rdv schreef: ↑28 mei 2022, 22:24
Klassiekje schreef: ↑28 mei 2022, 21:58
Ik begrijp je punt niet goed.
Wat wil je dat ze doen? Opkuisen en wegwezen en op naar de volgende?
Terwijl de menselijke resten daar misschien over 300 meter verspreid liggen (om het dan toch zo plastisch uit te drukken).
Ik ben er zeker van dat die mensen zo snel werken als ze kunnen.
De beste stuurlui enz...
Ik ben er ook zeker van dat politie en parket zo snel mogelijk werkt, maar de vraag is
1. Waarom wordt parket veel vaker opgevorderd voor een dodelijk ongeval op het spoor dan voor een dodelijk ongeval op de weg?
2. Waarom zijn politie en parket wel bereid om te werken op een snelweg waar er nog verkeer langs hen passeert, en niet op de spoorweg (terwijl een trein aan 5 km/u om de 10 minuten naar mijn aanvoelen veel veiliger is dan een continue stroom wagens en vrachtwagens)?
Het gebeurt dat er bij een ongeval op de snelweg het parket zijn werk doet terwijl de snelweg deels open blijft, zelfs met menselijke resten nog in voertuigen die dan afgeschermd worden (om even plastisch te blijven). Een aantal mensen hebben de indruk dat dat op het spoor veel minder gebeurt, m.a.w. dat doorstroming bij het spoor als minder belangrijk aanzien wordt dan doorstroming op de weg. En er is gewezen op het feit dat bij ongevallen op het spoor de te onderzoeken plaats vaak veel groter is dan bij een ongeval op de weg. Maar dat zal niet altijd zo zijn.
Nochtans in deze draad al eerdere uitgelegd:
Parket wordt opgevorderd bij dodelijke ongevallen waar kwaad opzet vermoed wordt of als de omstandigheden onduidelijk zijn.
Aangezien dodelijke ongevallen op een spoorlijn nagenoeg altijd kwaad opzet zijn, zoals zelfdodingen, zal het parket altijd afstappen.
Bij dodelijke ongevallen op de snelweg is de oorzaak dikwijls heel duidelijk, namelijk een chauffeur die te laat gestopt is voor een file. Daarvoor is veel minder onderzoek nodig.
Daarnaast gebeiren er op de snelweg niet vaak ongevallen waarbij personen aangereden worden en er over een grote oppervlakte menselijke resten verspreid raken, dus ook dat is geen onbelangrijk verschil.
Voor parket en politie maakt het echt weinig uit of het ongeval op een snelweg of spoorweg is, het zijn de omstandigheden die de maatregelen beïnvloeden.