruik ik G4 of G5 op mijn laptop?
Via een hotspot
Allemaal veel te ingewikkeld. Simpeler dan WiFi wordt het niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MS30 concept design

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 30 mei 2023, 18:15
Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost.
Je kan het zien als een soort van service richting de klant toe.
Wie betaald de factuur van dat 4G en 5G abonnement? Ikzelf.
Wie betaald de factuur van de eventuele WiFi op de trein? De NMBS die mij dat als extra'tje om de reis aangenamer te maken aanbied.
Als je de NMBS het factuur laat betalen wil dat ook nog eens zeggen dat ze dus elders minder geld gaan kunnen insteken. Ofwel: een dure service richting een klein deel van de klanten. Dan denk ik dat je het geld beter in dienstverlening voor iedereen steekt (meer treinen bijvoorbeeld).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MS30 concept design

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 Dat hele Wifi-gedoe is niks waard. Ik ben in het buitenland al genoeg treinen tegengekomen met wifi waar ik het eens probeerde maar direct weer uitschakelde wegens veel te traag en constant uitvallend.
In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost. Wat mij belangrijker lijkt is een goeie 4G/5G repeater in de trein zodat je eigen device een betere ontvangst heeft.
Als je nog geen goed werkende wifi in een trein bent tegengekomen, dan had je ofwel pech ofwel was je steekproef te klein.
Verder vermoed ik dat je je 4/5G in Zwitserland nog niet hebt uitgeprobeerd. Indien wel, dan ben ik benieuwd met welk abonnement en welke provider en met welke kosten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MS30 concept design

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 30 mei 2023, 23:48 Als je nog geen goed werkende wifi in een trein bent tegengekomen, dan had je ofwel pech ofwel was je steekproef te klein.
Verder vermoed ik dat je je 4/5G in Zwitserland nog niet hebt uitgeprobeerd. Indien wel, dan ben ik benieuwd met welk abonnement en welke provider en met welke kosten.
Gelukkig ben ik ook al enkele heel goed werkende wifi's tegengekomen. Maar het blijft naar mijn aanvoelen toch steeds 50% kans op een goedwerkend systeem.
Wat Zwitserland betreft heb je uiteraard gelijk dat 4G/5G daar peperduur is en dus geen optie. Maar... dit effect speelt maar in één richting en pleit dus enkel voor wifi in Zwitserse treinen, niet bij ons of in andere EU-landen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MS30 concept design

Bericht door Steven »

Voor wat betreft internet in de trein in Zwitserland bestaat er sinds een aantal jaren toch een eenvoudige oplossing hoor. Het is te zeggen dat het gaat voor mensen die naast hun gewone SIM-kaart ook een e-Sim hebben zitten, bij apple gaat het dan om de IPhone 11 en hoger, IPad sinds 2018 en nieuwer. Bij Samsung vanaf de S20 en nieuwer of de Z reeks. Op zo’n e-sim zet je dan een formule naar keuze met enkel data die je dan koopt aan lokale of internationale prijs. Ikzelf gebruik zo’n formule van UBIGI waarbij ik 3GB koop aan 9euro of goedkoper.stukken goedkoper dan roaming prijzen. Dergelijke internationale aanbieders als UBIGI, Yesim, …. Kopen data in alle landen wereldwijd en bieden het u aan in een pakket. Heel handig als je gaat reizen maar enkel als je een geschikt toestel hebt. Je krijgt dan lokaal de operator aangeboden met het beste signaal (gesteld dat ze in dat land met meerdere operatoren werken).

Op zo’n e-sim kan je uiteindelijk ook meerdere formules zetten die het beste passen bij je profiel, iets wat niet kan met een klassieke simkaart omdat die enkel bied wat de eigenaar (de operator) u wil aanbieden. Grote voordeel van heel dit systeem is dat je dit online vooraf kan regelen en je eens ter plaatse enkel de juiste instelling moet doen in je mobiel apparaat en je op slag online bent. Geen behoefte meer aan lokale winkels waar je dan een sim moet halen of iets dergelijks. WiFi in treinen geeft mij zelden voldoening.
IN een Thalys vind ik de WiFi service triestig, in een ICE valt het mee tenzij er echt wel heel veel mensen gebruik van maken.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: MS30 concept design

Bericht door AlexNL »

Steven schreef: 28 mei 2023, 15:40 Ik denk dat men geen intentie meer heeft om ramen te maken die overeenstemmen met de zitplaatsen. Merk je haast bij elke fabrikant.
Het is aan de klant om daar iets mee te doen, en dat gebeurt ook wel.

West Midlands Trains bijvoorbeeld heeft een paar jaar geleden een order bij CAF geplaatst voor de levering van nieuwe dieseltreinstellen (Class 196). In het originele ontwerp zaten daar brede ramen in, wat leidde tot slechte afstemming tussen stoelen en ramen.

Dat vond het materieelteam bij WMT niet tof, en men heeft CAF gevraagd om een nieuw ontwerp. Dat heeft geresulteerd in een nieuwe indeling met smallere ramen, waardoor bijna iedere rij stoelen nu goed overeenstemt met de ramen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: MS30 concept design

Bericht door ronny »

Ik wil wel even op de oorspronkelijke vraag van dit topic antwoorden. Ik mis handvaten om je bij drukte aan vast te houden nabij de inkomdeuren. Als je bij drukte in het midden staat dienen de mensen rondom je soms als stootkussen bij het nemen van wissels of hevig remmen.
Plaats reactie