Steve schreef:
En vanaf wanneer geldt die vakantieperiode dan? Want ik zie die al geruime tijd met twee klassiekjes, ik meen zelfs eens met drie stuks.
Inderdaad, soms zelfs 3 stuks. Ik meen me te herinneren dat die de vorige jaren van midden juni tot eind augustus/begin september zo reed.
Ik herinner me nog de toestanden dat deze trein vorig jaar zelfs eens in juni met één sabena-klassiek reed
Het is niet echt de vakantieperiode, nog niet zo lang geleden was hier ook nog een misverstand rond. Als je er het spoorboekje bijneemt, dan merk je dat de toeristische periode loopt van 21.VI tot 31.VIII. De vakantieperiode loopt dan weer van 07.VII tot 22.VIII. Beide periodes overlappen elkaar dus maar gedeeltelijk; anders zou het ook geen zin hebben om een onderscheid te maken. We zitten nu dus in een periode waarin de toeristische treinen wel al rijden, zonder dat de vakantieperiode al echt begonnen is. Dat heeft zijn invloed op de samenstelling van sommige treinen: je moet nl. de trouwe forensen niet al te veel voor het hoofd stoten, maar tegelijk moet je materieel vinden voor de toeristische treinen.
Een heleboel van de IR-n treinen lijken van samenstelling veranderd te zijn - van 21+M5 naar 2x Desiro. Tot midden deze week waren er immers maar twee Desiro-combinaties die deze diensten reden, nu heb ik echter opgemerkt dat er drie zijn (ten koste van één combinatie 21+M5)
260689 schreef:. Al de I6 rijtuigen staan verlopig in park omwille van een wijziging in het mechanisme van de deuren. Zolang dit niet gewijzigd is blijven die in park staan.
Is het eigenlijk voorzien dat ze nog opnieuw "uit park" gaan want voorlopig zijn ze, op uitzondering van een tiental rijtuigen voor Vauban en Iris, niet meer te zien. En ze worden voor het uitvoeren van de voorziene treinen blijkbaar ook niet gemist wegens de (in tegenstelling tot vroeger) beschikbaarheid van klassiekjes, I10 en M4'en voor die diensten.
Ik heb gisteren ook de korte stam gezien op de IC A 542 in Brussel-Zuid. Ik dacht eerst dat het andere trein was, maar dan zag ik op Railtime dat het toch de 542 was.
BVG1988 schreef:Ik heb gisteren ook de korte stam gezien op de IC A 542 in Brussel-Zuid. Ik dacht eerst dat het andere trein was, maar dan zag ik op Railtime dat het toch de 542 was.
Er is gisteren terug een rijtuigen stel met 9 HV type M6 max 200km/h vertrokken van Kortrijk naar Oostende en dit voor een 4e rijtuigenstel te vormen op de IC-A.
Sinds de vakantieregeling is IR3536 met 2 klassiekjes, buiten de vakantieregeling reed deze met 2 Desiro's, vanuit Gent gaat die dan naar Geraardsbergen als P8952, nu is P8952 nog altijd met 2 Desiro's en dat is eigenlijk veel maar zal zeker nodig zijn als men L5237 zou afschaffen.
Ik vraag mij af, kunnen TBG's dit melden dat er overbevolking is, 2 klassiekjes voor IR3536 is gewoon veel te weinig, er stonden heel veel mensen recht en het rare is dat ik dat vorig jaar al eens had gezegd aan een TBG op die trein maar die zei dat hij hier niks kan aan doen, is dat zo?
Ik heb zo het gevoel dat de NMBS denkt dat niemand meer de trein neemt omdat het vakantie is.