Toch even een reactie hier: Het is uiteraard het streefdoel van NMBS om beide stoptreinen overal te laten stoppen (al vanaf december 2017...). De ontbrekende stops op één van de L-relaties heeft echter 2 redenen. De eerste reden is de Benelux die voor extra drukte op de lijn zorgde, maar die is nu -eindelijk- weg.BlackEagle schreef: ↑21 apr 2018, 10:11 Lichtjes gerelateerd aan deze kwestie:
Waarom heeft men er met de omschakeling van de Benelux niet voor gekozen om het stoppatroon van de Puurs-Roosendaal (L-32, reeks 450) en de Puurs-Essen (L-22, reeks 2550) niet gelijk te trekken? Nu worden de kleinere stations Sint-Mariaburg, Kijkuit en Wildert enkel tijdens de spits bediend door de Puurs-Essen, terwijl er met het verdwijnen van de Benelux ruimte genoeg is om ze allebei overal te laten stoppen. Het reistijdverschil is 9 minuten, maar dat komt voornamelijk door de inzet van snellere Desiro's ipv Varkensneuzen. Ook het aantal omlopen zou gelijk zijn, en het effect op de stiptheid lijkt me ook verwaarloosbaar.
Het zou toch wel een groot voordeel zijn om in elk station van lijn 12 een mooie halfuurdienst naar Antwerpen te kunnen bieden, zoals ook het geval is op lijnen 27 en 52. Dat zou de dienstregeling ook veel leesbaar maken.
De 2e reden is dat op lijn 12 rond bv. Kijkuit meerdere haltes kort bij elkaar liggen, en dit in combinatie met meerdere overwegen. Gevolg is bv. dat de overweg aan een station al sluit, op het moment dat de trein nog maar aankomt in het vorige station. Dit wordt dan nog gecombineerd met het feit dat stoptreinen elkaar in dezelfde zone ook nog eens kruisen. Dit resulteert in zeer lange sluitingstijd voor de overwegen, wat zeer regelmatig als gevolg heeft dat een overweg in groot alarm gaat (indien langer dan 10min sluiting).
Een analyse van Infrabel van de verkeersafwikkeling sinds de Benelux weg is, zal bepalen of NMBS de stops vanaf juni inderdaad zal krijgen...