Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Winston »

Wij hebben het (helaas) niet voor het zeggen. Anderzijds maar goed ook anders zouden we vreemde combinaties gaan krijgen.

Maar begin 2014 is er een enquête geweest voor alle dorpjes rond Gouvy. Merendeel was tegen de bestaande diensten en het materiaal. Ook diverse gemeentes o a Gouvy, Vielsalm, Trois Pont etc hebben bij de NMBS geklaagd over het slechte materiaal wat werd ingezet. Waarom men ook achter moest blijven met inzetbaar materiaal etc.

De reeks 18/19 hadden nauwelijks passagiers aan boord en was een complete geld verspilling om die hier in te zetten. Hoe het is op de lijn Oostende/Eupen weet ik niet maar hier hadden ze een handje vol passagiers en hield je vaak ook nog een paar vingers over.

CFL heeft ook weinig trek meer om op lijn 42 verder te rijden. Ja toen heeft men maar de Desiro's ingezet en zover bekend bevallen deze goed. Wij hebben dus hier op lijn 42 de serie 085. Volgens info zijn alleen deze geschikt op deze lijn te rijden vanwege het kw??

Maar ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Ik hoor graag als er iemand meer weet. Ook al ben ik een dagje ouder ik leer nog steeds graag. Maar eerlijk gezegd is het NMBS personeel weinig hoop gevend voor de toekomst en vrezen ze voor wat er gaat komen. Er wordt een hele dure aansluiting aangelegd voor een hout verwekend bedrijf is al een jaar klaar de fabriek draait inmiddels op 100% maar is nog geen wagon op dat spoor geweest. Een dure fout dus.

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door overweg13 »

Reeks 18 heeft op lijn 42 toch alleen maar een P-trein 's morgens en de terugrit 's avonds gedaan?
En dat die I10 niet geapprecieerd wordt? Dat is voor mij - en ongetwijfeld voor velen met mij - zo goed als onbegrijpelijk. Overigens: hoe is die enquête gebeurd? Hoe kun je zeker zijn dat alleen treinreizigers ze beantwoord hebben, m.a.w. hoe groot is de kans dat het materieel verworpen is door "reizigers" die al jaren geen trein meer genomen hebben, en die dus nog vage herinneringen hebben aan CFL-Wegmann, of NMBS I2 en later M4?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Shrek »

Laten we niet vergeten dat de I10 effectief een paar belangrijke tekortkomingen heeft: geen makkelijk toegankelijk toilet, geen schermpjes met reizigersinfo, geen stopcontacten, geen lage instap, geen automatische omroepinstallatie, geen fietsafdeling,...
Dat zijn zaken die reizigers wel opmerken hoor.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Laten we niet vergeten dat de I10 effectief een paar belangrijke tekortkomingen heeft: geen makkelijk toegankelijk toilet, geen schermpjes met reizigersinfo, geen stopcontacten, geen lage instap, geen automatische omroepinstallatie, geen fietsafdeling,...
Dat zijn zaken die reizigers wel opmerken hoor.
Sommige reizigers. Ik wil al die dingen met plezier inruilen voor een comfortabele zit in een I10, waar 2de klasse overigens net zo comfortabel is als eerste.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:Laten we niet vergeten dat de I10 effectief een paar belangrijke tekortkomingen heeft: geen makkelijk toegankelijk toilet, geen schermpjes met reizigersinfo, geen stopcontacten, geen lage instap, geen automatische omroepinstallatie, geen fietsafdeling,...
Dat zijn zaken die reizigers wel opmerken hoor.
Geen stopcontacten? Aan elk uiteinde van het rijtuig achter de zetel zit een stopcontacten. Bij I11 zit dat bovenaan, bij I10en zit dat onderaan achter de zetel!
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Terminus »

Momenteel zorgt NMBS voor de rijtuigen en CFL voor de loc. Is het dan een optie dat in de toekomst de helft van de diensten met een desiro (NMBS) wordt verzorgd en de helft met CFL-materieel?
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door LML »

De I10-rijtuigen kunnen ze beter gebruiken voor een IC-dienst (en zeker niet alleen tussen Luik en Luxemburg-stad), de M4-rijtuigen voornamelijk voor P-treinen. Nu gebeurt het omgekeerde...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door ronny »

Shrek schreef:Laten we niet vergeten dat de I10 effectief een paar belangrijke tekortkomingen heeft: geen makkelijk toegankelijk toilet, geen schermpjes met reizigersinfo, geen stopcontacten, geen lage instap, geen automatische omroepinstallatie, geen fietsafdeling,...
Dat zijn zaken die reizigers wel opmerken hoor.
Een half jaar geleden heb ik de trein tot Vielsalm genomen. Het enige wat mij is opgevallen van de I10 is dat er geen wc-bril op het toilet was en dat er een defecte deur was. Als je zoiets pas bij het volgende voorziene onderhoud hersteld (of niet hersteld) krijg je natuurlijk een perceptie.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door HLE 2302 »

Vandaag E2335 verzekerd tussen Kortrijk en Oostende met 1 T18 en 3 HV M6! Van een powertrein gesproken !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

HLE 2302 schreef:Vandaag E2335 verzekerd tussen Kortrijk en Oostende met 1 T18 en 3 HV M6! Van een powertrein gesproken !
En diezelfde trein heeft dus daarvoor ook Gent - Brussel - Luchthaven gedaan? 't Zal proper geweest zijn met slechts drie M6'en... al kan het natuurlijk nog minder, ik meen dat er ook één MS96 rondrijdt op een van de diensten.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door loic1811 »

E1939 was ook met slechts 1xMR96 => bakske vol :mrgreen:
BVG1988
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door BVG1988 »

Ik neem aan dat er wel aantal M6-stammen rijden op de IC23.
Ik heb gisteren op de 2306 gezeten en dat waren 5 M6 met 18 dacht ik.
De 2830 heb ik ook gezien in Brussel-Zuid en had dezelfde samenstelling.

In de week zijn er wel een aantal van de IC23 die met breaks gedaan worden, maar zijn er ook waarbij er slechts 1 op rijdt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Bibke »

Woensdag 31/12/2014 werd de IC-02, meer bepaald IC 1834, Antwerpen-Centraal - Oostende met slechts 1 DESIRO gereden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Bibke »

Op donderdag 01/01/2015 werd de IC-02 (IC 1812) met 2 DESIRO's gereden.
Dat is echt niet de doen die DESIRO's op IC's van bijna 2 uur, zeker niet als je rugklachten hebt.
En dan te bedenken dat het voorziene materieel enkel de motorstellen AM96 en de trek-duwstellen reeks 18 + M6 zijn.
Laatst gewijzigd door Bibke op 07 jan 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Desirotje »

Er wordt sinds de nieuwe dienstregeling veel M4 ingezet.

Op drukke treinen sochtens rond 7u van en naar Brussel wordt er M4 ingezet, volgens mij zijn hier M5 of M6 beter van pas. Desnoods I10.


Rond 16u boemeltreinen vanuit Brussel richting Aalst wordt er ook M4 ingezet.
Hier kan dan weer beter klassiek of Desiro ingezet worden.

Die M4 zijn snel vol, oud en het doorlopen van de trein tijdens de rit is lastig wegens de vele en zware deuren.

Ze kunnen buiten de spits wel nog nut hebben maar voor mijn part mogen ze alle M4's opstoven :twisted:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie