Nieuwe MS30
Re: Nieuwe MS30
En om het zijsprongetje te beëindigen: een tractieonderstation op zo'n zijlijntje kan je perfect vanuit het middenspanningsnet voeden, daar heb je Elia niet voor nodig.
Re: Nieuwe MS30
Kan ook nog vanuit Philippeville waar de 150 kV eindigt (Neuville).
Re: Nieuwe MS30
Maak je niet teveel zorgen hierover.maarten schreef: ↑23 jan 2023, 23:08Kan ook nog vanuit Philippeville waar de 150 kV eindigt (Neuville).
Het vermogen om 1 of 2 stellen een beetje bij te laden, kan gemakkelijk uit het middenspanningsnet gehaald worden, zoals op zoveel plaatsen gedaan wordt.
Re: Nieuwe MS30
De ervaring met de E-bussen leert dat het zo makkelijk niet gaat. Eventjes uit de middenspanning halen zit er niet in. Deze zit op veel plaatsen op zijn tandvlees.
Re: Nieuwe MS30
Dat hangt dus echt wel van de lokale situatie af.
Op vele plaatsen is er voldoende capaciteit en indien dat niet het geval is, zul je moeten wachten tot het lokale middenspanningsnet versterkt is.
Dus als je er nu al het nodige voor doet, is er tegen 2030 zeker nergens een probleem om een vermogen van hoop en al een paar megawatt uit het middenspanningsnet te halen. In de praktijk zullen de pieken waarschijnlijk de megawatt nauwelijks overschrijden.
Dat is sowieso geen vermogen waarvoor je een aansluiting bij Elia vraagt
Op vele plaatsen is er voldoende capaciteit en indien dat niet het geval is, zul je moeten wachten tot het lokale middenspanningsnet versterkt is.
Dus als je er nu al het nodige voor doet, is er tegen 2030 zeker nergens een probleem om een vermogen van hoop en al een paar megawatt uit het middenspanningsnet te halen. In de praktijk zullen de pieken waarschijnlijk de megawatt nauwelijks overschrijden.
Dat is sowieso geen vermogen waarvoor je een aansluiting bij Elia vraagt
Re: Nieuwe MS30
Het laadvermogen uit het net halen is inderdaad geen enkel probleem. Wat mij problematischer lijkt is de laadsnelheid van de trein onder 3kV en tijdens korte stilstanden. Die zal immers een stuk hoger moeten zijn dan van de Oostenrijkse test-Desiros om een normale dienst Eeklo-Ronse tume kunnen rijden.
Shrek schreef: ↑23 dec 2021, 00:14 100kWh per minuut laden tegenover 20kWh per minuut verbruik geeft dat je ongeveer 1/6e van de tijd moet opladen. Ook de Talent die je op 10 minuten vol laadt en op een uur leegrijdt zit in dezelfde verhouding.
1/6 van de tijd opladen is niet slecht, maar het zit wel tegen de limiet aan van wat je uit een 3kV-bovenleiding kan trekken, snel laden zit er dus niet in als je een klassieke bovenleiding wilt gebruiken.
Re: Nieuwe MS30
Dat kan je toch oplossen door vanuit Gent gekeken het geëlectrificeerde deel wat langer te maken, waardoor je meer laadtijd hebt en minder batterijtijd?
Hiermee vermijd je de dure investeringen in onderstations en hier en daar civiele werken om het vrije-ruimteprofiel geschikt te maken voor bovenleiding, maar maak je het voor batterijen misschien wel haalbaar.
Maar uiteraard: laden aan 6 MW is niet niks en bij stilstand zal je met standaard bovenleiding en panto's nooit een vermogen van die grootte-orde kunnen trekken.
Het positieve voor België is dat er nog ruim de tijd is om de keuzes te fine-tunen waarbij hopelijk de juiste conclusies getrokken worden uit de ervaringen van de buurlanden.
Hiermee vermijd je de dure investeringen in onderstations en hier en daar civiele werken om het vrije-ruimteprofiel geschikt te maken voor bovenleiding, maar maak je het voor batterijen misschien wel haalbaar.
Maar uiteraard: laden aan 6 MW is niet niks en bij stilstand zal je met standaard bovenleiding en panto's nooit een vermogen van die grootte-orde kunnen trekken.
Het positieve voor België is dat er nog ruim de tijd is om de keuzes te fine-tunen waarbij hopelijk de juiste conclusies getrokken worden uit de ervaringen van de buurlanden.
Re: Nieuwe MS30
Ja inderdaad, zulke oplossingen zullen dan nodig zijn. Maar zoals je zegt is er nog wat tijd om het allemaal concreet uit te werken.
Wat nu wel 100% zeker is, is dat de MW41 de laatste diesltractie voor passagiers in ons land zal zijn. Jammer voor de petrol-heads onder de treinfreaks, maar het dieseltijdperk is spoedig gedaan.