Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Ik kan toch vaststellen dat de nieuwe functies, voornamelijk de stopcontacten en de ruimte voor fietsen of buggys, zeker in de smaak vallen. Die functionale aspecten zijn volgens mij veel belangrijker voor een doorsnee reizigers dan de sfeer van het interieur.
Die nieuwe functies wel, maar die ruimte voor fietsen of buggys bevindt zich toch niet in de eerste klasse?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

De AM75, varkenssnuiten,... of hoe ze maar noemen wil, moesten ze 20 jaar geleden moderniseren. Nu stillekes aan uit de dienst halen. Betrouwbare/degelijke treinen of niet, ze beantwoorden niet meer aan de comforteisen van nu...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:De AM75, varkenssnuiten,... of hoe ze maar noemen wil, moesten ze 20 jaar geleden moderniseren. Nu stillekes aan uit de dienst halen.
Da's eigenlijk wel waar, met een leeftijd van 35 - 39 jaar bereiken ze stilaan de gemiddelde levensduur van treinen in België. Volgens de Franse Wikipedia:
Wikipedia schreef: Les AM 75 arrivent en fin de vie et devront dans les prochaines années faire l'objet d'un remplacement par du nouveau matériel, ou d'une rénovation presque complète.
Trouwens, in 2025 moeten ze er toch uit, ofwel moeten ze ETCS krijgen, want vanaf dat jaar wordt dat verplicht. Het is normaal toch de bedoeling dat een trein na een renovatie nog zo'n 15 jaar meegaat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Dieselfreak schreef:Trouwens, in 2025 moeten ze er toch uit, ofwel moeten ze ETCS krijgen, want vanaf dat jaar wordt dat verplicht. Het is normaal toch de bedoeling dat een trein na een renovatie nog zo'n 15 jaar meegaat?
Oh, maar de stuurpost van de gemoderniseerde 800 is erop voorzien dat ze ETCS-schermen kunnen inbouwen hoor. Ze gaan ze wel niet meteen meekrijgen.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Trein30 »

Afgelopen weekeind heb ik nog eens van een 800 kunnen genieten (en ik bedoel echt wel genieten - ik zat trouwens in 2de klasse voordat iemand het vraagt).

Wel merkte ik iets raar, namelijk op de vier seconden was er een raar knarsend geluid dat vanonder de deuren van één van de rijtuigen kwam (het B-rijtuig aan de kant van de Bx). Dit gebeurde zowel tijdens het rijden als tijdens het stilstaan. Ik vraag me wel af wat dit geluid was (en voordat iemand 'ouderdom' of 'slijtage' vernoemd: ik bedoel echt wel een <i>echte</i> oorzaak.)

Het stel was trouwens de 840.
AfbeeldingAfbeelding
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door ferry »

Op de lijn 12 rijden deze vuile ondingen dagelijks, WC kapot, ruiten vuil en vooral dan capaciteitsproblemen
L treinen van bvb ontoereikend is15:49 en 17:49 rijden slechts met één viertje hetgeen ruimschoots te weinig is!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Vandaag heeft de NMBS bekend gemaakt dat Alstom de ETCS-installatie voor de MS75 gaat leveren. De renovatie is dus nog steeds niet afgeblazen :(
Klassiekje
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

Damn :evil:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Voor degenen die nog iets roods op foto/film willen vastleggen, is het vijf voor twaalf. Vandaag zijn de Vierledige, samen met de nog niet gereviseerde Duikbrillen, het enige wat nog in die kleur rondrijdt in België. Wellicht nog enkele jaren, en het rood is uitgestorven op de Belgische spoorwegen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bordensteker »

Trein30 schreef:Afgelopen weekeind heb ik nog eens van een 800 kunnen genieten (en ik bedoel echt wel genieten - ik zat trouwens in 2de klasse voordat iemand het vraagt).

Wel merkte ik iets raar, namelijk op de vier seconden was er een raar knarsend geluid dat vanonder de deuren van één van de rijtuigen kwam (het B-rijtuig aan de kant van de Bx). Dit gebeurde zowel tijdens het rijden als tijdens het stilstaan. Ik vraag me wel af wat dit geluid was (en voordat iemand 'ouderdom' of 'slijtage' vernoemd: ik bedoel echt wel een <i>echte</i> oorzaak.)

Het stel was trouwens de 840.
Daar hebben we het ruim een jaar geleden al eens over gehad:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=192436#p192436


Het geluid dat de vraagsteller bedoelt is door een trouw lid van dit forum vastgelegd op deze drie aaneengeplakte beeldloze geluidsopnamen (waar u allemaal met de ogen dicht toch snel een beeld bij krijgt!): https://www.youtube.com/watch?v=Dv7M5CV2uUg
Achtereenvolgens komt volgens de samensteller het gekreun aan de orde van de 216, daarna van de 212, en tenslotte van de 228.
Zelf onderscheid ik echter na een eerste korte zucht vier langdurige bandopnamen, die ik nader kan aanduiden als:
0:03 jong ezeltje, 0:32 bejaarde ezel, 1:03 huilbaby, 1:44 (deze genereert bij mij nog geen bepaalde associatie).

Het was door een uwer al omschreven als een zagerig, metaal-achtig "meuuuuuuuuuuuuuuhhhh ...... meuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh....." dat je bij een stilstand onderaan het rijtuig hoort.

Een ander sprak destijds over zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend). Dat is ook een goed gevonden vergelijking!

Weer een ander omschreef het (zonder die andere omschrijvingen gezien te hebben) als: “wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwweeeeeeeeeeuuuuuuuuuu ... wwwwwwwwwweeeeeeeeuuu”.

Ook werd het omschreven als het gebalk van een stokoude ezel. Daarbij werd meteen opgemerkt dat een gemoderniseerd klassiekske eerder het geluid van een loeiende koe maakt.

Na deze inleiding zijn de gevoelige luisteraars onder u voortaan prima in staat om het ook mét beeld te detecteren!

Wel, daar komt de trein juist aan!
Op deze video van de TrainzDr3ver https://www.youtube.com/watch?v=Z_5n4FmGUcE kan men als men goed oplet de droger horen kreunen van de 235. Met name op de tijdstippen 0:54, 1:00, 1:11, 1:15, 1:20, 1:29, en 1:35 zijn de bedoelde karakteristiek technische zuchten vrij goed hoorbaar.
Het stopt net nadat de remmen zijn gelost door de typische 'tsjsjsjsjsjsj':

En bij 1:30 hoor je intussen al de deuren gaan sluiten; bij 1:36 worden de remmen gelost, en bij 1:40 hoor je het afblazen van lucht tussen de juist gestopte compressor en luchtdroger.

Even ten overvloede de strofen van dit concert:

0:54 kreun
1:00 kreun

1:11 kreun
1:15 kreun
1:20 kreun

1:29 kreun, en 1:30 de deuren sluiten
1:35 nog een laatste kreun waarna 1:36 de remmen lossen
1:40 lucht tussen compressor en luchtdroger wordt afgeblazen
1:47 vertrek, wat op zich ook al fraai klinkt!

Ik ben er intussen van overtuigd geraakt dat dat mysterieus klinkende periodieke gekreun veroorzaakt wordt door de luchtdroger.
De vierledige MS hebben ook zo’n luchtdroger, onder het middenste van de drie tweede-klasse-rijtuigen, anders gezegd het motorrijtuig zonder panto’s. In de buurt van het toilet.
En hoewel een varken heet te knorren, kunnen deze NMBS-beesten dus soms ook overtuigend kreunen!


Maar hoe wordt dit geluid dan veroorzaakt?

Ik dacht het gevonden te hebben, want in ons leerboek staat een "dessicant dryer" afgebeeld, maar de behandelende tekst is in het verleden kennelijk weggesaneerd. De afbeelding komt alleen nog in het boek voor door het feit dat de afbeeldingen vanwege de kosten van kleurendruk bij elkaar op één blad zijn geplaatst. Dus de tekst is als overbodig weggehaald maar de afbeelding staat nog op de ongewijzigde bladzijde aan het eind van dat hoofdstukje met een aantal andere afbeeldingen.
Daarom mag ik vermoeden dat onder onze klassiekjes en vierledige MS een desiccant dryer zit, en ik heb dan alleen wel een groot vraagteken bij het tempo van het gekreun. Want een pressure swing dryer heeft een werkingscyclus van 5 of 10 minuten voordat-ie omschakelt, en onder onze treinen lijken we een cyclustijd te bemerken van eerder 5 seconden! Het omschakelen is misschien niet wat we horen – maar wat is dat geluid dan wel? Ik hoop dat er iemand is die dit detail nog kan verklaren.
ik zag en bewerkte wat Wikipedia schreef: Desiccant dryer

The term "desiccant dryer" refers to a broad class of dryers. Other terms commonly used are regenerative dryer and twin tower dryer, and to a lesser extent adsorption dryer.

The compressed air is passed through a pressure vessel with two "towers" filled with a media such as activated alumina, silica gel, molecular sieve or other desiccant material. This desiccant material attracts the water from the compressed air via adsorbtion.
As the water clings to the desiccant, the desiccant "bed" becomes saturated. The dryer is timed to switch towers based on a standard NEMA cycle (of 5 or 10 minutes), once this cycle completes some compressed air from the system is used to "purge" the saturated desiccant bed by simply blowing the water that has adhered to the desiccant off.

The duty of the desiccant is to bring the pressure dew point of the compressed air to a level in which the water will no longer condense, or to remove as much water from the compressed air as possible. A standard dew point that is expected by a regenerative dryer is −40 °C (−40 °F), this means that when the air leaves the dryer there is as much water in the air as if the air had been "cooled" to −40 °C (−40 °F). Required dew point is dependant on application and −70 °C is required in some applications. Many newer dryers come equipped with a dew dependant switching (DDS) which allows for the dryer to detect dew point and shorten or lengthen the drying cycle to fulfill the required dew point. Often times this will save significant amounts of energy which is one of the largest factors when determining the proper compressed air system.

The regeneration of the desiccant vessel can be during three different methods, one of which seems applicable here: heatless "pressure-swing" drying, which uses part of the dry compressed air coming from the other vessel to dry the desiccant in the vessel being regenerated at lower pressure.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_dryer#Desiccant_dryer

De onderstaande bron heeft een tekening die duidelijker is dan die in mijn boek - en bovendien staat er een goede tekst bij:
http://www.airdryers.com/blog/desiccant ... ryers-work

Nu maar hopen dat het verhaal op zich klopt ... het geluid zélf is hierna in elk geval niet meer van tafel te blazen!
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Mijn enige "gok" bij een snel omschakelende "desiccant dryer" met vochtsensor, is dat hij niet meer droogt.
De vochtvoeler zegt omschakelen maar na een wachttijd lijkt dat ook niet beter en dan blijf je schakelen.

Zo'n droger wordt geregenereerd door elektrische verwarming. Indien die eruit ligt gaat hij waarschijnlijk ook veel te snel omschakelen , want de kristalletjes zijn dan niet "gedroogd".
Kortom ik vrees dat het niet gezond is voor de kwaliteit van de perslucht.

Is de perslucht een "topic" bij het onderhoud van de varkens ? En bij de revisie ? Iemand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Die compressors en bijhorende onderdelen werken goed (zowel op klassiekjes als 800) doch ze vertonen tekenen van ouderdom. Ze zijn niet meer van de stilste of de snelste installaties. Toen maakte men vooral gebruik van tweetrapscompressors heden gebruikt men normaal centrifugaalcompressors (die vooral wat aangenamer geluid produceren vind ik persoonlijk). Of er in al die jaren veel veranderd is aan het ontwerp van een luchtdroger durf ik zo meteen niet zeggen.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Dat een droger onvoldoende werkt, merkt men natuurlijk het meest bij lange treinen en bij lage temperaturen.
Dat valt bij zo'n viertje misschien best mee.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Kan het zijn dat deze stellen oorspronkelijk dikkere tafeltjes hadden? In de heruitzending van een aflevering van "Trajekt" uit 1976 zijn enkele beelden te zien van het interieur van deze treinen, en de tafeltjes zien er dikker uit.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Net als de andere stellen hadden ze oorspronkelijk wat zwaardere tafels met metalen rand. Die werden geleidelijk in alle materiaal vervangen door de tafels van vandaag. Het lijkt trouwens een tendens: de tafeltjes worden almaar kleiner, als ze al niet geheel verdwijnen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie