NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Hogersluys »

deadlock schreef:De HLE18 was ook een zorgenkindje en er waren diverse mensen, ik geloof ook hier, die zich op een gegeven moment afvroegen of de locomotief wel een definitieve toelating zou krijgen :p
Dat zijn kinderziektes. Iedere materiaal heeft dat. Daar kan je niet van onderuit.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Tijgernoot schreef:Ik mag toch hopen dat men heeft geleerd van de problemen met de andere stellen en zijn voorzien van een speciale folie/coating waardoor met één bezoek aan de wasstraat de graffiti schoongeboend is?

http://www.youtube.com/watch?v=kS24ItjdTKw
Wat denk je nu zelf? Het gaat hier wel over de NMBS, waar 'leren uit je fouten' niet tot de cultuur van de bedrijfsleiding behoort. Tuurlijk hebben die geen folie of speciale coating, ze laten die liever maanden ondergekliederd rondrijden, om dan vast te stellen dat de graffiti er amper af te krijgen is en het verwijderen ervan vuile sporen nalaat en de lak zodanig beschadigt dat binnen enkele jaren die stellen er niet meer uit zien en allemaal herschilderd mogen worden.

En bij de volgende bestelling zal men dat nog eens dunnetjes overdoen, om dan even verbaasd te zijn als nu wanneer hetzelfde zich nog een keer herhaalt. Da's de NMBS.
Lukas schreef:Zoals ik al gemeld heb heb ik deze Desiro afgelopen zaterdag gezien in Aalst.Graffiti op treinen is voor mij ronduit schandalig.
Het is vooral de manier waarop de NMBS er mee omgaat die schandalig is.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Er bestaat geen folie die op lange termijn je schildering met rust laat. De folies op de breaks laten nu ook hun kwalijke sporen na.
Daarnaast ontwikkelt grafiti-verf zich ook continu. Er wordt af en toe vastgesteld dat de kuisproducten (die eveneens een lang homologatieproces doorlopen ivm mileu en arbeidsveiligheid) geen vat meer hebben op bepaalde kleuren van nieuwe verfsoorten.
Ik ben het ermee eens dat sneller en grondiger (vollediger) ingrijpen (kuisen) van grafiti beter zou zijn, maar dat zou ook meer geld kosten en meer immobilisaties veroorzaken.
Het is een eeuwige strijd. Ik ben daarom hevig voorstander van passieve preventie: een schildering die niet uitnodigt tot grafiti.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
bobke schreef:Ja, ik ben toch wel wat ontgoocheld in fabrikant Siemens. Er waren veel problemen met de levering van loks type 18, maar ja, je denkt dat kan misschien wel eens gebeuren met een order, maar we gaan blijkbaar nu dezelfde kant uit met de Desiro's. Blijkbaar is Siemens (Duitse kwaliteit wat normaal goed zou moeten zijn ) bijlange niet zo betrouwbaar en degelijk als wij dachten.
De levering van de 18 is toch heel vlot verlopen? In het begin waren er enkele maanden vertraging maar die zijn later ingehaald. Er waren ook nooit noemenswaardige problemen met de locs bij mijn weten.
Men heeft de levering voldoende lang kunnen (moeten) uitstellen, zodat men de meeste problemen voordien kon verhelpen. Bovendien is de HLE 18 sterk gebaseerd op reeds lang en talrijk rondrijdende soortgenoten. Het aantal afwijkingen van die soortgenoten is relatief klein.
Met Desiro is het in beide volledig anders: levering is iets te snel gekomen, en het is helemaal geen standaardproduct. Maar ik blijf optimistisch dat de meeste problemen verholpen kunnen worden.

Verder valt ook op dit forum op hoe weinig men hier weet van wat er in Wallonië gebeurt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

nahoj schreef:Er bestaat geen folie die op lange termijn je schildering met rust laat. De folies op de breaks laten nu ook hun kwalijke sporen na.
Daarnaast ontwikkelt grafiti-verf zich ook continu. Er wordt af en toe vastgesteld dat de kuisproducten (die eveneens een lang homologatieproces doorlopen ivm mileu en arbeidsveiligheid) geen vat meer hebben op bepaalde kleuren van nieuwe verfsoorten.
Ik ben het ermee eens dat sneller en grondiger (vollediger) ingrijpen (kuisen) van grafiti beter zou zijn, maar dat zou ook meer geld kosten en meer immobilisaties veroorzaken.
Het is een eeuwige strijd. Ik ben daarom hevig voorstander van passieve preventie: een schildering die niet uitnodigt tot grafiti.
Of een keiharde aanpak: dit is toch een samenleving die gewoon in het gezicht uitgelachen wordt door een sekte die gelooft in een bepaalde subversieve levensstijl. Al denk ik niet dat dit de taak is van de NMBS; tot nader order is het nog altijd de politie die het recht heeft om hier tegen op te treden. Maar die hebben natuurlijk andere prioriteiten, de eeuwige dooddoener waarmee dergelijke criminaliteit vrijuit gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

nahoj schreef:Er bestaat geen folie die op lange termijn je schildering met rust laat. De folies op de breaks laten nu ook hun kwalijke sporen na.
Daarnaast ontwikkelt grafiti-verf zich ook continu. Er wordt af en toe vastgesteld dat de kuisproducten (die eveneens een lang homologatieproces doorlopen ivm mileu en arbeidsveiligheid) geen vat meer hebben op bepaalde kleuren van nieuwe verfsoorten.
Ik ben het ermee eens dat sneller en grondiger (vollediger) ingrijpen (kuisen) van grafiti beter zou zijn, maar dat zou ook meer geld kosten en meer immobilisaties veroorzaken.
Het is een eeuwige strijd. Ik ben daarom hevig voorstander van passieve preventie: een schildering die niet uitnodigt tot grafiti.
We gaan toch weer deze discussie niet herhalen he? In AL onze buurlanden slaagt men erin het graffitiprobleem onder controle te houden, en dat zorgt niet voor immobilisaties. Dat doet men door preventie (o.a. door folies aan te brengen zoals in Nederland), én effectieve bestrijding: zo snel mogelijk verwijderen, d.w.z. van zodra treinen stilstaan. In Nederland gebeurt dat bv. na de ochtendspits, wanneer heel wat materieel voor een aantal uren stilstaat. Er is geen enkele fatsoenlijke reden waarom dat hier niet zou kunnen, behalve dan dat het de NMBS eigenlijk niet interesseert.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Het eerste wat nodig is om treinen zo graffiti vrij mogelijk te hebben is deftige infrastructuur om de bundels te beschermen zodat je er niet zomaar op kan.
Een vb: poorten en hekkens met elektriciteit rond de bundels plaatsen, poorten die enkel door TB/TBG's kunnen opengedaan worden.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Teach2 schreef:
nahoj schreef:Er bestaat geen folie die op lange termijn je schildering met rust laat. De folies op de breaks laten nu ook hun kwalijke sporen na.
Daarnaast ontwikkelt grafiti-verf zich ook continu. Er wordt af en toe vastgesteld dat de kuisproducten (die eveneens een lang homologatieproces doorlopen ivm mileu en arbeidsveiligheid) geen vat meer hebben op bepaalde kleuren van nieuwe verfsoorten.
Ik ben het ermee eens dat sneller en grondiger (vollediger) ingrijpen (kuisen) van grafiti beter zou zijn, maar dat zou ook meer geld kosten en meer immobilisaties veroorzaken.
Het is een eeuwige strijd. Ik ben daarom hevig voorstander van passieve preventie: een schildering die niet uitnodigt tot grafiti.
We gaan toch weer deze discussie niet herhalen he? In AL onze buurlanden slaagt men erin het graffitiprobleem onder controle te houden, en dat zorgt niet voor immobilisaties. Dat doet men door preventie (o.a. door folies aan te brengen zoals in Nederland), én effectieve bestrijding: zo snel mogelijk verwijderen, d.w.z. van zodra treinen stilstaan. In Nederland gebeurt dat bv. na de ochtendspits, wanneer heel wat materieel voor een aantal uren stilstaat. Er is geen enkele fatsoenlijke reden waarom dat hier niet zou kunnen, behalve dan dat het de NMBS eigenlijk niet interesseert.
Sorry, maar u gaf de aanzet tot deze herhaling.
Ik ga zeker niet beweren dat de organisatie van het kuiswerk niet beter kan, maar wat officieel cijfermateriaal over de hoeveelheid 'grafiti-in-dienst' in het buitenland vs. België, en de kost van de bestrijding ervan, zou uw argumentatie zeker ten goede komen. Meer kuisen zal onvermijdelijk meer kosten.
Daarnaast wijs ik ook op de bijdrage van overweg13: moet de NMBS haar organisatie aanpassen en extra kuis-budget vrijmaken, omdat een andere overheidsdienst haar werk niet doet? De politie wil zelfs geen PV's meer komen opmaken voor grafiti.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:Het eerste wat nodig is om treinen zo graffiti vrij mogelijk te hebben is deftige infrastructuur om de bundels te beschermen zodat je er niet zomaar op kan.
Een vb: poorten en hekkens met elektriciteit rond de bundels plaatsen, poorten die enkel door TB/TBG's kunnen opengedaan worden.
Honderden km hekkens zetten overal te lande, die dat soort mensen gegarandeerd 24/24 buiten houdt? Dream on.
Gericht de politie laten patrouilleren met verfspeurhonden: daar zie ik nog iets in.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ferry »

overweg13 schreef:
nahoj schreef:Er bestaat geen folie die op lange termijn je schildering met rust laat. De folies op de breaks laten nu ook hun kwalijke sporen na.
Daarnaast ontwikkelt grafiti-verf zich ook continu. Er wordt af en toe vastgesteld dat de kuisproducten (die eveneens een lang homologatieproces doorlopen ivm mileu en arbeidsveiligheid) geen vat meer hebben op bepaalde kleuren van nieuwe verfsoorten.
Ik ben het ermee eens dat sneller en grondiger (vollediger) ingrijpen (kuisen) van grafiti beter zou zijn, maar dat zou ook meer geld kosten en meer immobilisaties veroorzaken.
Het is een eeuwige strijd. Ik ben daarom hevig voorstander van passieve preventie: een schildering die niet uitnodigt tot grafiti.
Of een keiharde aanpak: dit is toch een samenleving die gewoon in het gezicht uitgelachen wordt door een sekte die gelooft in een bepaalde subversieve levensstijl. Al denk ik niet dat dit de taak is van de NMBS; tot nader order is het nog altijd de politie die het recht heeft om hier tegen op te treden. Maar die hebben natuurlijk andere prioriteiten, de eeuwige dooddoener waarmee dergelijke criminaliteit vrijuit gaat.
Hoi

Politie gaat niet op eigen houtje optreden binnen (prive)domein van NMBS. Zij (NMBS) hebben de plicht om over hun materiaal te waken als een "goede huisvader".Blijkbaar is dit wat teveel gevraagd!
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

nahoj schreef: Ik ga zeker niet beweren dat de organisatie van het kuiswerk niet beter kan, maar wat officieel cijfermateriaal over de hoeveelheid 'grafiti-in-dienst' in het buitenland vs. België, en de kost van de bestrijding ervan, zou uw argumentatie zeker ten goede komen. Meer kuisen zal onvermijdelijk meer kosten.
Officieel cijfermateriaal over het aantal rondrijdende treinen met graffiti erop bestaat voor zover ik weet niet. De Belgische cijfers over graffiti zijn in ieder geval een lachertje: zogezegd gaat het officieel over een paar honderd gevallen per jaar als ik me niet vergis. Da's uiteraard een extreem zware onderschatting, dat weet je als je in eender welk station vijf minuten rondkijkt.

Ga eens naar een van onze buurlanden, en kijk eens hoeveel ondergekliederde treinen je er ziet. In ELK van onze buurlanden ga je zien dat het slechts om een fractie gaat van wat je hier ziet.

Wat kosten betreft: voor Nederland vind ik cijfers terug van rond de 10 miljoen Euro per jaar. Voor België zie ik cijfers van 2 miljoen, maar die Belgische cijfers blijken schattingen te zijn waarin personeelskosten niet verwerkt zijn, evenals beveiligings- en bewakingskosten en de kosten van 'speciale reinigingsproducten' (http://www.graffitiblog.be/sites/defaul ... beleid.pdf. De cijfers vergelijken heeft dus weinig zin.

Interessant hoe men in die presentatie zelf de goeie weg aangeeft (o.a. de 48-urenregel die in Nederland gehanteerd wordt, antigraffitilagen en in de architectuur verwerkte kunst), maar daar hier in de praktijk niks van in huis komt: de graffiti wordt zelfs niet in de buurt van binnen de 48 uur verwijderd (zelfs niet binnen 48 dagen...), van antigraffitilagen is geen sprake, en bij de nieuwbouwwerken wordt er nog steeds massaal gebruik gemaakt van kale grijze betonmuren, a.k.a. blanco doeken voor de kliederaars. Typisch NMBS: veel bla bla, weinig boem boem: ongetwijfeld het resultaat van de een of andere werkgroep, die dat dan een keer mooi heeft mogen presenteren, waarna het verticaal geklasseerd werd. En binnen een paar jaar, als er weer eens een parlementaire vraag over komt, doen ze dat nog eens over.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

ferry schreef: Hoi

Politie gaat niet op eigen houtje optreden binnen (prive)domein van NMBS. Zij (NMBS) hebben de plicht om over hun materiaal te waken als een "goede huisvader".Blijkbaar is dit wat teveel gevraagd!
Vroeger had de NMBS haar eigen spoorwegpolitie, nu slechts veiligheidspersoneel zonder politiebevoegdheid.

Wat er in de bundels nodig is is een "yard bull" zoals bij de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen: een spoorwegagent met politiebevoegdheid.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ferry »

Inderdaad of anders de nu bestaande (federale) Spoorwegpolitie gevoelig uitbreiden qua manschappen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

LHOON schreef:Vroeger had de NMBS haar eigen spoorwegpolitie, nu slechts veiligheidspersoneel zonder politiebevoegdheid.
Wat er in de bundels nodig is is een "yard bull" zoals bij de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen: een spoorwegagent met politiebevoegdheid.
Er is niet zozeer een probleem inzake bevoegdheid maar blijkbaar louter inzake het feit dat men zich niet interesseert in het inzetten van veiligheidsagenten in de bundels.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Vroeger had ik ook mijn twijfels bij alles omheinen. Nu denk ik dat dat, op zijn minst voor de bundels, wél nuttig zou kunnen zijn. Natuurlijk geraakt iemand die dat echt wil nog altijd binnen, maar zelfs als het fenomeen erdoor afneemt, denk ik dat we erbij winnen, want als we op de NMBS moeten wachten om graffiti te verwijderen, dan zijn we nog lang bezig...
Plaats reactie