Ik heb het even opgekuist, de verplaatste posts staan in viewtopic.php?f=3&t=11640&start=60
Laten we het hier houden bij wat officieus geweten of offocieel aangekondigd is.
Ik heb het even opgekuist, de verplaatste posts staan in viewtopic.php?f=3&t=11640&start=60
Ik kan begrijpen dat je dat vindt, maar de IC-23 Oostende - Brussels Airport-Zaventem rijdt in het weekend al elk uur, dus van 1 / 2 treinen per uur naar 2 treinen per uur lijkt mij vrij banaal in vergelijking met een van de lijnen die maar 1 trein om de 2 uur hebben een uurlijke trein te geven zoals Leuven - Hasselt.
Vreemd dat de tweede S3 niet zou stoppen in Welle en Hillegem maar wel in Terhagen, het krijgt ook niet zoveel reizigers en het ligt dicht genoeg bij Herzele dat mensen het wss niet erg zouden vinden om daar op te stappen, die extra minuten zouden toch kunnen helpen met niet voor de P-treinen te rijden, of zit hij dan te dicht in het gat van een andere trein?FLV-FGSP schreef: ↑22 sep 2021, 23:33 Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:
NMBS breidt aanbod opnieuw uit
Ondanks de stagnatie van de reizigersgroei breiden de Belgische spoorwegen hun aanbod in het kader van de dienstregeling 2022 uit. Die dienstregeling geldt vanaf 12 december 2021. Nadat er in december 2020 veel aanpassingen waren, zijn het er nu minder, maar ze zijn interessant genoeg om te bespreken.
Uitbreidingen IC-net
In december gaat een langgekoesterde wens van TreinTramBus in vervulling. Dan wordt een bijkomende IC-treinserie Antwerpen – Hasselt via de bocht bij Aarschot ingevoerd, met 15 ritten per dag per richting. Deze treinserie zal in Hasselt verknopen rond het halve uur en dus een ander rijpad krijgen dan de huidige P-treinen, die verdwijnen. Deze aanpassing impliceert ook enkele lichte wijzigingen aan de overige treinseries op de lijn Hasselt - Aarschot.
De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt. Twee ritten per dag vallen uit wegens werkvensters op lijn 4. Deze treinserie zal gereden worden met M6-trekduwstammen. In een eerste fase van enkele maanden zal deze treinserie in Antwerpen gesplitst worden. De huidige IC-trein Charleroi – Noorderdokken zal vanaf december doorrijden naar Essen.
Het aanbod op lijn 12 wordt hierdoor in zijn geheel een half uur verschoven, inclusief de bediening van Roosendaal. Beide S-treinen zullen voortaan stoppen in Kijkuit. Er komt ’s ochtends een vroeger vertrek vanuit Roosendaal en ’s avonds een latere aankomst in Roosendaal. Een al langer levend idee om beide S-treinen door te trekken naar Roosendaal wordt nog niet uitgevoerd, om dat de Nederlandse veiligheidsinstantie geen significante toename van het aantal “potentieel gevaarlijke” situaties wil toelaten. De Belgische treinstellen die naar Roosendaal rijden beschikken namelijk niet over het Nederlandse veiligheidssysteem ATB.
Uitbreidingen S-net
Tussen Zottegem en Brussel zal er voortaan op werkdagen om het half uur een S-trein rijden. Dat was in de piekuren al zo, en dat wordt nu uitgebreid tot grofweg de periode 6-19 uur. In Brussel wordt deze nieuwe treinserie niet doorgekoppeld naar Dendermonde, maar naar Ottignies. Deze mooie uitbreiding heeft wel een nadeel. In combinatie met de werkzaamheden in het station Denderleeuw kan de S6 (Schaarbeek – Edingen – Denderleeuw) niet meer doorrijden tot Aalst. Er is wel een onmiddellijke aansluiting mogelijk in Denderleeuw. Daarnaast kan de bijkomende treinserie uitgerekend tijdens de ochtendspits niet stoppen in Hillegem en Welle.
De S9 (momenteel Eigenbrakel – Leuven) zal op werkdagen elk uur verlengd worden tot Landen en aan het andere uiteinde tot Nijvel. Het materieel op deze verbinding blijft helaas uit slome “duikbrillen” bestaan. In het Luikse zal de S44 Borgworm (Waremme) – Luik elk uur doorrijden naar Flémalle-Haute.
Meer treinen ’s avonds en in het weekend
De NMBS ziet net zoals wij dat de vraag in het weekend in stijgende lijn zit. Daarom worden in december 2021 ook enkele uitbreidingen in het weekendaanbod voorzien. Het gaat om een extra treinpaar op lijn 73, ’s ochtends vanuit De Panne, ’s avonds naar De Panne (enkel op zaterdag), een latere IC-trein Kortrijk – Oostende en vice versa, alsook een weekendbediening van Wichelen. De IC-trein Hasselt – Leuven – Antwerpen zal ook op zondag elk uur gaan rijden tussen Hasselt en Leuven.
Verder komen er op verschillende verbindingen extra treinen bij in de late uren, met name op werkdagen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een bijkomende IC-trein van Gent naar Brussel en terug en bijkomende IC-treinen van Gent naar Aalst en Dendermonde na 23 uur.
Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).
Overigens is de nieuwe dienstregeling nu raadpleegbaar via de routeplanner/app
Pure gok, maar ik heb gezien hoe de IC13 Kortrijk-Schaarbeek begon dus de restjes van materiaal voor P-treinen, mss M5'en en ander materieel dat hiervoor naar Essen of Noorderdokken reed aangezien ze nu enkel M6'en zouden mogen inzetten. Of ook de restjes M4.
Beste,FLV-FGSP schreef: ↑22 sep 2021, 23:33 Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:
NMBS breidt aanbod opnieuw uit
Ondanks de stagnatie van de reizigersgroei breiden de Belgische spoorwegen hun aanbod in het kader van de dienstregeling 2022 uit. Die dienstregeling geldt vanaf 12 december 2021. Nadat er in december 2020 veel aanpassingen waren, zijn het er nu minder, maar ze zijn interessant genoeg om te bespreken.
Uitbreidingen IC-net
In december gaat een langgekoesterde wens van TreinTramBus in vervulling. Dan wordt een bijkomende IC-treinserie Antwerpen – Hasselt via de bocht bij Aarschot ingevoerd, met 15 ritten per dag per richting. Deze treinserie zal in Hasselt verknopen rond het halve uur en dus een ander rijpad krijgen dan de huidige P-treinen, die verdwijnen. Deze aanpassing impliceert ook enkele lichte wijzigingen aan de overige treinseries op de lijn Hasselt - Aarschot.
De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt. Twee ritten per dag vallen uit wegens werkvensters op lijn 4. Deze treinserie zal gereden worden met M6-trekduwstammen. In een eerste fase van enkele maanden zal deze treinserie in Antwerpen gesplitst worden. De huidige IC-trein Charleroi – Noorderdokken zal vanaf december doorrijden naar Essen.
Het aanbod op lijn 12 wordt hierdoor in zijn geheel een half uur verschoven, inclusief de bediening van Roosendaal. Beide S-treinen zullen voortaan stoppen in Kijkuit. Er komt ’s ochtends een vroeger vertrek vanuit Roosendaal en ’s avonds een latere aankomst in Roosendaal. Een al langer levend idee om beide S-treinen door te trekken naar Roosendaal wordt nog niet uitgevoerd, om dat de Nederlandse veiligheidsinstantie geen significante toename van het aantal “potentieel gevaarlijke” situaties wil toelaten. De Belgische treinstellen die naar Roosendaal rijden beschikken namelijk niet over het Nederlandse veiligheidssysteem ATB.
Uitbreidingen S-net
Tussen Zottegem en Brussel zal er voortaan op werkdagen om het half uur een S-trein rijden. Dat was in de piekuren al zo, en dat wordt nu uitgebreid tot grofweg de periode 6-19 uur. In Brussel wordt deze nieuwe treinserie niet doorgekoppeld naar Dendermonde, maar naar Ottignies. Deze mooie uitbreiding heeft wel een nadeel. In combinatie met de werkzaamheden in het station Denderleeuw kan de S6 (Schaarbeek – Edingen – Denderleeuw) niet meer doorrijden tot Aalst. Er is wel een onmiddellijke aansluiting mogelijk in Denderleeuw. Daarnaast kan de bijkomende treinserie uitgerekend tijdens de ochtendspits niet stoppen in Hillegem en Welle.
De S9 (momenteel Eigenbrakel – Leuven) zal op werkdagen elk uur verlengd worden tot Landen en aan het andere uiteinde tot Nijvel. Het materieel op deze verbinding blijft helaas uit slome “duikbrillen” bestaan. In het Luikse zal de S44 Borgworm (Waremme) – Luik elk uur doorrijden naar Flémalle-Haute.
Meer treinen ’s avonds en in het weekend
De NMBS ziet net zoals wij dat de vraag in het weekend in stijgende lijn zit. Daarom worden in december 2021 ook enkele uitbreidingen in het weekendaanbod voorzien. Het gaat om een extra treinpaar op lijn 73, ’s ochtends vanuit De Panne, ’s avonds naar De Panne (enkel op zaterdag), een latere IC-trein Kortrijk – Oostende en vice versa, alsook een weekendbediening van Wichelen. De IC-trein Hasselt – Leuven – Antwerpen zal ook op zondag elk uur gaan rijden tussen Hasselt en Leuven.
Verder komen er op verschillende verbindingen extra treinen bij in de late uren, met name op werkdagen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een bijkomende IC-trein van Gent naar Brussel en terug en bijkomende IC-treinen van Gent naar Aalst en Dendermonde na 23 uur.
Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).
Overigens is de nieuwe dienstregeling nu raadpleegbaar via de routeplanner/app
Die extra trein naar Kortrijk om 22u05 is inderdaad welgekomen, maar mocht nog ietsje later zijn.Floris Cappelle schreef: ↑23 sep 2021, 21:59 Beste,
Op zich zijn dat mooie uitbreidingen.
De IC Hasselt - Antwerpen komt er eindelijk, net als de extra treinparen op de lijnen 66 en 73 (die laatste enkel van/naar De Panne op zaterdag).
De uitbreiding van één van de S8 treinen is ook goed nieuws.
Ik las ook iets over toekomstige uitbreidingen van de bediening van/naar Maubeuge.
Vandaar mijn vraag; Zijn er nog steeds plannen voor Namen - Parijs?
Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Er zijn Walen die dromen van de terugkeer van de Thalys Parijs - Bergen - Namen, maar dat zal niet gebeuren.Floris Cappelle schreef: ↑23 sep 2021, 21:59 Ik las ook iets over toekomstige uitbreidingen van de bediening van/naar Maubeuge.
Vandaar mijn vraag; Zijn er nog steeds plannen voor Namen - Parijs?
Als Thalys daar brood in ziet en geen subsidie meer vraagt, waarom zou dat dan niet gebeuren? De infra ligt er en er is reizigersvraag.