Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
overweg13 schreef:
Steven schreef:Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Toch heb ik deze redenering al eens volledig uitgewerkt gezien in een Nederlands tijdschrift, en daarin ging het wel degelijk om wetenschappelijk onderzoek over het rekken van rijtijden op het Nederlandse spoorwegnet. Ik heb de link destijds geplaatst maar vind hem nu niet zo meteen terug. De studie dateert van minstens zes jaar geleden.
Ik heb de link naar het artikel in Natuur en Techniek uit 2007 ondertussen teruggevonden, maar spijtig genoeg werkt de link niet meer. Natuur en Techniek heet ondertussen trouwens blijkbaar New Scientist.
Nog enig idee hoe het artikel ongeveer heette? Op http://www.newscientist.nl blijken nog erg oude artikelen te staan. Ik vond er tot 1999. Een zoektocht op "trein" leverde helaas niet het gewenste artikel op. Ik zou in ieder geval wel interesse hebben.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Dag Rian

Spijtig genoeg heb ik er geen idee van. Het ging over de Nederlandse spoorwegen, dat staat vast, en het ging dus over toegevoegde minuten. Ik heb trouwens zelf al eens wat geprobeerd, zonder resultaat. Ik had het artikel doorgespeeld gekregen door een collega (op papier!) en het daarna als link verspreid.
De redenering die opgezet werd, kwam ongeveer overeen met die van Peter Meukens. Eigenlijk denk ik zelf dat er iets van aan moet zijn: een trein in vertraging zit niet op zijn plaats in het netwerk, en veroorzaakt bijkomede problemen; waarom zou dat anders zijn met een trein die niet op zijn plaats zit omdat hij enkele minuten te vroeg aankomt? Ik heb het zelf al ervaren: omdat de trein te vroeg aan een vertakking komt, wordt hij opgehouden, maar dat betekent ook dat hij een deel van zijn traject tegen een lage snelheid heeft afgelegd. Mogelijk kan die niet meer gerecupereerd worden in het resterende deel van het traject. Ik geef wel toe dat de buffertijden meestal toch positief uitdraaien; Het een tegen het ander in de balans gelegd pleit waarschijnlijk voor een beperkte buffer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Als hij te vroeg aan een vertakking komt en moet wachten op zijn uur van doorrit is er geen probleem dat zal het pas worden indien ze hem daar langer laten staan dan het aantal bufferminuten afwaarts van dat punt.
Olivier_Doorne
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne »

Ik zag in Gent Sint-Pieters op spoor 2 vorige week toch een IC (met Desiro's) naar Antwerpen die toch nog meer dan 10 minuten moest wachten op zijn vertrek.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Beesty »

Olivier_Doorne schreef:Ik zag in Gent Sint-Pieters op spoor 2 vorige week toch een IC (met Desiro's) naar Antwerpen die toch nog meer dan 10 minuten moest wachten op zijn vertrek.
De nieuwe buffertijden zijn inderdaad soms wel héél erg ruim genomen. Binnenkort kan je in elk groot station nog even gaan shoppen tijdens de halte :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Beesty schreef:
Olivier_Doorne schreef:Ik zag in Gent Sint-Pieters op spoor 2 vorige week toch een IC (met Desiro's) naar Antwerpen die toch nog meer dan 10 minuten moest wachten op zijn vertrek.
De nieuwe buffertijden zijn inderdaad soms wel héél erg ruim genomen. Binnenkort kan je in elk groot station nog even gaan shoppen tijdens de halte :lol:
Als je dan een winkeltje op het perron hebt (zoals op perron 1 in Leuven), kan dat inderdaad nog wel eens lukken :)
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
Beesty schreef:
Olivier_Doorne schreef:Ik zag in Gent Sint-Pieters op spoor 2 vorige week toch een IC (met Desiro's) naar Antwerpen die toch nog meer dan 10 minuten moest wachten op zijn vertrek.
De nieuwe buffertijden zijn inderdaad soms wel héél erg ruim genomen. Binnenkort kan je in elk groot station nog even gaan shoppen tijdens de halte :lol:
Als je dan een winkeltje op het perron hebt (zoals op perron 1 in Leuven), kan dat inderdaad nog wel eens lukken :)
Of perron 1/2 in Gent-St-Pieters. De oude wachtzaal kant van de roltrap.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LML »

Beesty schreef:
Olivier_Doorne schreef:Ik zag in Gent Sint-Pieters op spoor 2 vorige week toch een IC (met Desiro's) naar Antwerpen die toch nog meer dan 10 minuten moest wachten op zijn vertrek.
De nieuwe buffertijden zijn inderdaad soms wel héél erg ruim genomen. Binnenkort kan je in elk groot station nog even gaan shoppen tijdens de halte :lol:
... of op z'n minst een koffieafhaalpauze... :wink:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Gisteren neemt iemand in Brussel-Zuid om 16:54 de P-trein (P8953) richting Kortrijk met aankomst in Denderleew om 17:11. De trein om 17:13 richting Geraardsbergen is geen verzekerde aansluiting, je zou verwachten dat die van 17:27 dat wel is.

P8953 maakt 18 min. vertraging, dus aankomt in Denderleeuw om 17:29, weg aansluiting en wachten tot minstens 17:51 (indien afstappen in Ninove of Geraardsbergen), anders 17:55, gisteren +6.

Trein had hier toch moeten aansluiting geven?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

De voorziene aansluiting is die tussen de 8902 en 8973, alleen als de vertraging van de 8902 minder dan 4 minuten bedraagt. Dat was gisteren niet het geval, dus waarom zou die moeten wachten? Het is duidelijk dat de 8973 eigenlijk nooit wacht, omdat je met die 4 minuten vertraging nauwelijks 2 minuten hebt om van de ene trein naar de andere te stappen.
Vermits ook de 8953 aankwam na het aankomstuur +4 van de 8902 lijkt het me logisch dat de 8973 mag vertrekken. Overigens komt de volgende trein snel erna, dus zie ik in dit geval het probleem niet.
Let wel: ik ben er ook voorstander van dat men aansluitingen zo veel mogelijk laat wachten - zoals het in mijnen jongen tijd was - maar in dit geval kun je vrij eenvoudig opzoeken hoe lang de trein zal wachten, en heb je bovendien snel een andere.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Dat is toch niet logisch, dat P8972 niet wacht, ok normaal maar P8973 moet gewoon wachten, als je moet wachten tot P8922 of L1567, dan klopt er iets niet. Trein moet waarschijnlijk zo goed als leeg gereden hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Wat bij mij een bijkomende vraag oproept: die maximale vertraging die op de site van de NMBS aangegeven wordt, is dat eigenlijk
- de vertraging waarmee de aansluitende trein mag vertrekken;
- de vertraging waarmee de eerste trein mag aankomen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

De wachttijden zijn normaal die voor de wachtende trein. Elk rijpad heeft zijn marges en zeker in de spits.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:De wachttijden zijn normaal die voor de wachtende trein. Elk rijpad heeft zijn marges en zeker in de spits.
Dus de 8973, voorzien om 17:27, zou eventueel mogen wachten tot 17:31? (Die 4 minuten haal ik dus van de NMBS-site.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Elgar »

In Mechelen heeft een stationchef, in verband met de aansluiting van 15 minuten tussen de trein vanuit Brussel en die naar Sint-Niklaas, mij het volgende wijs gemaakt. Indien je tussen twee treinrelaties 15 minuten overstaptijd hebt, gaat men er vanuit dat de aansluiting altijd verzekerd is en houdt men hiermee geen rekening om bij vertraging eventueel een aansluiting te verzekeren. Het zijn enkel de aansluitingen met minder overstaptijd die men in het oog houdt om eventueel een aansluiting te garanderen.
Plaats reactie