Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11968
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

En om het zijsprongetje te beëindigen: een tractieonderstation op zo'n zijlijntje kan je perfect vanuit het middenspanningsnet voeden, daar heb je Elia niet voor nodig.
maarten
Berichten: 106
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door maarten »

msts.be schreef: 23 jan 2023, 19:01
maarten schreef: 23 jan 2023, 12:10 Er gaat 70 kV naar Couvin, van daaruit kun je Couvin - Mariembourg voeden.
Laten we hopen dat Elia eerst de boel daar naar 110 kV brengt, dan ben ik al wat geruster. (Of rechtstreeks vanuit Chooz voeden. Weliswaar over de grens, maar de Belgische maatschappijen hadden ook een aandeel daarin. En stond daar geen dwarsregeltransfo ?)
Kan ook nog vanuit Philippeville waar de 150 kV eindigt (Neuville).
pietje
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

maarten schreef: 23 jan 2023, 23:08
msts.be schreef: 23 jan 2023, 19:01
maarten schreef: 23 jan 2023, 12:10 Er gaat 70 kV naar Couvin, van daaruit kun je Couvin - Mariembourg voeden.
Laten we hopen dat Elia eerst de boel daar naar 110 kV brengt, dan ben ik al wat geruster. (Of rechtstreeks vanuit Chooz voeden. Weliswaar over de grens, maar de Belgische maatschappijen hadden ook een aandeel daarin. En stond daar geen dwarsregeltransfo ?)
Kan ook nog vanuit Philippeville waar de 150 kV eindigt (Neuville).
Maak je niet teveel zorgen hierover.
Het vermogen om 1 of 2 stellen een beetje bij te laden, kan gemakkelijk uit het middenspanningsnet gehaald worden, zoals op zoveel plaatsen gedaan wordt.
arvooke
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Nieuwe MS30

Bericht door arvooke »

De ervaring met de E-bussen leert dat het zo makkelijk niet gaat. Eventjes uit de middenspanning halen zit er niet in. Deze zit op veel plaatsen op zijn tandvlees.
pietje
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Dat hangt dus echt wel van de lokale situatie af.
Op vele plaatsen is er voldoende capaciteit en indien dat niet het geval is, zul je moeten wachten tot het lokale middenspanningsnet versterkt is.

Dus als je er nu al het nodige voor doet, is er tegen 2030 zeker nergens een probleem om een vermogen van hoop en al een paar megawatt uit het middenspanningsnet te halen. In de praktijk zullen de pieken waarschijnlijk de megawatt nauwelijks overschrijden.
Dat is sowieso geen vermogen waarvoor je een aansluiting bij Elia vraagt
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11968
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

Het laadvermogen uit het net halen is inderdaad geen enkel probleem. Wat mij problematischer lijkt is de laadsnelheid van de trein onder 3kV en tijdens korte stilstanden. Die zal immers een stuk hoger moeten zijn dan van de Oostenrijkse test-Desiros om een normale dienst Eeklo-Ronse tume kunnen rijden.
Shrek schreef: 23 dec 2021, 00:14 100kWh per minuut laden tegenover 20kWh per minuut verbruik geeft dat je ongeveer 1/6e van de tijd moet opladen. Ook de Talent die je op 10 minuten vol laadt en op een uur leegrijdt zit in dezelfde verhouding.
1/6 van de tijd opladen is niet slecht, maar het zit wel tegen de limiet aan van wat je uit een 3kV-bovenleiding kan trekken, snel laden zit er dus niet in als je een klassieke bovenleiding wilt gebruiken.
pietje
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Dat kan je toch oplossen door vanuit Gent gekeken het geëlectrificeerde deel wat langer te maken, waardoor je meer laadtijd hebt en minder batterijtijd?
Hiermee vermijd je de dure investeringen in onderstations en hier en daar civiele werken om het vrije-ruimteprofiel geschikt te maken voor bovenleiding, maar maak je het voor batterijen misschien wel haalbaar.
Maar uiteraard: laden aan 6 MW is niet niks en bij stilstand zal je met standaard bovenleiding en panto's nooit een vermogen van die grootte-orde kunnen trekken.

Het positieve voor België is dat er nog ruim de tijd is om de keuzes te fine-tunen waarbij hopelijk de juiste conclusies getrokken worden uit de ervaringen van de buurlanden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11968
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 25 jan 2023, 10:25 Dat kan je toch oplossen door vanuit Gent gekeken het geëlectrificeerde deel wat langer te maken, waardoor je meer laadtijd hebt en minder batterijtijd?
Ja inderdaad, zulke oplossingen zullen dan nodig zijn. Maar zoals je zegt is er nog wat tijd om het allemaal concreet uit te werken.
Wat nu wel 100% zeker is, is dat de MW41 de laatste diesltractie voor passagiers in ons land zal zijn. Jammer voor de petrol-heads onder de treinfreaks, maar het dieseltijdperk is spoedig gedaan.
Plaats reactie