Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Als de prijzen van infrabel zo hoog zijn, dan verdienen zij een massa geld. Ik veronderstel dat zij dan ook meer dan voldoende geld hebben om al hun infrastructuurwerken te financieren zonder enig extra geld van de overheid? Of stopt infrabel dat in de zakken van de hoge directeurfuncties.
Infrabel verdient helemaal geen massa's geld.
Net zoals in alle landen van Europa komt de infrastructuurbeheerder bijlange niet toe met de verkoop van rijpaden om alles te financieren. Het is niet omdat de prijzen relatief gezien hoog zijn dat ze in absolute waarde ook hoog zijn.
Er is nog altijd een hoop geld nodig van de staat om projecten rond te krijgen. En de staat investeert steeds minder dus is er veel te weinig geld momenteel.
En nee, het geld vloeit niet in de zakken van de directie. Die mensen verdienen allemaal hoogstens 290.000€ per jaar. En het aantal directeurs daalt gestaag (met de herstructurering is er eentje minder bij ICT).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Wat is er eigenlijk gepland voor de weekendreiziger tussen Antwerpen en Leuven? Wordt de overstap in Mechelen menselijk?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Railtime geeft daarin 3 adviezen:
- L-trein Antwerpen - Leuven (reistijd 1:08)
- L-trein Antwerpen - Luchthaven, overstap 15' op IR-trein Luchthaven - Leuven (reistijd 1:12)
- IC-trein Antwerpen - Mechelen, overstap 17' op IR-trein Mechelen - Leuven (reistijd 1:00)

Dat vind ik prima overstappen.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

De vraag was naar de dienstregeling 2015. Daarvoor heb je een glazen bol nodig, geen Railtime. Gezien de versterking van het treinverkeer via de luchthaven zou er best wel eens een trein via die route kunnen komen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

De volgende keer dat de regering nog eens aanklopt bij de NMBS voor hun gat in de begroting te vullen moet de NMBS gewoonweg zo moedig durven zijn om de beheersovereenkomst toe te passen en op lijnen dan inderdaad vanaf 20u gewoon alles te schrappen en niets meer te doen wat niet vereist is volgens de wet.

Eens zien of ze dan nog elk half jaar langs komen bij een begrotingscontrole voor enkele tientallen miljoenen euro budget te stelen van de spoorwegen (een budget dat op zich al uitgegeven is daar de dienstregeling vast ligt voor een jaar). De regering duwt gewoon de NMBS systematisch in de schulden door zulk gedrag, en volgend jaar met de verkiezingen kunnen ze dan weer hypocriet verontwaardigd doen over de miljarden schulden van de NMBS.

Dus NMBS, als ze nog eens langs komen, ipv het ontbrekende geld te gaan lenen gewoon treinen direct afschaffen. Een niet gebruikt rijpad is nog steeds goedkoper dan een gebruikt rijpad, en het personeel kan je dan wat CX en RX achterstand wegwerken.
Klaasje

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Klaasje »

Ik vind het persoonlijk raar (als buitenstaander uit Nederland) dat er op jaarbasis vele miljarden naar het Belgische spoor gaan maar dat er onder de streep zo weinig resultaten uit komen. Bij zoveel geld is er ook helemaal niet een pervers financieringssysteem nodig zoals dat er nu is welke de NMBS ontmoedigt om goed gebruik te maken van de infrastructuur door veel treinen te rijden.

Eigenlijk hoop ik dat dat een keer doorbroken wordt zodat het Belgische spoor weer echte stappen vooruit kan maken in de bediening van dorpen en steden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Klaasje schreef:Ik vind het persoonlijk raar (als buitenstaander uit Nederland) dat er op jaarbasis vele miljarden naar het Belgische spoor gaan maar dat er onder de streep zo weinig resultaten uit komen. Bij zoveel geld is er ook helemaal niet een pervers financieringssysteem nodig zoals dat er nu is welke de NMBS ontmoedigt om goed gebruik te maken van de infrastructuur door veel treinen te rijden.

Eigenlijk hoop ik dat dat een keer doorbroken wordt zodat het Belgische spoor weer echte stappen vooruit kan maken in de bediening van dorpen en steden.
Ik wil zeker geen Belgisch-Nederlandse polemiek starten, maar je hebt het over de bediening van dorpen en steden. Dat Nederlandse steden erg behoorlijk bediend worden door de NS staat buiten kijf, maar is dat nu net niet historisch mogelijk geworden door het afschaffen van die bediening van dorpen? En dat is nu net waar de NMBS onder politieke druk niet onderuit geraakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door giuseppe »

^^Nee. Er zijn inderdaad wel veel haltes gesloten die niet aan een minimaal instappers komen, maar vanaf de nieuwe concessie zal er op iedere stoptreinlijn klokvast om het halfuur gereden worden. Dit is vooral mogelijk door de manier waarop de dienstregeling is vormgegeven, zodat er per lijn een heel simpel basispatroon ontstaat.
Laatst gewijzigd door giuseppe op 26 dec 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

giuseppe schreef:^^Nee. Er zijn inderdaad wel veel haltes gesloten die niet aan een minimaal instappers komen, maar vanaf de nieuwe concessie zal er op iedere stoptreinlijn klokvast om het halfuur gereden worden.
Maar jullie stoptreinlijnen doen ongeveer wat bij ons een IR-bediening heet. Of ken ik zo weinig van het Nederlandse spoorwegnet?
Met vriendelijke groet

overweg13
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door giuseppe »

Dat verschilt wel een beetje per landsdeel en de daarbij horende nederzettingspatronen, maar toch zijn de afstanden tussen de haltes meestal niet heel groot. Hier in Zuid-Limburg is de halte dichtheid bijvoorbeeld net zo hoog als in Vlaanderen.
http://trein-kaart.nl/
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Nu pas het artikel/blog van TTB gelezen op pagina 24. Een extra snelle trein van Gent naar Brussel per uur, dat maakt er dus 4 maar de reiziger in een kleiner station zal wel minder laat de kans hebben voor een trein te nemen. Ik vind dat in de week elke normale lijn een trein rond middernacht moet hebben (min. in 1 richting).
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

blijkbaar zouden en vanaf december 2014 geen verzekerde aansluitingen meer zijn
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

pietmol schreef:blijkbaar zouden en vanaf december 2014 geen verzekerde aansluitingen meer zijn
Zijn die er dan nu nog? - Het is alleszins een actiepunt voor treintrambus en actp dan, want de betrouwbaarheid van het hele Ov-systeem staat of valt met het respect voor aansluitingen. Het zou ook onbegrijpelijk zijn dat we alleen nog aansluitingen hebben van trein naar bus (niet van bus naar trein, en niet tussen treinen onderling).
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

pietmol schreef:blijkbaar zouden en vanaf december 2014 geen verzekerde aansluitingen meer zijn
Er zijn er nu enkel alleen maar 's avonds. Dat gaat men dan ook niet afschaffen daar dat veel meer zou kosten al taxi's dan die enkele minuten vertraging.

Aansluitingen overdag worden al langer niet meer gedaan.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Kristofke schreef:
pietmol schreef:blijkbaar zouden en vanaf december 2014 geen verzekerde aansluitingen meer zijn
Er zijn er nu enkel alleen maar 's avonds. Dat gaat men dan ook niet afschaffen daar dat veel meer zou kosten al taxi's dan die enkele minuten vertraging.

Aansluitingen overdag worden al langer niet meer gedaan.
Niet akkoord of de vertraging is wel heel groot. Een vrij makkelijk station om aansluiting te vragen is Brussel-Centraal doordat ze daar bijna continu rondlopen.
Plaats reactie