NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Bovendien kun je toch helemaal niet zien of iemand al dan niet een geldig vervoerbewijs op zak heeft, dus dat van die sociale controle snap ik niet helemaal...
Ze gaan minder snel ruzie maken met de TBG denk ik, dus sneller een biljet kopen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Steve schreef:Bovendien kun je toch helemaal niet zien of iemand al dan niet een geldig vervoerbewijs op zak heeft, dus dat van die sociale controle snap ik niet helemaal...
Ik denk als iemand ostentatief zit te kijken in het gangpad met een pass en een stylo in de hand, dat dat wel duidelijk is :wink: :?
Laatst gewijzigd door Retard op 12 apr 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steve schreef:Bovendien kun je toch helemaal niet zien of iemand al dan niet een geldig vervoerbewijs op zak heeft, dus dat van die sociale controle snap ik niet helemaal...
Ze gaan minder snel ruzie maken met de TBG denk ik, dus sneller een biljet kopen.
Het gaat hem inderdaad vooral om dat deel van het niet in orde zijn. De kans dat je ruzie maakt als er meer volk op uw vingers staat te kijken is kleiner dan als je alleen in een ruimte bent met TBG. Veelal zitten mensen die niet in orde zijn op rustige treinen ergens afzonderlijk van de rest.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Er zijn een deel van de treinen tussen luchthaven, Brussel, Aalst, Gent en Brugge die tijdens de weekends met Desiro zullen rijden.

OP R6 treinen
3539
590
570
3521
3544

OP R7 treinen
3504
3527
578
558
3509
3532
583
563
3514
3537

Dit zijn de treinnummers voor depot Brussel Zuid, 3539 op R6 is eerst iemand van Schaarbeek, waarschijnlijk zal die er al een deel treinen mee gedaan hebben maar zekerheid heb ik daar niet over.
Op R7 gaat 3537 over in de handen van depot Gent Sint PIeters, welke treinen er nadien nog volgen kan ik evenmin met zekerheid weergeven.

Ik zet het hier verder, ik vind dat beter dan de Breaks en de DMT's vooral naar de luchthaven. In een Desiro kun je makkelijker een valies zetten en ook door de lage vloer. Langs de andere kant is het wel raar om Desiro's te zien op die verbinding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Drukke tijden voor de instructeurs precies :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Die drukke tijdens zijn bijna voorbij, normaal zou bijna iedereen in depot Brussel zuid en Schaarbeek de Desiro moeten kennen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door KB »

rdv schreef: Ik merk dat ik maar op 40 % van mijn ritten effectief wordt gecontroleerd. Als je maar voor een kleine afstand meerijdt, kan je het risico nemen om geen ticket te nemen/je KeyCard niet in te vullen. In de Desiro zie je de TBG van ver komen, en kan je dus toch nog je KeyCard invullen zonder dat de TBG dat merkt.
(Off topic, maar ik kon het niet laten) Zwartrijden = diefstal wat mij betreft. En de KeyCard niet invullen = zwartrijden. Je neemt toch ook niks mee uit de winkel als er toevallig niemand dat ziet? Of wel?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

KB schreef:
rdv schreef: Ik merk dat ik maar op 40 % van mijn ritten effectief wordt gecontroleerd. Als je maar voor een kleine afstand meerijdt, kan je het risico nemen om geen ticket te nemen/je KeyCard niet in te vullen. In de Desiro zie je de TBG van ver komen, en kan je dus toch nog je KeyCard invullen zonder dat de TBG dat merkt.
(Off topic, maar ik kon het niet laten) Zwartrijden = diefstal wat mij betreft. En de KeyCard niet invullen = zwartrijden. Je neemt toch ook niks mee uit de winkel als er toevallig niemand dat ziet? Of wel?
Daar hoef je op dit forum wellicht weinigen van te overtuigen, hoor. Uit het bericht van rdv begrijp ik dat hij gewoon de (helaas) zeer courante praktijk beschrijft, niet dat hij het zelf doet of aanmoedigt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

KB schreef:
rdv schreef: Ik merk dat ik maar op 40 % van mijn ritten effectief wordt gecontroleerd. Als je maar voor een kleine afstand meerijdt, kan je het risico nemen om geen ticket te nemen/je KeyCard niet in te vullen. In de Desiro zie je de TBG van ver komen, en kan je dus toch nog je KeyCard invullen zonder dat de TBG dat merkt.
(Off topic, maar ik kon het niet laten) Zwartrijden = diefstal wat mij betreft. En de KeyCard niet invullen = zwartrijden. Je neemt toch ook niks mee uit de winkel als er toevallig niemand dat ziet? Of wel?
Maar misschien ga je al wel eens - al dan niet onder toeziend oog - snel snel nog de winkel in 1 minuut na sluitingstijd voor dat pak melk/bier/... Ik heb liever een maatschappij waar dat al eens gebeurd dan dat het fysiek compleet onmogelijk gemaakt wordt om last-minute op een trein te springen om daarna rustig op je gemak zoiets in te vullen. Ik ga niet beweren dat die Belgische Desiros fantastisch zijn, maar het is toch zeker een vooruitgang. Liever dat enkelen wachten met hun pass in te vullen (misbruik maken) en het voor een meerderheid makkelijker is om zitplaatsen te vinden. Je kan trouwens nog steeds in het middelste/voorste/achterste treinstel instappen (als 'ie gekoppeld rijdt) wanneer je ziet dat de TBG in een ander deel stapt. Een van de grotere voordelen is volgens mij toch echt dat je relatief makkelijk kan zien waar er nog vrije plaatsen zijn. In sommige motorstellen gaat dat nog beter (Talent2 van Bombardier bijvoorbeeld), maar dan ga je kommaneuken. Al bij al betwijfel ik zeer sterk dat je een stijging krijgt van de zwart- of grijsrijders.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

vandaag werden de ritten ,FBMZ-FBNL-FM met desiro's verzekerd ,ook de charleroi's waren weer desiro's op een paar uitzonderingen na dan ..
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainspotterstef »

Heb een moeilijke vraag
Vorige week heb ik in Duitsland in de stuurpost van een 442 mogen kijken en foto's mogen maken ook
Wat ik eens wou weten zit bij de Desiro's van de NMBS ook de volledige reis weg in zoals bij deze link - foto flickr
http://www.flickr.com/photos/trainspott ... 242832092/
of zoiets
http://www.flickr.com/photos/trainspott ... 242832092/
Gr Stef
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

trainspotterstef schreef:Heb een moeilijke vraag
Vorige week heb ik in Duitsland in de stuurpost van een 442 mogen kijken en foto's mogen maken ook
Wat ik eens wou weten zit bij de Desiro's van de NMBS ook de volledige reis weg in zoals bij deze link - foto flickr
http://www.flickr.com/photos/trainspott ... 242832092/
of zoiets
http://www.flickr.com/photos/trainspott ... 242832092/
Gr Stef
Bij de NMBS heb je nog steeds uw papieren dienstfiche. Desiro heeft dat (nog?) niet. Zal ooit wel komen wellicht.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Neen Belgische treinen hebben dit niet. De Duitsers hebben een systeem waarbij de bestuurder een persoonlijke kaart in de stuurtafel moet plaatsen in een kaartlezer. Deze kaart zorgt er dan via dat scherm voor dat hij zijn dienst kan raadplegen (wat wij nog als papieren dienstfiche krijgen) ik dacht dat via hetzelfde scherm ook alle andere documenten die van toepassing zijn voor dat type voertuigen en bijhorende lijnen raadpleegbaar zijn maar 100% op de hoogte ben ik niet.

Wij hebben sinds enige tijd onze IDA gekregen een tablet van panasonic, op dit moment enkel bruikbaar als raadpleegtoestel voor reglementering en handleiding krachtvoertuigen. Naar de toekomst voorzien ze ook agenda, dienstfiches, verlofaanvragen en zo meer. De vraag is dus enkel "wanneer in de toekomst?"
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainspotterstef »

Steven schreef:Neen Belgische treinen hebben dit niet. De Duitsers hebben een systeem waarbij de bestuurder een persoonlijke kaart in de stuurtafel moet plaatsen in een kaartlezer. Deze kaart zorgt er dan via dat scherm voor dat hij zijn dienst kan raadplegen (wat wij nog als papieren dienstfiche krijgen) ik dacht dat via hetzelfde scherm ook alle andere documenten die van toepassing zijn voor dat type voertuigen en bijhorende lijnen raadpleegbaar zijn maar 100% op de hoogte ben ik niet.

Wij hebben sinds enige tijd onze IDA gekregen een tablet van panasonic, op dit moment enkel bruikbaar als raadpleegtoestel voor reglementering en handleiding krachtvoertuigen. Naar de toekomst voorzien ze ook agenda, dienstfiches, verlofaanvragen en zo meer. De vraag is dus enkel "wanneer in de toekomst?"
Wat me ook verteld is dat bij een volgende softwire updete ze via het zelfde scherm de volledige reis weg gaan kunnen volgen - welke treinen er voor zich zitten en hoe de volgende x aantal km op de lijn verloopt wat ik toch begrepen heb
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Merijn »

Het is misschien al oud nieuws, maar ik dacht dit nog niet zo lang reeds was: op de L-verbinding Leuven - 's gravenbrakel zijn er nu ook enkele Desiro's te zien.
Plaats reactie