Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Eimai »

Gisterenavond (zaterdag) was er eens een rit een DMT te zien op Antwerpen-Turnhout :-)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

Te Brussel (Noord) zag ik deze vrijdag (3/10) een combinatie die ik nog nooit eerder gezien had: twee 800tjes die een klassiekje sandwichten:

826 + 686 + 8xx (laatste niet gezien). Volgens mijn notities was dit de P8722 Schaarbeek - Jemeppe-Sur-Sambre.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Trein30 schreef:Te Brussel (Noord) zag ik deze vrijdag (3/10) een combinatie die ik nog nooit eerder gezien had: twee 800tjes die een klassiekje sandwichten:

826 + 686 + 8xx (laatste niet gezien). Volgens mijn notities was dit de P8722 Schaarbeek - Jemeppe-Sur-Sambre.
Nochtans komen dergelijke combinaties wel vaker voor, waarbij de volgorde natuurlijk kan verschillen. Feit is dat ze sinds het verdwijnen van de rode klassiekjes visueel wel heel apart ogen: niet alleen heb je een uiterlijk volledig ander treintype, je zit nu ook met een fel contrast qua kleuren...
Klassiekje
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

Trein30 schreef:Te Brussel (Noord) zag ik deze vrijdag (3/10) een combinatie die ik nog nooit eerder gezien had: twee 800tjes die een klassiekje sandwichten:

826 + 686 + 8xx (laatste niet gezien). Volgens mijn notities was dit de P8722 Schaarbeek - Jemeppe-Sur-Sambre.
Aha :D Had deze ook nog nooit gezien.
Steve schreef:Nochtans komen dergelijke combinaties wel vaker voor, waarbij de volgorde natuurlijk kan verschillen. Feit is dat ze sinds het verdwijnen van de rode klassiekjes visueel wel heel apart ogen: niet alleen heb je een uiterlijk volledig ander treintype, je zit nu ook met een fel contrast qua kleuren...
Meestal hangt het klassiekje toch wel achteraan dacht ik. :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Klassiekje schreef:
Meestal hangt het klassiekje toch wel achteraan dacht ik. :)
Of vooraan dus... Ze konden eigenlijk willekeurig door elkaar hangen, al maakten de beurtregelingen wel dat ze meestal in een vaste volgorde hingen. Maar dat kon dus gelijk wat zijn. Als het inderdaad om de 8722 ging, is het trouwens echt een ongewone samenstelling, met viertjes en een tweetje.
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

overweg13 schreef:
Klassiekje schreef:
Meestal hangt het klassiekje toch wel achteraan dacht ik. :)
Of vooraan dus... Ze konden eigenlijk willekeurig door elkaar hangen, al maakten de beurtregelingen wel dat ze meestal in een vaste volgorde hingen. Maar dat kon dus gelijk wat zijn. Als het inderdaad om de 8722 ging, is het trouwens echt een ongewone samenstelling, met viertjes en een tweetje.
Ja uiteraard, nooit in het midden bedoelde ik. :)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

En vandaag (6 oktober) zag ik voor de eerste keer in maanden tijd terug eens een paartje Sprinters op de P8280 (Antwerpen Haven - Aarschot). De laatste drie maanden was dat immers steevast een paartje Klassiekjes wegens het welbesproken tekort aan Sprinters, maar nu deze zo mondjesmaat terug de baan op geraken, lijkt alles weer in z'n gewone plooi te vallen...
AfbeeldingAfbeelding
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ronny »

Trein30 schreef:En vandaag (6 oktober) zag ik voor de eerste keer in maanden tijd terug eens een paartje Sprinters op de P8280 (Antwerpen Haven - Aarschot). De laatste drie maanden was dat immers steevast een paartje Klassiekjes wegens het welbesproken tekort aan Sprinters, maar nu deze zo mondjesmaat terug de baan op geraken, lijkt alles weer in z'n gewone plooi te vallen...
Vandaag was het terug met een klassiekje. :D
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

ronny schreef:
Trein30 schreef:En vandaag (6 oktober) zag ik voor de eerste keer in maanden tijd terug eens een paartje Sprinters op de P8280 (Antwerpen Haven - Aarschot). De laatste drie maanden was dat immers steevast een paartje Klassiekjes wegens het welbesproken tekort aan Sprinters, maar nu deze zo mondjesmaat terug de baan op geraken, lijkt alles weer in z'n gewone plooi te vallen...
Vandaag was het terug met een klassiekje. :D
Yup - 702 en een zwaar gegraffiteerde 732. >.>

Eentje die strict gezien niet onder 'ongewone samenstellingen' zit, maar die toch wel vermeldenswaardig is: gisteren en vandaag kwam in het 'gat' tussen de IC-Z 1237 (Den Haag 14:44 - Brussel-Zuid 17:08) en de IC-Z 1245 (Den Haag 16:44 - Brussel-Zuid 19:08) een "extra" Benelux door, namelijk de 2842 op test met een raam ICR-materiaal met stuurstand.
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo »

Was dat de bijna volledig blauw-gele Benelux die mij "gesignaleerd" werd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

dentheo schreef:Was dat de bijna volledig blauw-gele Benelux die mij "gesignaleerd" werd ?
Ik weet het niet - deze was volledig blauw-geel, en precies in een licht andere (scherpere) beschildering dan de rijtuigen die tot nog toe op de Beneluxen zaten.
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo »

Is vorige week ook al gesignaleerd op lijn 12
Blijft wel beetje eigenaardig.
Ik had begrepen dat de stuurrijtuigen enkel voor de binnenlandpendel van NS waren, dat blijkt dus niet "helemaal" het geval.
Weet iemand of hij met stuurrijtuig vooraan weer vertrokken is ?
Hebben al onze goederentraxxen mux ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door The_Knitter »

Dit betreft een test-stam en nog niet in regulier bedrijf. De stuurstandrijtuigen worden niet gebruikt om de trein te rijden, enkel voor de extra benodigde zitplaatscapaciteit. De locomotief zal dus altijd vóór het stuurstandrijtuig komen, alvorens er weer vertrokken kan worden.
Men heeft alle ICR-rijtuigen wel nodig, dus haalde men deze rijtuigen uit de mottenballen, want ook daar kan je in zitten.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo »

Maar in een teststam mag toch geen volk waarom dan "extra zitplaatscapaciteit" ?

Wat wordt er eigenlijk getest, lok niet, (stuur)rijtuigen niet, misschien omvormers onder 3kV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Daar juist in brugge 3 klasiekjes op de lijn oostende - antwerpen
Plaats reactie