Wil NMBS nog eerste klasse ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Dwarsligger »

Ik lees in deze discussie meermaals het argument dat het in de eerste klas aangenamer reizen is omwille van de rust. Voor mij persoonlijk is de rust en de extra ruimte van de eerste klas me nog nét de meerprijs niet waard, maar ik ben jong en wil nog wel eens op de grond zitten in een propvolle trein vanuit Brussel in volle spits. Al moet ik toegeven dat die eerste klas bijzonder aantrekkelijk oogt wanneer je tussen de joelende koters ergens in tweede klas zit.

De eerste klas hoeft echter geen garantie te zijn voor stilte, zo haalde iemand eerder reeds aan (cfr. de luid vergaderende dame in de eerste klas van een Desiro). In principe is er geen enkele regel die de reizigers verplicht rustig te zijn in eerste klas, het lijkt me gewoon een gevolg te zijn van de hogere ticketprijs: dat trekt nu eenmaal meer zakelijke reizigers en minder jongeren aan. En tijdens de spits durft ook de eerste klas aardig vol te zitten, waardoor je alsnog met opgetrokken benen een vierzit deelt met drie medereizigers.

Zou de invoering van een stiltecoupé geen uitkomst bieden? Ik vind dit steeds ontzettend aangenaam reizen in Nederland, en dat zonder meerprijs en mét de garantie dat het stil moet zijn. De treinbegeleiders zijn er (in mijn ervaring althans) ook zeer kordaat op.

Enig idee waarom de NMBS het voorbeeld van de NS nog niet gevolg heeft? In tegenstelling tot een eerste klas vereist een stiltecoupé slechts enkele stickers, en geen aangepast interieur. Ze zouden uiteraard niet in elke trein uitgerold kunnen worden, bv. niet in Desiro's zonder afgesloten rijtuigen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Adler »

Een interessant artikel hierover vond ik hier:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20130912_00738183
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door rdv »

Mijn ervaring in de ICEs is dat de Ruhe Abteil niet altijd garant staat voor rust :(.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 25 mei 2022, 11:45 Mijn ervaring in de ICEs is dat de Ruhe Abteil niet altijd garant staat voor rust :(.
Voor de internationale ICE's deel ik die ervaring, in de binnenlandse ICE's wordt dat meer gerespecteerd, omdat daar waarschijnlijk iets meer 'habitués' meereizen. Qua handhaving valt het wel steeds tegen in de ICE; wanneer een familie met schreeuwende kinderen zich in de stiltecoupe zet, heb ik ze nog nooit een opmerking weten maken.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Reuel »

Op die internationale ICE's is die stiltewagon niet echt van tel, klopt. Soms wordt er wel iets van gezegd, meestal met weinig resultaat.
Ik zat ooit eens een ICE waar de stiltecoupé half gevuld was met tetterende Spaanse vrouwen op vrijgezellenuitstap. Bon, dat is uiteindelijk ontaard in een verhitte discussie tussen de ene stiltewensende helft van de wagon tegen de andere tetterende helft begon te roepen omdat ze maar niet stil konden zijn. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Stil was het uiteraard niet. Wel een bijzonder grappige herinnering :mrgreen:

Nuja, eerste klasse heeft nog wel zijn voordelen. In het zomerseizoen koop ik regelmatig een klasverhogingskaart om te ontsnappen aan de hordes zeemensen en gemakkelijkere zitplaatsen. Na een werkdag heeft een mens meestal geen goesting in rumoerig volk in vakantiestemming. Als student ook vaak gebruikt gemaakt van de campuskaart in 1ste, altijd zitplaatsen vrij, kon ik altijd rustig werken/lezen/studeren in plaats van opeengepakt te zitten met de hordes tetterende westies op weg naar Gent of Leuven op zondagavond.

1ste klasse unisono afschaffen heb ik nooit een goed idee gevonden. Het product een beetje deftig ontwikkelen met iets hoger comfort, dat het zijn geld waard is zal wonderen doen. Van mij mogen ze er ook een regel bijlappen dat het verplicht stil moet zijn. Er bestaat ongetwijfeld een relatief grote klandizie voor.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door traindriverbe »

TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 16:13
Paul schreef: 21 mei 2022, 16:06 Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Als dat eersteklasrijtuig een tweedeklasrijtuig zou zijn zou u sowieso zitplaats hebben, en dat zonder u meer hoeft te betalen.
Leg eens uit? Begrijp het niet...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door desirootje »

traindriverbe schreef: 25 mei 2022, 16:12
TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 16:13
Paul schreef: 21 mei 2022, 16:06 Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Als dat eersteklasrijtuig een tweedeklasrijtuig zou zijn zou u sowieso zitplaats hebben, en dat zonder u meer hoeft te betalen.
Leg eens uit? Begrijp het niet...
Die trein zal nog steeds voor bvb 80% gevuld zijn, het aantal reizigers of zitplaatsen wijzigt niet, je zult er gwn op meer plaatsen moeten achter zoeken en een 4-zit voor jou alleen of mss een 2-zit zal wel moeilijker te vinden zijn. Bij overbezetting geldt dat wel niet maar dan wordt de 1e klasse wel nog gedeklasseerd, en zit je sws op een 1e klas vrije trein. Als er dan overbezetting is zal men mss sneller de capaciteit van bepaalde ritten verhogen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 25 mei 2022, 16:20 Als er dan overbezetting is zal men mss sneller de capaciteit van bepaalde ritten verhogen.
Dat is wel een heel kromme redenering.
Waarom zou dat nu invloed hebben op capaciteit verhogen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Dieselfreak »

TKR schreef: 22 mei 2022, 15:07Ze zijn niet van plan om de 1ste klasse af te schaffen. Ik las onlangs net dat ze het verschil tussen 1ste en 2de klasse willen vergroten om de 1ste klasse aantrekkelijker te maken.
Wat bedoelen ze met "vergroten"? In veel huidig materieel is er amper nog verschil tussen eerste en tweede klasse. Een verhouding zoals in de Deense Neus en I11, die in tweede klasse een 2 + 2 opstelling maar in eerste klasse 2 + 1 opstelling én tapijt hebben, vind ik het beste. Alleen jammer dat de MS96 in eerste klasse geen klein compartimentje heeft zoals in de tweede.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Shrek »

Bij de M7 is het verschil toch duidelijk aanwezig? Ik kan de eerste klasse van de M7 zeker appreciëren, die heeft al het comfort wat de hedendaagse reiziger nodig heeft.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Dieselfreak »

Ja, in de M7 is er terug wat meer verschil tussen de klassen. Onder meer daarom vind ik de M7 een stuk beter dan de M6. Het enige minpunt: geen tafeltjes in de aparte hoekjes, die je wel in de M6 hebt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door pmuy »

Het ontbreken van middenarmleuningen (tussen twee zetels), iets wat zelfs vaak in tweede klasse in andere landen aanwezig is, en de 2+2 opstelling, maken van de eerste klasse in de M7 toch een wat tekortschietend product, vind ik. Verstelbare zetels en iets van hoofdsteunen zoals in de nieuwe ICE’s, vind ik ook een meerwaarde. Al bij al zou ik toch niet willen zeggen dat “al het comfort” aanwezig is in vergelijking met eerste klasse in andere landen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 26 mei 2022, 09:00Ik kan de eerste klasse van de M7 zeker appreciëren, die heeft al het comfort wat de hedendaagse reiziger nodig heeft.
"nodig heeft" klinkt wat ongelukkig. Maar ik zie toch realistische wensen en verlangens oningevuld, bovenal de 2+1 zitplaatsen ipv de huidige 2+2. Ja, dan heeft men 25% minder zitplaatsen, maar wel stevige meerwaarde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie