Desiro op IC's

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro op IC's

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2021, 13:34
Omwille van de operationele kosten zal de NMBS er dan ook voor kiezen om altijd voorrang te geven aan desiro ipv M6 of M7.
Het wil me voorkomen dat de kost per km een van die factoren is die nogal ruimte laten voor bijsturing/interpretatie. Ik kan me goed voorstellen dat, alnaargelang de gekozen berekeningswijze, de kost per km van het ene of het andere galant 30% hoger of lager kan vallen.

* er is altijd 1 bestuurder. Maar misschien is een bestuurder (v/m) met kwalificatie voor hle21/27/x duurder dan eentje voor Desiro?
* begeleiding: op treinen van 2-3 stellen desiro zie ik altijd maar 1 begeleid(st)er - zijn er op dubbeldekkers niet minimaal 2? Dat zou een aardig verschil kunnen maken.
* er is ook nog het perverse effect van de onderhoudskost: onderhoud dat om de zoveel km moet kan men eenvoudig in de kostprijs verrekenen, maar onderhoud dat aan de tijd gebonden is (bv 1 x per jaar) wordt goedkoper per km naarmate er meer kms gebold worden.
* in hoeverre rekent men de afschrijving mee? M5 en M6 zijn ouder dan Desiro, dus reeds verder afgeschreven. Als er dan gespeeld wordt met degressieve afschrijving scheelt dat nogal wat.
* ook afschrijving (altijd een bepaald bedrag per jaar, ongeacht de wijze van berekening) weegt minder op de kost per km naargelang er meer kms gereden worden.
* er zullen vast nog wel meer zulke puntjes zijn. De vele algoritmes voor het bepalen van gemiddeldes kunnen ook creatieve mogelijkheden openen.

Overigens: als Desiro's echt goedkoper zijn in het bedrijf, waarom heeft men dan überhaupt nog M7 aangekocht?
Er allicht een verschil in de kost per km en de kost per stoelkilometer?
Op sommige verbindingen is de capaciteit van enkeldeks gewoon ontoereikend. En natuurlijk speelt ook reizigerscomfort mee, dat is ontegensprekelijk beter in M6/M7 dan in een desiro.
ronny
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Desiro op IC's

Bericht door ronny »

Terminus schreef: 02 mei 2021, 13:31 De hele fietsstrategie zou nog wel eens bepaalde gevolgen kunnen hebben...

MR96 worden beschouwd als niet fietsvriendelijk, de breaks slechts in beperkte mate (wegens de verhoogde instap), ... Desiro's zouden wel eens op bepaalde IC-verbindingen kunnen blijven, ook na instroom van M7. (En dit is geen losse gedachte, maar iets wat wel degelijk op tafel zou liggen)
Zou men de keuze van treinen laten afhangen van het aantal hoge perrons dat een verbinding heeft? Het zou mij verbazen dat de NMBS zo flexibel is.
Ik vermoed dat de MR96 in de loop van het jaar zijn intrede zal doen op Antwerpen-luchthaven-Hasselt.
Ducktape
Berichten: 264
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Desiro op IC's

Bericht door Ducktape »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2021, 13:34
Omwille van de operationele kosten zal de NMBS er dan ook voor kiezen om altijd voorrang te geven aan desiro ipv M6 of M7.
Het wil me voorkomen dat de kost per km een van die factoren is die nogal ruimte laten voor bijsturing/interpretatie. Ik kan me goed voorstellen dat, alnaargelang de gekozen berekeningswijze, de kost per km van het ene of het andere galant 30% hoger of lager kan vallen.

* er is altijd 1 bestuurder. Maar misschien is een bestuurder (v/m) met kwalificatie voor hle21/27/x duurder dan eentje voor Desiro?
* begeleiding: op treinen van 2-3 stellen desiro zie ik altijd maar 1 begeleid(st)er - zijn er op dubbeldekkers niet minimaal 2? Dat zou een aardig verschil kunnen maken.
* er is ook nog het perverse effect van de onderhoudskost: onderhoud dat om de zoveel km moet kan men eenvoudig in de kostprijs verrekenen, maar onderhoud dat aan de tijd gebonden is (bv 1 x per jaar) wordt goedkoper per km naarmate er meer kms gebold worden.
* in hoeverre rekent men de afschrijving mee? M5 en M6 zijn ouder dan Desiro, dus reeds verder afgeschreven. Als er dan gespeeld wordt met degressieve afschrijving scheelt dat nogal wat.
* ook afschrijving (altijd een bepaald bedrag per jaar, ongeacht de wijze van berekening) weegt minder op de kost per km naargelang er meer kms gereden worden.
* er zullen vast nog wel meer zulke puntjes zijn. De vele algoritmes voor het bepalen van gemiddeldes kunnen ook creatieve mogelijkheden openen.

Overigens: als Desiro's echt goedkoper zijn in het bedrijf, waarom heeft men dan überhaupt nog M7 aangekocht?
Er is allicht een verschil tussen de "kost per km" en de "kost per stoelkilometer"?
Hier kan ik al zeker een antwoord op geven: neen, er is geen verschil in kostprijs tussen een TB die maar 1 stelletje kent, of een TB die alles kent. Tot voor een jaar of 2 was dat er wel, maar daar zijn ze van afgestapt.
Plaats reactie