Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Wouterh12 »

ovspotter_be schreef: 14 mei 2022, 12:29
Wouterh12 schreef: 14 mei 2022, 12:04 Ik heb recent gemerkt dat een aantal IC (ex-IR) treinen tussen Antwerpen/Mechelen en Brussel kennelijk geschrapt zijn uit de dienstregeling. Op de papieren borden staan ze aangegeven (met een driehoek, maar volgens de legende zouden ze buiten de schoolvakantie moeten rijden), maar op de infoschermen en website zwijgt men in alle talen over deze treinen.

Het gaat bijvoorbeeld over de IC 3329, die zou in Mechelen moeten vertrekken rond 9u04 op weekdagen maar die rijdt gewoon niet, zonder boe of ba.
Ook in omgekeerde richting lijken er treinen te "ontbreken". In de planner is er geen optie tussen de IC 3430 en de IC 4530 in.

Wat is er aan de hand?

Sowieso lijkt de lijn Brussel-Antwerpen een drama post Covid, elke keer vertragingen en de capaciteitsproblemen zijn ook terug (met soms heel korte "trage" IC's of M4 die in de spits ingezet worden, ipv dubbeldekkers).
Dit is het gevolg van de afwezigheid van personeel wegens COVID, deze IC-treinen zijn toen herleid naar 1x/u ipv 2x/u en zijn sindsdien nooit meer teruggekeert naar 2x/u.
Bedankt voor de verklaring.

Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden. Je zou denken dat de COVID-problemen ondertussen grotendeels achter de rug zijn, dus hoelang zou dit dan blijven duren? Komt dit door de achterstanden in het opnemen van verloven, wat al voor COVID een probleem zou zijn geweest? Ook de treinen tussen Sint-Niklaas en Mechelen werden dit weekend weer geschrapt, al krijgen we daar tenminste vervangbussen.

De minister van transport kondigt ambitieuze plannen aan om in elk station minstens een trein per halfuur te hebben, de realiteit is voorlopig dat zelfs in de meestgebruikte stations dienstverlening wordt geschrapt.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door JHS2013 »

Wouterh12 schreef: 15 mei 2022, 20:15 Je zou denken dat de COVID-problemen ondertussen grotendeels achter de rug zijn, dus hoelang zou dit dan blijven duren?
De uitval is nog steeds relatief hoog (niet alleen door COVID) en er is weinig ruimte om om die op te vangen, zeker bij de begeleiders. Uitbreiding van het personeelsbestand is dringend nodig, maar zoals overal is het moeilijk mensen te werven.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Wouterh12 schreef: 15 mei 2022, 20:15 Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 15 mei 2022, 21:19
Wouterh12 schreef: 15 mei 2022, 20:15 Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Kan je eens aangeven hoe je, startende vanaf de homepagina van nmbs.be, op deze pagina terecht komt ?
Ik heb het in elk geval nog niet gevonden.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door stefanic »

Adler schreef: 16 mei 2022, 06:12
trainlovertje schreef: 15 mei 2022, 21:19
Wouterh12 schreef: 15 mei 2022, 20:15 Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Kan je eens aangeven hoe je, startende vanaf de homepagina van nmbs.be, op deze pagina terecht komt ?
Ik heb het in elk geval nog niet gevonden.
In de routeplanner, onder de knop 'plan mijn reis' klikken op 'reizigersinformatie'. Naast alle grijze werfinfo-berichten staat er eentje in het blauw 'quasi volledig treinaanbod'. Toegegeven: ik zou dit ook verwachten in het menu onder 'storingen en werken'
spoorwegrealist
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ovspotter_be »

Weet iemand de wijzigingen vanaf 12 juni?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

hm, hm, hhmmmmmmmmmmmmm. Vooral de laatste zin is bijzonder verhelderend ;)
Op weekdagen wijzigen de vertrektijden van:

Alle treinen die rijden tussen Charleroi-Zuid en Couvin
De meeste L-treinen Libramont - Bertrix - Aarlen
Sommige IC-treinen Blankenberge - Brussel - Genk bij vertrek in Blankenberge

! Er zijn nog andere wijzigingen aan de dienstregeling voorzien op het hele spoornet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ovspotter_be »

Ja die heb ik nu ook gezien, maar toch bedankt.
Op het moment van plaatsen stond enkel nog de tweet online, en niet het artikel, vandaar mijn vraag.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Knipex »

Spoorboekje december 2021. http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=timetables


Pagina 126: Lijn 34
Is er een reden waarom lijn 34 als lijn 34B wordt aangeduidt?
In het vorig spoorboekje nog 34A en 34B.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

Kort: nee. Ik heb hen er trouwens ook op gewezen dat het geen zin had. In latere versies (met meer correcties) is het gewoon 34. In het meeste recente spoorboekje(dat morgen ingaat) is het nu @34OUTA@ en @34RETA@. Dat zal wel iets betekenen voor de samenstellers, niet voor de reiziger. Overigens is het tot nog toe nog maar de eerste anomalie die ik gevonden heb. Laat ons hopen dat het daar bij blijft.
Met vriendelijke groet

overweg13
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wout912 »

IC2215 (Gent-Sint-Pieters - Tongeren, met Brussel-Zuid om 16h:43) reed vandaag met zes M7-rijtuigen + HLE 18/19 in plaats van met negen M6-rijtuigen.
De trein van een uur later (IC2216) reed met 4 M7-rijtuigen, waaronder een gemotoriseerd stuurstandrijtuig.

Het lijkt erop dat NMBS steeds meer en meer M6-rijtuigen van die relatie probeert af te halen, terwijl deze momenteel niet één op één kunnen worden vervangen door M7-rijtuigen.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door HVHTB »

Sinds maandag (nieuwe dienstregeling) zijn de stammen M4 met 27 bijna volledig verdwenen uit Turnhout. Vandaag was er nog 1 stam M4 maar wel 3 stammen M6 (was tot vorige week 2 stammen). Een stam reed met de 1917, vermoedelijk afkomstig van de Blankenberge-Genk / Gent-Tongeren, zoals eerder aangehaald. Een 19 richting Turnhout was bijzonder om te zien! :-)
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Ducktape »

HVHTB schreef: 15 jun 2022, 22:05 Sinds maandag (nieuwe dienstregeling) zijn de stammen M4 met 27 bijna volledig verdwenen uit Turnhout. Vandaag was er nog 1 stam M4 maar wel 3 stammen M6 (was tot vorige week 2 stammen). Een stam reed met de 1917, vermoedelijk afkomstig van de Blankenberge-Genk / Gent-Tongeren, zoals eerder aangehaald. Een 19 richting Turnhout was bijzonder om te zien! :-)
Ter compensatie zullen er wel wat extra klassiekjes naar daar gestuurd worden :mrgreen:
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

Vanaf 29/08 zou de 3300 (Antwerpen - Brussel) opnieuw rijden.
Plaats reactie