stefanic schreef:1) het 'zwitserse systeem' WORDT toegepast, weliswaar in de zin dat belangengroepen suggesties en wensen kunnen formuleren. Dat is ook effectief gebeurd, vraag maar aan FLV-FGSP. Denk jij echt dat we er maar op los puzzelen zonder met iets rekening te houden? Als we naar individuen moeten gaan, is het zoals steeds: doe wat je wil, maar MIJN trein moet vertrekken en aankomen op het uur dat IK wil. Geloof me, zo gaat het ALTIJD!! Ikke ikke ikke (en eventueel mijn medereizigers die hetzelfde probleem hebben) en de rest kan stikke. Daar heb ik nog NOOIT (!) een uitzondering op gezien.
Dan zijn MIJN aanvragen ofwel niet bij jouw beland ofwel werkte je er nog niet (de laatste keer is ongeveer 5 jaar terug alweer). Ik heb namelijk geen trein, er is niet zoiets als MIJN trein. Verder heb ik hier nog geen berichten gelezen van wie dan ook die zegt dat jullie er maar op los puzzelen. Ik denk niet dat het verkeerd is om af en toe een enquête te houden of op een andere manier 'naar' de reizigers te gaan, maar als het puur over de dienstregeling gaat lijkt het me veel belangrijker om laagdrempelig toegang te bieden. Over het Zwitserse voorbeeld wat wordt genoemd nog
een eenvoudig artikel waarin uit de doeken wordt gedaan dat
een half jaar van tevoren de dienstregeling wordt bekendgemaakt en dat je er vervolgens (kleine) wijzigingen op kan suggereren. Het gaat daar meestal om details: hier een minuut later vertrekken zodat je toch een aansluiting hebt. En uiteraard moet het in het algemene belang zijn, de (fysieke) mogelijkheid en het geld. En ja je hebt meer kans op slagen als je medestanders zoekt. Wat meteen opvalt is dat dit via de kantons loopt.
Busvervoer wordt dus ook meegenomen. Je kan ook suggesties voor grotere veranderingen indienen, maar dan heb je wat meer geduld nodig. Klantendienst van de NMBS is niet laagdrempelig.
Er WORDT met zoveel mogelijk rekening gehouden, maar als we (absoluut fictief voorbeeld) moeten kiezen tussen een aansluiting voor 10 pendelaars hier of voor 200 pendelaars daar, kiezen we (helaas voor die 10) voor die 200...
Een school is voor z'n startuur eigenlijk van NIETS afhankelijk. Maar de dienstregeling van een trein in Antwerpen kan wel worden beinvloed door de dienstregeling van een IC in Brussel, die op zijn beurt wordt beinvloed door een Thalys uit Parijs.
Ter herinnering: in december 2008 toen een P-trein Essen-Antwerpen 11 minuten later werd gelegd op vraag van een Essense scholengemeenschap? Dat ging dan om het einde van de dag. Een voorbeeld van dat er wel degelijk - mits mogelijk - rekening wordt gehouden met vragen.
2) we doen sowieso wat binnen het technisch uitvoerbare mogelijk is, en we pushen continu om toch nog verder te kunnen gaan (wat dan belingrijke aanpassingen vraagt bij bv. Technics), maar als je maar één fysische trein hebt, kan je er geen 2 laten rijden, en één bestuurder kan maar één trein tegelijk laten rijden, en als er maar één spoor is, kan je geen 2 treinen tegelijkertijd laten rijden. En helaas ook: als je maar één EURO hebt, kan je er maar één uitgeven....
[/quote]
Het argument van 1 spoor kan geen 2 treinen zou kunnen impliceren dat er steeds en overal een goede spreiding is, maar als ik kijk naar pakweg Antwerpen-Brussel in het weekend, is dat helaas weer niet het geval. Gezien dat overstappen zelden gegarandeerd zijn, lijkt het me zinniger om te wachttijden in de grote steden/overstapstations te minimaliseren. Liefst in combinatie met hogere frequenties, al begrijp ik dat ook van die ene euro
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
En om af te sluiten een positieve noot: mijn volgende ritje uit Antwerpen naar Gent mag ik via Mechelen of Brussel, volgens de reisplanner. Of nou ja, dat zeg
http://hafas.bene-system.com als ik ingeef geen treinen met supplement te willen gebruiken
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)