Haltes op aanvraag

Alles over reizigerstreinen in België.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Haltes op aanvraag

Bericht door Knipex »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Halte op aanvraag.
In meerdere buitenlanden (waaronder gidsland Zwitserland) al jaren de gewoonste zaak van de wereld maar België is natuurlijk weer anders :roll:
Even de link meegeven hoe dat dan werkt in het buitenland.
https://www.youtube.com/watch?v=5YK1Aish11E
https://www.youtube.com/watch?v=FkFrpP7V-TY
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 .
In meerdere buitenlanden (waaronder gidsland Zwitserland) al jaren de gewoonste zaak van de wereld maar België is natuurlijk weer anders :roll:
Halte op aanvraag weet ik in Zwitserland enkel op lijnen met een lage maximum snelheid. Dat pas je dus niet toe op lijnen waar je met snelheden van 120 km/u of meer een trein laat rijden. Het is niet zoals bij een bus even op knopje duwen en hij zal wel stoppen. Daarvoor moet je iets meer kennen van remafstanden bij een trein die onder de norm comfortabel genoteerd staan. bij max remvermogen kan je een desiro vlot op 500m laten stoppen bij een snelheid van 120 km/u maar dan zit de helft van de reizigers wel steeds vooraan (bij wijze van spreken). Geen enkele trein gebruikt zijn max remvermogen om met een comfortabele remming te stoppen aan een perron. Je zou dan kunnen stellen dat een machinist elke keer moet vertragen bij een mogelijke stop op zijn fiche. Maar dan doe je geen enkele winst in mijn ogen want als je moet vertragen kan je evengoed stoppen.

Halte op aanvraag in Zwitserland ken ik vooral bij de RhB en MGB en die passen het vooral toe op plaatsen waar de max snelheid zo al beperkt is tot 50 km/u ongeveer. Dus heb je het over een totaal andere type uitbating van een lijn. Ook in Oostenrijk ken ik het principe bij de Zilltertalbahn maar ook deze heeft een lage max snelheid en dus zeker geen treinen die aan 120km/u of meer een perron naderen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 01 apr 2023, 09:37 Halte op aanvraag in Zwitserland ken ik vooral bij de RhB en MGB en die passen het vooral toe op plaatsen waar de max snelheid zo al beperkt is tot 50 km/u ongeveer. Dus heb je het over een totaal andere type uitbating van een lijn. Ook in Oostenrijk ken ik het principe bij de Zilltertalbahn maar ook deze heeft een lage max snelheid en dus zeker geen treinen die aan 120km/u of meer een perron naderen.
Zillertalbahn is tot 70 km/h. Nog steeds geen 120 maar wel al een beetje sneller. Snelheid is wel een belangrijke factor dus ik ben wel benieuwd of er haltes op verzoek op snellere lijnen bestaan.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

In Schotland hebben ze soms knoppen op het station, als je daar 20 minuten voor doorkomst op de knop drukt zal de trein er stoppen, om zo grappenmakers tegen te gaan...
https://www.youtube.com/watch?v=FkFrpP7V-TY
Op die manier zou dat kunnen werken voor stops op L78 en 132, zo is er genoeg tijd om deftig te kunnen remmen, mss zelfs dat de knop stopt met werken 2 minuten voor de doorkomst zodat men niet bruusk moet remmen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie weinig heil in "haltes op verzoek". Men kan er weliswaar energie mee besparen, en misschien enige werklast voor het personeel, maar niet meer dan dat.

Neem nu maar een dienst van A naar B met haltes op verzoek in M en N.
De dienstregeling moet uitgaan van het "slechtste" geval, ttz er wordt zowel voor M als voor N een stop gevraagd.*
Laat nu dat er voor M geen stop werd gevraagd, maar voor N wel. Dan kan de trein weliswaar zonder te stoppen doorvlammen in M, en zal dus vroeger aankomen in N; maar er kan niet vroeger uit N vertrokken worden dan voorzien in de dienstregeling.
Gelijkaardig verhaal als er geen haltes werden gevraagd, noch voor M, noch voor N: de trein kan dan vroeger aankomen in B, maar zal er niet vroeger terug kunnen vertrekken.

*mij lijkt dat helemaal niet het slechtste geval, want het toont aan dat er reizigers zijn, zowel naar M als naar N, en dat willen we toch, met ons allen? Maar okee, het gaat hier om de dienstregeling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

meestal werkt het met een systeem van een extra sein dat de machinist ziet langs de spoorlijn. Dit sein is gedoofd als er geen aanvraag tot halte is en gaat oplichten als men geduwd heeft op het perron om de trein te laten stoppen. Is de trein voorbij dit punt kan de machinist dat sein niet meer zien en heeft dan geen info over reizigers op het perron. Voor de reuzigers in de trein is er ook een knop die dan een melding geeft in de stuurpost bij de machinist.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

een extra sein dat de machinist ziet langs de spoorlijn
Hm, dat willen we volgens mij al helemaal niet: niet standaard, niet pan-Europees, alweer meer gehark in de diverse eigen nationale achtertuintjes. Alweer een argument tegen het pan-europese treinbestuurdersbewijs. (en dan maar klagen over personeelstekort, nadat men eerst de regelgeving en dus de examens zo complex maakt als maar enigszins mogelijk, om de instap toch maar zo moeilijk mogelijk te maken).

Als er een Europese standaard voor kwam dan viel er nog over te klappen, maar dat verwacht ik niet zo gauw.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 01 apr 2023, 12:28
een extra sein dat de machinist ziet langs de spoorlijn
Hm, dat willen we volgens mij al helemaal niet: niet standaard, niet pan-Europees, alweer meer gehark in de diverse eigen nationale achtertuintjes. Alweer een argument tegen het pan-europese treinbestuurdersbewijs. (en dan maar klagen over personeelstekort, nadat men eerst de regelgeving en dus de examens zo complex maakt als maar enigszins mogelijk, om de instap toch maar zo moeilijk mogelijk te maken).

Als er een Europese standaard voor kwam dan viel er nog over te klappen, maar dat verwacht ik niet zo gauw.
Zo mag je niet denken. Als het Europese modelnetwerk telkens weer centraal moet staan, gaan we de komende 100 jaar geen nieuwe zaken meer mogen introduceren in het Belgische spoorweglandschap, vrees ik...
Laat het Europese netwerk aub geen rem zijn om iets in België te verbeteren. Het zou tenslotte slechts over een simpele lamp gaan. En ik denk niet dat er veel internationale treinen zouden halteren op verzoek.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik voorstander ben van halteren op verzoek, toch niet in België. Er zouden slechts een handvol lijnen in aanmerking komen, maar dat zijn niet de lijnen waar men het initieel over had in dit topic.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 01 apr 2023, 14:57 Zo mag je niet denken. Als het Europese modelnetwerk telkens weer centraal moet staan, gaan we de komende 100 jaar geen nieuwe zaken meer mogen introduceren in het Belgische spoorweglandschap, vrees ik...
Laat het Europese netwerk aub geen rem zijn om iets in België te verbeteren. Het zou tenslotte slechts over een simpele lamp gaan. En ik denk niet dat er veel internationale treinen zouden halteren op verzoek.
Of er ook internationale treinen zouden halteren op verzoek, is niet relevant op het moment dat je overschakelt op ETCS. Vanaf dan rijden immers alle treinen daarmee. Als je functionaliteit wilt toevoegen, dan houdt niets je tegen om een wijzigingsvoorstel in te dienen via het spoorwegbureau, zoals de vervoerders en infrabeheerders heel goed weten. Het zou me overigens niets verbazen als haltes op verzoek er al in zaten.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

trainlovertje schreef: 01 apr 2023, 14:57 Zo mag je niet denken.
Ik hoop maar dat dat niet letterlijk bedoeld is. "Die Gedanken sind frei" en dat willen we echt wel zo houden.

En we moeten en we zullen naar Europese standaardisering, tot spijt van wie 't benijdt, al zal het inderdaad zijn tijd vergen. Maar iets nieuws invoeren zonder Europese norm is volgens mij totaal onbespreekbaar en onaanvaardbaar. Ook al is het zogezegd "maar een simpel lampje".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door groentje »

Akkoord met standaardisatie, Jan, maar niet ten koste van innovatievrijheid. Ik denk dat het wel degelijk moet kunnen om dingen uit te proberen, zoals een lamp of zelfs een handgebaar, wat mij betreft. Haltes op aanvraag zijn niet voor overal, maar ze bestaan wel al heel erg lang en manieren om het te doen werken bestaan al even lang.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 01 apr 2023, 19:33 En we moeten en we zullen naar Europese standaardisering, tot spijt van wie 't benijdt, al zal het inderdaad zijn tijd vergen. Maar iets nieuws invoeren zonder Europese norm is volgens mij totaal onbespreekbaar en onaanvaardbaar. Ook al is het zogezegd "maar een simpel lampje".
De standaardisering is zeker een goede zaak, maar als we onszelf moeten gaan onderdrukken omdat Europa niet volgt, wordt dat onze eigen ondergang. Wat geen Europese norm is, kan het alsnog worden, als ik je daarmee kan opbeuren.
Ook elders in Europa worden er nog steeds nieuwigheden in de reglementering ingevoerd.
Het is mijn ogen zinloos om de landelijke spoorwegsignalisatie niet te gaan verbeteren zolang er geen uniforme Europese reglementering bestaat.

En we wijken nu eigenlijk iets te hard af voor iets wat zeker niet in december 2023 zal ingevoerd worden.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Paul »

groentje schreef: 01 apr 2023, 19:47 Haltes op aanvraag zijn niet voor overal, maar ze bestaan wel al heel erg lang en manieren om het te doen werken bestaan al even lang.
Haltes op verzoek werden door de NMBS al eens uitgeprobeerd in de jaren '50 van vorige eeuw, op lijn 38 Luik - Herve - Montzen :). Ik zoek het morgen op en post een foto van de uitleg in het spoorboekje.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Paul »

IMG_20230402_095044_970 (600x800).jpg
IMG_20230402_095110_694 (800x600).jpg
Uit het spoorboekje zomer 1955.
Toegegeven, dat waren kleine Brossel-motorwagens waarin het contact tussen reizigers en treinbegeleider heel eenvoudig was.
Zoals groentje al schreef, werd dit systeem ook wel officieus toegepast op de Athus-Meuselijn, in de tijd dat alle kleine stopplaatsen daar nog open waren. Ik heb het in ieder geval meegemaakt dat de treinchef kwam rondvragen wie waar wilde uitstappen. En als er niemand op het perron stond, werd daar wel vertraagd, maar niet gestopt... Het ging er toen allemaal veel gemoedelijker aan toe.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Dezelfde tactiek werd trouwens ook toegepast in de ruime omgeving van Ath, en dan uiteraard ook alleen in de treinen die door mw46 werden uitgevoerd. En ik meen ergens gelezen te hebben dat het principe ook een tijdlang werd toegepast op lijn 163A Bertrix - Muno, maar ik vind het niet zo direct terug.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie