Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door rdv »

VDL Sitea schreef: 28 sep 2021, 08:46 Op de vertragings atest (NMBS) lees ik dat hij met 6 minuten vertraging vertrokken is uit Diepenbeek
NIet alle 6 minuten zijn te wijten aan het incident: de trein is met 2 minuten vertraging aangekomen, en een stilstand van 0 minuten (A. :53, V.:53) is wellicht te kort om alle kotstudenten die op dat moment bepakt en bezakt aankomen uit te laten stappen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door CursorX »

Door de andere forumleden is het hier al aangehaald, ik heb het al gezegd en zal het nog eens herhalen: treinen zijn geen speelgoed. Als mijn petekind van 3 tegen zijn Duplo trein duwt, dan begint die in de andere richting te rijden. Maar zo werkt het niet in de echte wereld.
Treinen zijn een complex gegeven, met immens veel (gelukkig maar) veiligheidsregels die gevolgd moeten worden. Daardoor zien we ook heel zelden ongevallen met dit vervoersmiddel...
Even zomaar achteruit rijden, even zomaar een SK deactiveren, even zomaar een overwegje sluiten, ... Dat kan dus allemaal gewoon niet.

En dat is er dan nog vanuitgaand dat je helemaal alleen op het spoor zit. Er kan namelijk ook wel iets achterop komen, reizigers of goederen, want onze sporen zitten tamelijk vol, en daar wil je echt niet tegen gaan rijden dan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door groentje »

DR-fan schreef: 28 sep 2021, 08:54 Ik wist niet dat je kon overdrijven met het veilig maken van het treinverkeer. Welk omgekeerd effect trouwens?
De veiligste trein is een trein die stil staat. Da's ook de meest nutteloze trein. Ergens is er dus wel een zekere afweging tussen aanvaardbaar risico en veiligheid. Dat zit trouwens ook in onze reglementering vervat, denk aan het risico van de eerste trein bij een overweg in groot alarm.
En je kan toch moeilijk ontkennen dat sommige procedures nodeloos zwaar zijn. Denk aan het nieuwe formulier E 373, bevel tot stilstand. Alsof we voorheen geen treinen succesvol tot stilstand konden krijgen en de bestuurder laten wachten op een bevestiging om verder te rijden.

Ik weet niet of je af en toe de kans hebt om collega's in het buitenland te bezoeken. Ik pleit niet per se om hen simpelweg te kopiëren, maar een beetje inspiratie kan geen kwaad. Nederland heeft hun schriftelijke procedures tussen bestuurder en seinhuis gecondenseerd in 2(!) formulieren. Ik denk dat we ook wel eens kunnen wieden in onze reglementering. Als je 5' nodig hebt om alle informatie uit te wisselen bij een toelating tot vertrek zonder beperkingen, dan schort er m.i. toch wel het een en ander.

Hoe hyperveiligheid een avers effect kan hebben? Als reizigers de trein laten voor alternatief transport, vooral de auto, dan hebben we globaal genomen geen toegenomen veiligheid. Teveel procedures dreigen ook voor verwarring te zorgen bij seinhuis- en treinpersoneel. Nooit gemerkt dat je ongemerkt hulpfuncties steeds sneller afwerkt, zonder de eigenlijke dialoog te lezen, des te harder wanneer die dialoog steeds langer wordt? Ja, het zou niet mogen, maar het gebeurt bij bijna elk van ons.

Maar nu begin ik behoorlijk off-topic te gaan, in deze situatie is mijn inschatting ook een van: niet alleen de veiligste,maar ook beste optie was om reizigers mee te nemen naar de volgende stop.

Edit: tekstopmaak.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Merijn »

Ik begrijp eigenlijk ieders standpunt:

- De treinbestuurder doet zoiets zeker niet met opzet.
- De TBG handelde bijzonder klantvriendelijk
- Toch is dit een incident die niet aangenaam is als spoorwegleek.

Echter ben ik wel van mening dat het melden dat een klacht verstuurd werd, hier niet thuishoort. Ik meen zelfs dat de NMBS zou mogen besluiten de klacht te seponeren, aangezien je de situatie openbaar maakt, moesten zij dit relaas hier lezen. De bedoeling van zo'n klacht, lijkt me zaken tussen 2 partijen in der minne op te lossen (ik kan echter mis zijn met deze bedenking!).

Ik wil zeker niet met modder gooien, maar misschien de volgende keer eerst overwegen of je het relaas liever in een groep deelt of dat je hier liefst een klacht voor logt?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 28 sep 2021, 14:47 De veiligste trein is een trein die stil staat. Da's ook de meest nutteloze trein. Ergens is er dus wel een zekere afweging tussen aanvaardbaar risico en veiligheid. Dat zit trouwens ook in onze reglementering vervat, denk aan het risico van de eerste trein bij een overweg in groot alarm.
En je kan toch moeilijk ontkennen dat sommige procedures nodeloos zwaar zijn. Denk aan het nieuwe formulier E 373, bevel tot stilstand. Alsof we voorheen geen treinen succesvol tot stilstand konden krijgen en de bestuurder laten wachten op een bevestiging om verder te rijden.
Wees gerust, ik weet zeer goed dat ze bij Infrabel aan het ontsporen zijn met hun procedures. Ik heb er tenslotte dagelijks mee te maken.

In dit geval ging het echter om een specifiek geval en reizigers in het donker buiten perron laten uitstappen is nooit een goed plan. Mijn reactie was dan ook tegen het gemak waarmee sommigen hier zoiets schijnen weg te wuiven zonder enige kennis van de mogelijke gevolgen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Steven »

Mij werd altijd het volgende gezegd, als treinpersoneel denk je best 2x na voor je iets doet. Want met 1 voet sta je in de rechtbank en met de andere in je grafzerk. Verder is een dosis gezond boeren verstand altijd handig om te gebruiken. Procedures kunnen zeker eenvoudiger maar het argument dat een collega recent aanhaalde vond ik ook nuttig. We leven in meertalig land waar nog heel wat rijdend personeel (jammer genoeg) onvoldoende kennis heeft van een andere taal. Door gebruik van onze meertalige formulieren met genummerde vakjes is de kans kleiner op misverstanden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 29 sep 2021, 09:11Door gebruik van onze meertalige formulieren met genummerde vakjes is de kans kleiner op misverstanden.
Absoluut. Maar voor wat vroeger met 1 document kon, heb je er nu soms 3 nodig. Hoe dan ook: het onterecht openen van deuren heeft niets met taalrol te maken, temeer daar het personeel van deze trein tot dezelfde standplaats behoort.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door overweg13 »

Ik heb het één keer meegemaakt, in Nijlen of Kessel, ik zou het moeten opzoeken. De trein stond nog net aan het perron richting Lier. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om een klacht in te sturen, hoewel... Dat een trein per vergissing te laat stopt, oké, maar dat de treinbegeleider ons dan uit de verte ook nog aanmaant om wat sneller te zijn, was er duidelijk over. Als ik toen een klacht - tegenwoordig heet dat een melding - had ingediend, dan was dat gedrag van de tbg de aanleiding geweest. Die wist ons trouwens ook nog te vertellen dat het de treinbestuurder een flink stuk van zijn premie kon kosten. Uiteindelijk was het incident dus minder ernstig dan in Diepenbeek, omdat de break nog volledig aan het perron stond. Uitstappende reizigers waren er niet en samen met ons stapte alleen nog een tiener in.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door trainlovertje »

Ik heb het eveneens 1x meegemaakt in station Neerwinden. De trein hoort normaal net vóór de overweg, aan het einde van het perron te stoppen. De bestuurder was duidelijk vergeten dat hij halt moest houden, dat zag ik al toen hij in de verte kwam aangereden, dus ging ik als passagier goed zichtbaar staan en trok hij de noodrem.
De eerste 5 van de 9 rijtuigen (3x DMT) waren het perron voorbij en omdat iedereen in Neerwinden steeds vooraan uitstapt, dichtbij de uitgang van het perron, was dat een probleem voor quasi alle uitstappende reizigers. Of niet echt, want de bestuurder loste vrijwel meteen alle deuren en iedereen sprong eraf in de spoorberm.
Ik vreesde dat ik hierdoor mijn aansluiting zou missen, maar vreemd genoeg heeft de trein minder dan 2 minuten stilgestaan op station Neerwinden. Ikzelf zag er ook helemaal geen reden toe om klacht in te dienen en vraag me af of iemand in het seinhuis dit opgemerkt zal hebben. Misschien wel, omdat die trein op (en achter) de overweg stilstond.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Paul »

Ik heb het meegemaakt in Lacuisine (bij Florenville), motorwagen reeks 43. Bestuurder was verstrooid, stopte voorbij het perron, reed onmiddellijk terug achteruit, en loste de deuren :) Nu ja, dat was vóór 1984, dus andere tijden, ander materieel, andere reglementering en vooral een gemoedelijke sfeer op secundaire lijnen in de Ardennen. En geen overweg of sein in de buurt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Steve »

Een kleine bedenking in de marge moet me toch van het hart. Er wordt veel gesproken over het gevaar van het uitstappen buiten een perron door het grote hoogteverschil en dat is uiteraard te begrijpen. Tegelijkertijd zijn er in het land nog talloze lage perrons waar je óók een absurd groot hoogteverschil hebt, ook bij modern materieel als de MS08, in die mate dat grote groepen gebruikers (ouderen, mensen met een kinderwagen of bagage...) het gewoon niet redden en de facto dus uitgesloten worden. Dat is dan allemaal geen probleem en de ophoging van die perrons lijkt ook niet echt een grote prioriteit.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door groentje »

Akkoord dat we die lage perrons zo snel mogelijk moeten aanpassen, maar ik denk wel dat je het ermee eens bent dat er nog een duidelijk verschil is tussen 25 cm boven de rail, en ergens onder spoorniveau.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb in Wezemaal ook al enkele keren een incident voor gehad. Op een avond was de trein die uit 2 Desiro`s bestond niet ver genoeg door gereden waardoor de reizigers in de laatste rijtuigen moesten uitstappen op de overweg en de spoorwegberm. Ik heb toen onmiddellijk de treinbegeleider verwittigt.

Wat ik ook al heb meegemaakt is dat de trein door Wezemaal gereden was terwijl dit een voorziene halte was. Ik bevond mij toen in de L trein Leuven - Aarschot - Hasselt.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Steve »

groentje schreef: 29 sep 2021, 21:23 Akkoord dat we die lage perrons zo snel mogelijk moeten aanpassen, maar ik denk wel dat je het ermee eens bent dat er nog een duidelijk verschil is tussen 25 cm boven de rail, en ergens onder spoorniveau.
Absoluut. Alleen vind ik het verschil tussen de beide uitstaphoogtes minder groot dan het verschil tussen "moord en brand" en "geen vuiltje aan de lucht" als het gaat om de beoordeling ervan...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Tim »

trainlovertje schreef: 29 sep 2021, 17:24vraag me af of iemand in het seinhuis dit opgemerkt zal hebben. Misschien wel, omdat die trein op (en achter) de overweg stilstond.
Dat hangt er vanaf welk type detectie er ligt. Soms kan men op EBP heel precies zien waar de trein zich bevindt maar vaak is het ook niet meer dan een bezetmelding tussen 2 seinen. Vermits een overweg pas na 10 minuten in groot alarm gaat wegens langdurige bezetting lijkt de kans mij eerder klein dat men in dit geval iets gemerkt heeft op het seinhuis.
Plaats reactie